Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КЗК СЕ ЗАКАНИ НА ПРОДАВАЧИТЕ НА ЗЕЛЕНА КАРТА

Комисията за защита на конкуренцията проверява деветте застрахователни компании, които продават Зелена карта, затова че са договорили минималните цени, по които продават застраховката, както и защо услугата е поскъпнала. Според КЗК, това договаряне представлява нарушение на Закона за защита на конкуренцията. Комисията се е самосезирала за проверката по публикации в печата.Както е известно, Булстрад вече не е единствената фирма, която предлага застраховката, а конкуренцията предполага цените да намалеят. Мотивите за недоволството на КЗК бяха обсъдени тази седмица от Бюрото Зелена карта. Ръководството му подготви проект за становище, където е описана икономическата обосновка за цените на услугата. Документът е разпратен до компаниите, които предлагат Зелена карта за съгласуване. Ако се докаже, че има нарушение на закона, застрахователите могат да бъдат глобени с по 300 000 лева. Нашите цени са определени на база на математика и статистика. Продажбата на застраховката Зелена карта не е като търговията с моркови, а е свързана с покриването на определени щети, и то в чужбина. Не може продукт, който струва 150 лв., да се продава за 15 лева. Това би довело до финансови проблеми на компаниите, коментира Йордан Генчев, заместник-председател на съвета на директорите на ЗД Витоша. Макар на пръв поглед фактът, че разбиването на един монопол е довело до покачване на цените да е парадоксален за нормалната икономика, това според преценката на хората от бранша е нещо необходимо за недостатъчно развития нашенски пазар. Мотивът на застрахователите за поскъпването на Зелената карта е, че ако една малка компания продаде повече застраховки на ниски цени, в даден момент тя може да се окаже неспособна да изплати обезщетенията. В този смисъл се оказва, че високите цени са единствената защита на интереса на клиентите срещу фирми, които не са преценили правилно финансовите си възможности. Аргументите на членовете на Зелена карта срещу упреците на КЗК са, че фиксираните минимални цени пресичат опитите за нелоялна конкуренция, която иначе неминуемо би се появила на пазара. Такъв прецедент е наблюдаван в Румъния преди около две години, когато застраховката се предлага от множество фирми и в желанието си да спечелят повече клиенти те я продават по 5 долара. Резултатът е бил, че много от малките компании не са могли да изплатят всички щети и са фалирали. Това почти доведе до изключването на Румъния от Съвета на бюрата.Българските застрахователи обясняват по-високите цени с факта, че това е един вид презастраховка на компаниите, които за първи път предлагат услугата. Ръководството на бюрото е изчислило, че ако цените на услугата са много ниски, това може да доведе до финансови проблеми на някои фирми при изплащането на обезщетенията. В повечето от европейските страни няма лимит на отговорност, или ако има, той е изключително висок. Това значи, че ако една малка компания привлече повече клиенти с ниските си цени на застраховката и спечели 100 000 лв. от продажбата й, а се наложи да плати дори едно обезщетение от 500 000 долара, това неминуемо би й причинило сериозни проблеми. Историята на Зелената карта помни случаи, в които обезщетението е било 3 млн.щ.долара.Застрахователите поне на пръв поглед не се притесниха от офанзивата на КЗК. Оказа се, че ведомството на Николай Павлов все още не влязло във връзка с тях. Мисля, че когато КЗК поиска от нас информация как са формирани цените на застраховките, ще настъпи спокойствие, коментира за в. БАНКЕРЪ Румен Янчев, изпълнителен директор на ЗПАД Булстрад. Според представители на компаниите, проверката на КЗК едва ли ще доведе до сериозни действия, защото създаването на Бюрото Зелена карта е одобрено от Министерския съвет. Едно от изискванията, които постави Международният съвет на бюрата в Лондон, преди да ни приеме за членове, бе правилата ни за работа да бъдат утвърдени от правителството, каза Петя Янакиева, директор Презастраховане и Зелена карта в ЗАД Евроинс. Бюрото Зелена карта беше създадено на 1 април тази година. Задължението на новосформираната организация е да управлява издаването на международния сертификат, да защитава интересите на членовете пред Съвета на бюрата и да сключва двустранни споразумения с подобните чуждестранни структури. Бюрото се явява представител на всичките си членове при предявяване на претенциите за щети, причинени на територията на България. Бюрото разполага с гаранционен фонд, чиято цел е да плаща щети по Зелена карта в чужбина. Според плановете на компаниите учредители, до края на годината този фонд трябва да разполага с 1 млн. лева. В него първоначално членуваха десет компании, след това останаха девет. Това са Булстрад, ДЗИ, Алианц, Юпитер, Бул Инс, Хановер Кооп, Евроинс, Орел и Витоша. Те внесоха 600 000 евро гаранция и сключиха презастрахователни договори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във