Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦАТА СЕ ОТДЕЛЯ ОТ БМФ

СТРАТЕГИЯТА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ НА ВАРНЕНСКОТО КОРАБОСТРОИТЕЛНО ПРЕДПРИЯТИЕ СЕ ПРОМЕНЯАктивите на Варненска корабостроителница ще бъдат извадени от баланса на Параходство БМФ. Това означава, че корабостроителницата ще се продава отделно, най-вероятно като дъщерно дружество на параходството. Пресаташето на БМФ Владимир Константинов пък спомена за варианта активите на корабостроителницата да се продават от Агенцията за приватизация, а не както беше досега с процедурата да се занимава принципалът на флота - Министерството на транспорта. Представител на приватизационното ведомство обаче отрече засега да са водени такива разговори.Официално новата стратегия за приватизацията на активите на Варненска корабостроителница ще бъде обявена през следващата седмица, обещаха за пореден път от пресцентъра на транспортното министерство.Старата процедура бе прекратена на 12 август, след като регистрираната в Лихтенщайн Бейкър Инвестмънт спечели конкурса за участие в създаването на джойнтвенчър с БМФ за управлението на активите на фалиралия варненски завод, но впоследствие се отказа. С класирания на второ място кандидат - АКБ Форес, специално създадената комисия към транспортното министерство пък изобщо не проведе преговори. Заместник-изпълнителният директор на АКБ Форес Ивайло Маринов заяви, че компанията ще съди параходството за протакане на сделката и за пропуснати ползи. Това трудно би могло да стане, смята председателят на съвета на директорите на БМФ Камен Киров, тъй като в условията на конкурса ясно е било записано, че параходството може да прекрати процедурата по всяко време. На 18 август е изпратено и официално писмо до корпорацията, с което тя е уведомена за решението на флотското дружество и се изисква номерът на банковата й сметка, по която да бъде върнат депозитът за конкурса от 500 хил. лева.Според мен до края на мандата на това правителство активите на корабостроителницата няма да бъдат продадени и БМФ ще изпадне в несъстоятелност, прогнозира още Маринов. Мотивите за отстраняването на АКБ Форес от конкурса бяха разяснени на специална пресконференция, дадена във Варна от представители на новия борд на параходството и на транспортното министерство. А те са, че компанията на Николай Банев няма достатъчно опит нито в корабостроенето, нито в кораборемонтните дейности. Странно е обаче защо тогава комисията изобщо е допуснала АКБ до наддаването и я е класирала на второ място?Според Камен Киров целта на смяната на стратегията за продажбата на фалиралото варненско предприятие е да се смекчат условията, по които се провежда тя. Изискванията в продължение на три години корабостроителницата да реализира от дейността си 120 млн. щ. долара оборот и запорирането в Централния депозитар на една трета от 75-процентния дял на купувача в джойнтвенчъра, който щеше да управлява активите на корабния завод, са отблъснали сериозните инвеститори. В новата процедура няма да се набляга толкова на финансовите изисквания към кандидатите. Аз лично ще настоявам те да имат опит в корабостроенето, заяви Камен Киров. ВАРНЕНСКАТА ДЕПУТАТСКА САГАНедоволството на варненските депутати от листата на НДСВ срещу смяната на досегашния изпълнителен директор на Параходство БМФ кап. Гено Генов и прекратяването на процедурата за продажбата на корабостроителницата не вещае драматични събития, както се опитаха да внушат някои медии. Председателят на борда на директорите на БМФ Камен Киров категорично отрече да е имало какъвто и да е натиск от страна на депутатите върху решенията на комисията, която отговаря за приватизацията на предприятието. Заместник-председателят на парламентарната група на НДСВ Борислав Ралчев потвърди думите на Киров, въпреки че несъгласията с направените промени в ръководството на параходството си остават. Само бившият изпълнителен директор на флота Гено Генов, явно обиден от мотивите, с които Василев го уволни, се опита да се защити. Според транспортния министър Генов е виновен за незадоволителните финансови резултати, които отчита дружеството за миналата година. Бившият изпълнителен директор обаче заяви, че това не отговаря на истината. През 2002-ра реално БМФ е имал печалба от 599 хил. лв., независимо че цифрите в баланса показват загуба от 32.5 млн. лева. Генов обясни несъответствието с осчетоводяването на ревизионен акт от 1996-1997 г. за 33.1 млн. лв., когато параходството е било под управлението на друг екип. Междувременно корабостроителницата продължава своята работа по строежа на корабите Доли и Трапезица. Първият ще бъде завършен през октомври, а до края на годината се очаква и корабът Трапезица да е готов. Те ще донесат солидни постъпления в сметките на параходството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във