Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КУПУВАЧЪТ НА ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА ЗАТЪВА

ЗАПОЧНА РАЗПРОДАЖБАТА НА АКТИВИ НА КАМЕЛ ЛЕЪРД


Варненци ще тръпнат около съдбата на най-голямото предприятие в региона поне още няколко месеца. Защото, според синдика на Варненска корабостроителница Димитър Смиленов най-малко десет кредитори, сред които е и Български морски флот, ще обжалват в близките дни оздравителния план и на трета инстанция - пред Върховния касационен съд (ВКС). Димитър Смиленов смята, че магистратите няма да успеят да разгледат жалбата до парламентарните избори. Но ако изходът от делото е почти ясен, същото не може да се каже за съдбата на ливърпулския холдинг Камел Леърд (Cammell Laird) - кандидата за Варненска корабостроителница, предложил програмата си за оздравяването й.
Във всеки случай новините, които идват от мъгливия Албион за кандидат-купувача, съвсем не са оптимистични. Синдиците от ПрайсУотърхаусКупърс на изпадналата в несъстоятелност Камел Леърд груп (която е собственост на Камел Леърд холдинг) започнаха разпродажбата на активите й. В най-скоро време ще бъде подписан договорът за покупката на завода на компанията в Гибралтар, чийто купувач е тамошно подобие на работническо-мениджърско дружество, информира авторитетният финансов всекидневник Файненшъл таймс. Сближили са се позициите и на страните по сделката за 49-процентния дял на Камел Леърд в корабостроителница в американския град Портланд. Там за книжата на англичаните кандидатства мажоритарният акционер Каскейд Дженерал (Cascade Gеneral). От ПрайсУотърхаусКупърс отказват да съобщят финансовите параметри на двете сделки, мотивирайки се с търговската тайна.
Най-проблемни остават доковете, собственост на Камел Леърд във Великобритания. Ако не им бъде осигурена нова работа, те ще затворят врати най-късно до няколко месеца. Вече хлопна кепенци предприятието в Тийсайд, а до месец ще бъдат освободени и работниците в Бъркенхед. Най-натоварени са мощностите в Тайнсайд, но и техните поръчки са само до средата на август.
Единственият шанс за съживяването на английските докове на компанията е да се намерят потенциални инвеститори, каквито засега няма. И все по-голяма става вероятността да започне разпродажба на дейностите на Камел Леърд парче по парче. Интерес към покупката на обособени части, според Файненшъл Таймс, са проявили осем дружества. Сред тях са норвежките концерни Квернер (Kvaerner) и Угланд (Ugland), британският кораборемонтен завод Суон Хънтър (Swan Hunter) и корабостроителят Ей енд Пи холдингс (AP holdings). Кандидати са и фондовете за рисков капитал Пейтрън Кепитъл (Patron Capital) и Алкими (Alchemy). Последният нашумя преди време покрай опита си да закупи легендата на британското автомобилостроене Роувър (Rover).
Финансовите проблеми на Камел Леърд започнаха в края на миналата година. Тогава италианската фирма Коста крочиере отказа да плати 73 млн. щ. долара за удължаването на неин пътнически кораб чрез включването на нова секция заради забавянето на доставката и лошо строителство. Разходите на англичаните по договора с италианците обаче бяха за над 50 млн. щ. долара. Това направи невъзможно обслужването на задълженията на Камел Леърд по емитираните от нея през октомври 2000 г. два единадесетгодишни облигационни заема на обща стойност 125 млн. евро. На 17 април трябваше да бъдат платени първите лихви по тях за 5 млн. щ. долара. И тъй като имаше големи съмнения дали компанията ще успее да направи това, основният й кредитор Роял банк ъф Скотланд поиска обявяването й в несъстоятелност.
Вече има сигнали, че част от кандидатите за активите на Камел Леърд ще се обединят, за да засилят шансовете си за победа. Но това, което най-много би трябвало да интересува нас - българите, е дали до оповестяването на решението на Върховния касационен съд останалото от нея ще е в състояние да натовари мощностите на варненския корабен завод? И дали тогава английската компания изобщо ще съществува? Ако отговорът се окаже отрицателен, небето над най-голямата ни корабостроителница ще се смрачи.
В случай че върховните магистрати у нас дадат зелена светлина за оздравителния план на Камел Леърд Холдинг, може да се стигне до парадокса една фалирала компания да купи друга, изпаднала в несъстоятелност. Защото магистратите не би трябвало да се влияят от финансовото състояние на Камел Леърд, а само от законосъобразността на одобрената от общото събрание на кредиторите на Варненска корабостроителница оздравителна програма. Още по-интересното е, че ако тя получи поредната благословия от съда, а положението в Камел Леърд не се подобри, не е изключено синдик на нашия завод на практика да не е Димитър Смиленов, а ПрайсУотърхаусКупърс. И консултантската компания ще продава активите на Варненска корабостроителница като част от Камел Леърд. Естествено при положение че англичаните намерят отнякъде 28.6 млн. лв., които според оздравителния план трябва да се издължат на кредиторите.
Тези дни във Варна плъзнаха слухове, че мениджърите на Камел Леърд са готови сами да платят парите за покупката на завода. Нямам представа как ще стане това - заяви за в. БАНКЕРЪ Димитър Смиленов. - Проблемът е, че според оздравителния план новият собственик трябва да е не някой друг, а именно Камел Леърд холдингс. Така че вероятно плановете на мениджърите ще се окажат ялови. При провал, поради една или друга причина, на сделката с британците синдикът ще е принуден да обяви търговете за продажбата на отделни производства на предприятието. Стигне ли се до такъв вариант, корабостроене във Варна няма да има, поне докато не бъде построен изцяло нов завод.
Всъщност от шведската Фисон Инвест намекнаха през март 2001 г., че има и други възможности за закупуване на корабостроителницата. Като например договаряне с всички кредитори за разсрочено плащане на задълженията и оттегляне на иска за обявяване в несъстоятелност. Това обаче определено ще струва доста по-скъпо на Фисон Инвест, отколкото оздравителният план на Камел Леърд.

Facebook logo
Бъдете с нас и във