Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КЗК ГЛОБИ ДЕСЕТ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ДРУЖЕСТВА ЗАРАДИ НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществени санкции в размер на 8 хил. лв. на ЗПАД Алианц-България, ЗД Евро Инс и на Застрахователна компания Лев Инс, нарушили чл.32, ал.4 на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК). КЗК санкционира със същата сума и ЗПАД Алианц-България, ДЗИ-Общо Застраховане, ЗД Бул Инс, ЗК Орел, ЗК Юпитер, ЗАД Армеец, ЗАД Виктория и Общинска застрахователна компания за нарушение по чл.34, ал.5 от ЗЗК. Със същата сума е глобена и компанията Кеш България, издател на в. Кеш, но по чл.30 от ЗЗК, който забранява всяко действие или бездействие при осъществяване на стопанска дейност, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на конкурентите в отношенията помежду им или в отношенията им с потребителите.КЗК се е самосезирала по сигнал от седем застрахователни дружества (ЗПАД Алианц България, ЗАД БУЛ ИНС, ЗПАД Булстрад, ЗК Български имоти, ДЗИ Общо застраховане, ЗК Орел, ЗАД Хановер кооп България). В КЗК са получили сигнали и от националното сдружение Съюз на застрахованите в България, компанията Балкан и други.Предлагането на облаги, заедно със застраховката Гражданска отговорност безплатно или на преференциални цени под формата на пътна помощ, медицинска - при пътно-транспортно произшествие, и технически преглед на автомобила, нарушава чл.3 от Наредба N 18 на Комисията по финансов надзор (КФН), съобразен с общата забрана на чл.30 от ЗЗК, което е изрично подчертано и в указанията на КФН за прилагането на наредбата, обясняват от Комисията за защита на конкуренцията. Тя е установила, че застрахователните компании са извършили неправомерно изразходване на значителни средства, предназначени не за плащане на застрахователни обезщетения, а за нелоялно привличане на клиенти. По този начин се увреждат интересите на застрахованите лица, а финансовата стабилност на застрахователния пазар и доверието в него намаляват, казват от комисията. КЗК смята за нарушение включените в рекламните кампании на дружествата бонуси, защото нарушават конкурентните интереси на останалите застрахователи и са добавка към предлаганата услуга. Тя квалифицира като добавка и предложенията за безплатно сключване на полици за намаления и/ или преференции по други застраховки, обвързани с Гражданска отговорност. Обяснението е, че бонусите не принадлежат към предлаганата услуга.От КЗК не приемат, че отстъпките представляват отбив за продажби в по-големи количества, защото не зависят от размера на застрахователната премия и защото при задължителните застраховки минималната премия е нормативно фиксирана. Кеш България, издател на в. Кеш, пък е предлагал застраховка Гражданска отговорност в ЗК Орел, добавяйки към нея безплатен абонамент за вестник, което също противоречи на добросъвестната търговска практика и нормативните актове. Разследването на КЗК е установило, че дружеството няма договорни отношения със застрахователя Орел. Споменаването на името му е в разрез с коректните правила на търговско поведение и реално може да навреди на отношенията на застрахователната компания с потребителите, съобщават от комисията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във