Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КРАХЪТ НА НЯКОГАШНИТЕ ГИГАНТИ

Тайната формула, по която се правят световноизвестните перли на испанската фирма Махорика (Majorica), вече не дава предишните блестящи резултати. Други марки със славно минало също преживяват тежки години. Сред тях са Сингер (Singer), Мулинекс (Moulinex), Полароид (Polaroid).Разказват, че технологичната рецепта за производството на перлите Махорика се пазела като формулата на Кока Кола - в огнеупорна каса, която се отваряла само с три ключа. С годините тази близо 100-годишна легендарна тайна, за превръщането на обикновените химикали в бляскави перли, почти като истинските, е разделена на три части и всяка от тях е известна само на един ветеран на фирмата от Палма де Майорка. Това е и основният актив на Махорика, защото и най-добрите познавачи трябва да използват специална лупа, за да открият разликата между бисерите от черупката на мида и изработените в нейните ателиета. Днес обаче испанската компания има дългове в размер на 41 млн. щ. долара и в скоро време ще бъде принудена да съкрати 600 служители.Испанските перли вече не се нареждат в списъка на проспериращите производства. В упадък са и френските заводи на фирмата за бели домакински уреди Мулинекс, въпреки отчаяните опити на персонала да защити с ограждения от варели работните си места, които загуби през септември тази година. Тогава ръководството на компанията обяви банкрут. Почти приключи агонията на Полароид, която с години се бори, за да не бъде отнесена от конкуренцията на дигиталната фотография. На 12 октомври мениджмънтът й съобщи, че преустановява да извършва всякакви плащания. През последните няколко години и висшите шефове на легендарния германски производител на шевни машини Сингер не правят особено прави тегели. Общото между четирите компании е славното минало и осеяното с препятствия настояще. Управите на някои от тези гиганти сега се изкушават да хвърлят вината за лошите си финансови резултати върху Осама бин Ладен. В случая с бижутата на Махорика, които се продават в 365 безмитни магазина и на борда на самолетите на 87 авиокомпании, подобно оправдание донякъде би могло да се приеме. Новата политика на въздушните превозвачи след събитията на 11 септември да не продават предмети по време на полет заради съображения за сигурност засегна бизнеса на испанската компания. Магазините й, повечето от които са на летищата, също се обезлюдиха, защото хората просто все още се страхуват да летят. Но като се изключат сегашните очевидни признаци на снижаване на икономическата активност в световен мащаб, истината е, че и в Махорика, и в Мулинекс призракът на упадъка се появи още когато от управлението им се оттеглиха техните основателиПрез 1902 г. германецът Едуар Фредерик Хук Хойш открива завода Испанско производство на перли имитация - предшественик на Махорика. През 1931 г. прозорливият предприемач, създател на магическата формула на изкуствените бисери, вече ръководи 1000 души персонал и изнася в Германия, Франция, Великобритания и Италия бижутата, които стават своеобразна визитна картичка, отваряща вратите на висшето общество. През 1952 г. Хойш най-сетне намира и подходящото име - Махорика. Марката пише своите най-славни страници в края на 80-те години на миналия век, когато приходите от продажби достигат близо 33 млн. щ. долара годишно. През ателиетата в централата на компанията са минали такива именити посетители като Бил и Хилари Клинтън, японският император Хирохито, монарсите на Тайланд, принц Чарлз... и над един милион туристи, само през миналата година.През 1998 г. във фабриката обаче влизат нашествениците от многонационалната Алфа Инвестмънт (Alpha Investment), която три години преди това е закупила мажоритарния пекат от акциите на Махорика. Нейните представители започват да говорят за милионен дълг, за застой на пазара, за остаряла фирмена структура...Победихме конкуренциятаТази фраза се приписва на Жан Мантле. Но колкото и да отговаря на стила му на управление на Мулинекс, която десетилетия наред бе лидер в производството на електродомакинските уреди, тя никога не е произнасяна от него. Историята на тази фирма започва от масата на семейство Мантле, когато им поднасят пюре с твърде големи несмлени парчета картофи. Месец по-късно господин Мантле вече е изобретил пресата за зеленчуци. Малко по-късно се появява кафемелачка с електрическо моторче (мулен в превод от френски език означава мелница и мелачка) и така се ражда Мулинекс. Годината е 1957-а. Първото й рекломно лого е: Мулинекс освобождава жената, и домакинските й уреди наистина заливат пазара през 60-те години на миналия век. Компанията обаче изпада в криза през 1991 г., когато господин Мантле умира. Оттогава някогашната бяла легенда така и не успява да си възвърне загубените позиции. Полароид, другата някогашна ярка звезда, днес все още присъства в 150 страни по света. През 2000 г. фирмата е продала 13 милиона фотоапарата за моментални снимки. А за създаването на първия главната виновница е едно тригодишно момиченце. През 1943 г. Едуин Ланд, основателят на Полароид, прави снимки на дъщеря си под сипещия се сняг. Нейното най-горещо желание е да види снежинките, преди да са паднали на земята и любящият й баща се захваща да удовлетвори този каприз. През 1947 г. той започва производството на апарати за моментални снимки. Това революционно откритие, благодарение на което през 1964 г. са се продали 5 милиона фотоапарати с марката Полароид, се превръща в отживелица след появата на дигиталната фотография.През 60-те години на миналия век, когато Полароид стремително върви към върха, производството на шевните машини Сингер вече не е толкова рентабилно. Патентовано през 1851 г. от ексцентричния милионер Исаак Мерит Сингер, това оръдие на домакинския труд присъства през 30-те години в 90% от европейските семейства. Египетският милионер Мохамед Ал Файед, бащата на Доди Ал Файед, е започнал да трупа състоянието си като амбулантен търговец именно на тези шевни машини. Но през 80-те години, когато промишленото производство на дрехи набира сили, Сингер престава да се търси толкова много. В Испания например през миналата година са продадени едва 18 000 шевни машини от тази марка, а прогнозите са, че пласментът им ще бъде все по-труден.

Facebook logo
Бъдете с нас и във