Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КЗК СЕ КОЛЕБАЕ ЗА ДЗИ

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отложи за 10 май решението си дали консорциумът между Ти Би Ай и РМД-то на държавния застрахователен институт може да купи обявените за продан 67% от ДЗИ. Проблемът възникна, след като за участие в приватизацията на застрахователния институт се яви само един кандидат - въпросният консорциум. Ти Би Ай обаче е мажоритарен собственик на Булстрад и ако придобие акции и от ДЗИ, със сигурност ще слее двете застрахователни дружества и по този начин обединената структура ще заеме монополно положение на пазара, обясниха експерти от бранша. Именно заради това, а и по изричната препоръка на Агенцията за приватизация на 5 март Ти Би Ай се обърна към КЗК за становище по този казус. Заседанието на Комисията на 5 април завърши с компромис: да вземе окончателно решение на 10 май. Дотогава Ти Би Ай ще трябва да представи допълнителни доказателства, че ако купи ДЗИ, няма да възникне монопол. От антимонополното ведомство обаче подсказаха, че ако получат сериозни доказателства по-рано, могат да се произнесат по случая по-бързо.
Според експерти Ти Би Ай не би трябвало да има проблеми с комисията по конкуренцията. За 2000 г. пазарният дял на Булстрад е 19.95%, а този на ДЗИ-Общо застраховане и на Армеец (част от застрахователна група ДЗИ) общо е 21.35 процента. Така едно бъдещо обединение на трите общозастрахователни компании би формирало пазарен дял от 41.3 процента. В случая обаче около половината приходи на Булстрад се формират от т.нар. застраховка Зелена карта, която у нас предлага само това дружество. Сключването на въпросната застраховка е възложено на Булстрад с министерско постановление преди десетина години. Но през тази година се очаква застрахователите у нас да сформират Национално бюро по зелена карта, така че монополът на Булстрад в тази услуга ще отпадне. Според независими юридически експерти, е коректно при проверката за концентрация на капитал КЗК да вземе предвид тези съображения и приходите от Зелена карта да бъдат изключени от общия премиен приход на Булстрад. Тогава общият пазарен дял на ДЗИ, Армеец и Булстрад би паднал под 34% - прагът, след който се говори за монопол.
Какви са възможните сценарии по-нататък?
Kомисията за защита на конкуренцията да разреши сделката и така топката ще бъде прехвърлена на АП.
Сделка да не бъде разрешена с мотив, че има заплаха от установяване на монопол на застрахователния пазар. Според експерти този вариант е малко вероятен.
Има обаче възможност КЗК да реши да направи по-обширна проверка по случая, която по закон може да продължи до три месеца. Това означава приватизационната процедура за ДЗИ да остане за след изборите. Този вариант е почти изключен. Хората от бранша не допускат, че администрацията ще си позволи да предостави такъв аргумент на опозицията. Ако все пак се стигне до този сценарий, правителството най-вероятно ще извика на помощ един от отказалите се кандидати за ДЗИ - Юреко. Преди десетина дни чуждестранната застрахователна група предложи и официално да поеме мениджмънта на института за една-две години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във