Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОРПОРАТИВНИТЕ ЛИДЕРИ ОБСЪЖДАТ ПОСКЪПВАЩОТО ЕВРО

Компаниите по цял свят бързо се настройват към поредния скок на еврото спрямо долара. Отношението на различните участници в световния бизнес към последните събития на валутните пазари е силно поляризирано. Информационната агенция Ройтерс проведе през втората половина на май проучване на мненията на корпоративни лидери от различни страни по какъв начин поскъпващото евро ще се отрази на бизнеса им. Управителят на Солвей (Solvay) Даниел Янсенсподеля, че драматичният ръст на единната европейска валута създава големи проблеми на страните от еврозоната, включително и на ръководената от него белгийска химическа групировка. Според Янсен нормалната цена на едно евро е в диапазона между 1.15 и 1.20 щ. долара. Онова, което безпокои шефът на Солвей и събратята му от бранша, е рязкото поскъпване на евровалутата, което, ако продължи, може да застраши бизнесклимата. Янсен се чувства облекчен от появата на еврото и твърди, че животът е много по-лесен без 12 различни валути, променящи в широки граници цените си една спрямо друга при шокови условия като например войната в Ирак или терористичните атаки срещу САЩ на 11 септември 2001 година.Хелмут Панке главен изпълнителен директор на германския гигант за луксозни коли Бе Ем Ве (BMW), декларира, че бизнесът в Северна Америка и в Азия се развива добре и приходите на компанията няма да бъдат засегнати от валутните колебания през тази година, защото те са хеджирани. Ние сме застраховали експозицията си в долари за тази и вече имаме силни стратегически позиции за следващата година, така че обменното ниво долар-евро няма да окаже влияние на тазгодишните ни печалби, споделя за Ройтерс Панке.Главният оперативен директор на втория по големина южнокорейски автомобилостроител Киа Мотърс (Kia Motors)Ким Йонг-Хвансъобщи, че е увеличил планирания общ експортен таван на компанията през тази година с близо 5% - до 550 хил. бройки, благодарение на силното евро. Той споделя пред Ройтерс, че очаква износът на компанията му за Стария континент да нарасне с 30%, защото скъпото евро прави колите на Киа по-евтини от европейските. За да затвърди позициите си в Европа, Ким ще предложи два нови модела на пазарите й до края на годината. Планираме да започнем продажби на голямата си лимузина Аванти през четвъртото тримесечие. На автоизложението във Франкфурт през септември пък ще покажем нова миникола, заяви Хван.Джон Блахник ковчежник на щатската групировка Делфи (Delphi Corp.) - най-големия производител на авточасти в света, се оплаква от нежеланието на Европейската централна банка да намали лихвите. В телефонно интервю за Ройтерс той изказва съжаление, че икономиката на еврозоната не е толкова силна, колкото би му се искало, нито пък лихвите са толкова ниски, колкото в САЩ. Блахник очаква по-голяма яснота от ЕЦБ и прогнозира, че в Европа Делфи вероятно ще спести между 1.0 и 1.5 млн. щ. долара годишни разходи за конвертиране на валути. Делфи спестява разходи от липсата на разлика между курс купува и курс продава при валутните преводи между отделните й европейски поделения. Преди въвеждането на еврото фирмата трябвало да покрива тези разлики. Блахник, подобно на Янсен, смята, че единната европейска валута е направила живота на фирмите по-лек и че контролът на трансграничната търговия постепенно се облекчава. Засега той отдава поскъпването на еврото спрямо долара на временната слабост на щатската икономика, а не на високата оценка на инвеститорите за стопанското развитие на еврозоната. Според него валутният обмен е по-маловажен от фундаменталната сила на икономиката на общността.Шефът на модната палата на ИталияМарио Бозели смята, че поскъпването на еврото и епидемията, предизвикана от вируса на атипична пневмония, ще забавят дългоочакваното възстановяване на модната индустрия в страната поне до септември. Най-големите му притеснения идват от силното евро, защото то заплашва да порази цялата система от звена на модата - от пазара на текстил до готовия продукт. По-голямата част от модните облекла в Италия се произвеждат в страната, което означава, че фирмите няма да спестят от по-ниски производствени разходи. Макар че вносните материали са по-евтини, вносът на текстил е мъничка част от италианския моден бизнес и ще бъде неутрализиран от по-ниските продажби в чужбина.Европейският президент на гиганта Форд (Ford) Мартин Лийч все още очаква, че Великобритания ще присъедини валутата си към еврото между 2004 и 2006 г. и че английската лира ще продължи да поевтинява спрямо единната европейска валута. В телефонното интервю за Ройтерс той подчертава, че компанията му има силно присъствие на Острова и особен интерес към дългосрочната конкурентоспособност на английската икономика. Лийч смята, че това ще се постигне най-лесно чрез приобщаването на Великобритания към еврозоната. Разбира се, от огромно значение е при какъв точно обменен курс ще се осъществи то. Последното поевтиняване на паунда към еврото със сигурност тласка кораба във вярната посока - коментира Лийч. - Някои смятат, че която и да било цена (на англ. лира) над 68 пенса за евро е разумна. Аз предпочитам горния край на диапазона 73-75 пенса за евро.Ханс-Йоахим Кьорбер главен изпълнителен директор на гигантската немска верига от супермаркети Метро (Metro), твърди, че макар силното евро да накърнява продажбите, компанията е далеч по-защитена от много европейски фирми, поради което не очаква поскъпването му да окаже забележимо влияние върху печалбата. Той подчертава, че има и някои положителни ефекти от по-скъпото евро, най-вече благодарение на по-евтиния внос от Азия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във