Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КУЦА ПРИВАТИЗАЦИЯТА И НА БЪЛГАРИЯ ЕР

Транспортният министър Николай Василев върна за преработване стратегията за приватизация на националния авиопревозвач България Ер. Мотивът му бе, че може да се стигне до конфликт на интереси, тъй като консултант по сделката е консорциум между Делойт и Туш и Централна кооперативна банка (ЦКБ). Мажоритарният собственик на ЦКБ - Химимпорт, притежава и 100% от акциите на авиокомпания Хемус Ер, която официално заяви, че ще кандидатства за закупуването на България Ер. Но както и да бъде модифицирана върнатата стратегия, Хемус Ер едва ли ще промени намеренията си спрямо националния превозвач. Усилията на министър Василев да запази процедурата чиста може да се окажат обаче напразни, поради друг конфликт на интереси. Ябълката на раздора този път като че ли ще се окаже назначеният преди два месеца изпълнителен директор на България Ер Константин Тасков. Независимо от това - от 6 март 2003 г. до момента, Тасков е член на съвета на директорите и на частния авиопревозвач Ситрад. Според запознати регистрираното през 2001 г. дружество Ситрад Еърлайн също щяло да кандидатства за купувач на националния превозвач. Фирмата, която е 100% собственост на Валентин Михалков, през септември 2002-ра поиска с официално писмо до транспортното ведомство да купи Балкан (тогава в процедура по несъстоятелност). До преговори така и не се стигна, като в медиите се появи информация, че сделката се е провалила, защото бившият транспортен министър Пламен Петров поискал 4 млн. щ. долара, за да продаде Балкан на Михалков. Пред в. БАНКЕРЪ изпълнителният директор на България Ер Константин Тасков обясни, че вече няма никаква връзка с частното дружество: Поканиха ме да се заема с мениджмънта на дружеството, но впоследствие не останах удовлетворен от условията и напуснах. По неговите думи още преди месеци той е заявил, че иска да излезе от съвета на директорите на Ситрад, но това не е станало досега. Нищо не ме свързва вече със Ситрад, отбеляза Тасков. Така или иначе, участието на Ситрад Еърлайн в приватизацията на България Ер може да взриви сделката и само заради собственика й Валентин Трифонов Михалков. Според фирмените регистри Михалков е управител и акционер и на регистрираното през 2000 г. външнотърговско дружество Булпак-2000 (в предмета му на дейност изрично е отбелязано внос и износ на петрол, петролни продукти и други горива). Интересното е, че през 1995 г. срещу Михалков е образувано следствено дело N5/06.01.1995 г. по преписка N663 на Софийската окръжна прокуратура от 1994 година. Делото приключва с повдигнато обвинение по чл.242, ал.4 на Наказателнопроцесуалния кодекс - за контрабанда в особено големи размери. На Валентин Михалков е наложена мярка за неотклонение парична гаранция в размер на 30 хил. лева. Според запознати става въпрос за износ на петрол за Сърбия, в нарушение на югоембаргото, наложено от ООН.Шест месеца по-късно срещу Михалков е образувано ново дело N141 от 17 юли 1995 г., по преписка на Районна прокуратура - Сливница. Този път той е обвинен по чл.242, ал.4, във връзка с ал.1, т. д за незаконен износ в особено големи размери на стоки и предмети за търговски или производствени цели. По това дело на Михалков е наложена мярка за неотклонение парична гаранция от 10 хил. лева. Необходимо е да се отбележи, че това става чак на 11 януари 1999 г., т.е. три години след образуване на предварителното производство. На 28 февруари 2000 г. следствието приключва с мнение за съд на Михалков. Около година и седем месеца по-късно нещата отново са в изходно положение - на 16 октомври 2001-ва Софийският окръжен съд връща делото на Софийската окръжна прокуратура за доразследване. Тя също изпълнява задълженията си по закон и на 3 ноември 2001 г. изпраща делото на Районна прокуратура - Сливница, по компетентност. Тоест да бъдат отстранени пропуските, констатирани от съда. През това време субектът на следствените дела Валентин Михалков никак не си губи времето и стига дори дотам, че вече има намерение да купува националния авиопревозвач.България Ер обаче е в списъка с петнайсетте дружества, които приватизационният закон определя като пряко свързани с националната сигурност. И кандидат-купувачите му ще бъдат проверявани от специализираните органи. Какво ли ще е становището им при евентуално участие на Ситрад в сделката за България Ер?Богомил ГрозевСитрад Еърлайн е подала документи за разрешително за авиационен оператор още през 2001-ва. Но през изминалите две години ексминистър Пламен Петров категорично отказваше да й издаде сертификат. Пред в. БАНКЕРЪ от Гражданска въздухоплавателна администрация заявиха, че документите за сертифициране на частната фирма като авиокомпания вече са готови и се чака само дружеството да представи документи за наличност на самолет и да сформира летателните екипи за него. Според осведомени тези изисквания ще бъдат покрити в най-скоро време, тъй като към 15 декември частното дружество ще докара в България един от петте самолета, с които разполага.

Facebook logo
Бъдете с нас и във