Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЛЕТИЩЕ СОФИЯ ПАК ЩЕ ПОЧАКА

Едва ли някой е останал изненадан от новината, дошла в началото на седмицата от Министерството на транспорта и съобщенията, че завършването на терминала на софийското летище ще се отложи във времето. На 30 август, без излишен шум и емоции, новият транспортен министър Петър Мутафчиев се договори с председателя на борда на директорите на австрийската компания Щрабаг Нематолах Фарокниа, с члена на борда на директорите й Людвиг Щейнбауер и с ръководителя на проекта Йохан Пьолцел пусковият срок да се удължи с шест до осем седмици. Нищо че предшественикът на Мутафчиев - Николай Василев, повтаряше упорито, че датата 31 август 2005-а ще бъде спазена и в името на това бяха пренебрегнати редица технически изисквания и норми, свързани със сигурността на пътниците и полетите. Странното в случая е, че никой от транспортното ведомство и дума не обели за неустойки, а в договора с Щрабаг от 16 декември 2002-ра черно на бяло е записано, че за всеки ден забавяне изпълнителят дължи по 100 хил. евро.Австрийската компания едва ли ще спази и новия срок и няма начин да не попадне в собствения си капан, заложен миналата година на 12 май, когато посочи (а заместник-министър София Касидова одобри) доставчиците на техническото оборудване на терминала - португалската фирма Ефасек (ангажирана със системите за управление на ръчния багаж), испанската Тийм (с пътническите ръкави) и американската Ел 3 Комюникейшънс - доставчик на скенерите. Източници от Министерството на транспорта заявиха за вестника, че още при тестовете преди въвеждането им в експлоатация съоръженията ще покажат функционални смущения и пренебрегвани досега проблеми, които ще доведат до ново забавяне и оскъпяване на обекта. Всъщност още преди година авиационни експерти предупредиха, че оборудването на Ефасек, Тийм и на Ел 3 Комюникейшънс не е съобразено с европейската регулация 2320/2002 за единни норми в сигурността на авиацията, тъй като техническата им спецификация е от 1999-2000 г., когато са изготвени техническият проект и тръжната документация на терминала и са се провеждали процедурите по избора на изпълнител. Оттогава до днес изискванията към изпълнители и подизпълнители не са променяни, въпреки че след атентатите на 11 септември 2001-а бяха въведени нови стандарти за сигурност. Актуализирането на въпросните изисквания не бе допуснато от транспортното министерство и от Летище София АД, защото това щяло да отнеме време и да удължи срока за предаването на обекта. Специалисти обаче твърдят, че съгласуването е можело да се извърши само за няколко дни, а и паралелно с изграждането на новия терминал. Тотално бяха пренебрегнати и препоръките в този дух на наблюдатели от Европейската комисия, които в началото на тази година посетиха градежа. В оставащите седмици (или месеци - вж. интервюто с доц. Йонко Пенев) трябва да бъде монтирано оборудването, което, с малки изключения, още не е доставено, и да се изградят самолетните стоянки. Досега са поставени пътническите ръкави, багажните ленти и гишетата за регистрация на пътници. Новият терминал ще има 32 чекинг-гишета и 29 офиса на авиокомпании, които ще обслужват 2 хил. пътници на час, или 2.5 млн. годишно. Но дори и той да бе открит на обявената дата 31 август 2005-а, това далеч не означаваше, че на него тутакси ще започне да ври и кипи от хора. Не бива да се забравя, че пусковият срок за пистата е 31 октомври, а на пътя, свързващ бул. Брюксел с новите летищни съоръжения, един Господ знае кога, заради споровете около отчуждаването на терените.

Facebook logo
Бъдете с нас и във