Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦАТА - ДВЕ НАПРЕД, ЕДНА НАЗАД

Консорциумът Булярд, в който влизат кораборемонтният завод Одесос, Индустриален холдинг България, Електромашинари холдинг и Булком, предложи 16.666 млн. щ. долара за 75 на сто от активите на Варненска корабостроителница - най-високата цена в новото наддаване, обявено в средата на седмицата (22 октомври). Възможност да подобри офертата си получи и Цакос България Холдинг. Гръцко-българският консорциум предложи 15.6 млн. щ. долара. Победителят обаче ще бъде обявен официално на 27 октомври от комисията към транспортното министерство, създадена специално да извърши продажбата. Цакос България холдинг, който участва в надпреварата заедно с варненското дружество Делфин-1, е добре познат на комисията от първия конкурс. Цената, която гръцко-българският консорциум предложи на 17 октомври, бе по-ниска в сравнение с офертите на другите кандидати - 13.25 млн. щ. долара, но това не стана пречка той да продължи. Консорциумът Булярд е нов играч в конкурса. Той пък предложи 14.333 млн. щ. долара. Другите кандидати, които подадоха оферти във втория кръг - британската компания Арес комодитис в консорциум с Мадеста Холдинг и АКБ Форес в партньорство с английската фирма Бае систем, не бяха допуснати до следващия етап на процедурата. Според комисията техните оферти не отговарят на изискванията за опит в корабостроенето и кораборемонтната дейност. Освен това британският кандидат не е представил заверен счетоводен отчет за миналата година, както и съдебна регистрация. С това решение на комисията пътят на АКБ Форес към корабостроенето у нас бе отрязан за втори път. Управляваната от Николай Банев компания бе сред участниците и в първата процедура за продажбата на 75 на сто от активите на корабостроителницата преди няколко месеца. Тя бе прекратена на 12 август, след като класираният на първо място кандидат Бейкър инвестмънт се оттегли, а вторият - АКБ Форес, въобще не бе поканен да преговаря. Новата процедура за избор на компания, с която Параходство Български морски флот да създаде джойнтвенчър за управление на активите на Варненска корабостроителница, бе обявена преди месец. АКБ не се отказа от своите амбиции спрямо корабния завод и отново подаде оферта. Този път то предложи най-висока цена - 15 000 001 щ. долара (при първата процедура цената, която АКБ Форес предложи, бе доста по-ниска - 15 000 777 лева). Инвестициите, които кандидатът обяви, че ще направи, са малко над 15 млн. щ. долара за три години. При прекратяване на първия конкурс Банев заплаши, че ще заведе съдебен иск срещу параходството за пропуснати ползи, но не го направи. Обявяването на новата процедура ни спря да се обърнем към съда, обясни за в. БАНКЕРЪ заместник изпълнителният директор на АКБ Форес Ивайло Маринов. Отстраняването на компанията отново събуди претенциите на директорите й към комисията. И английският Мадеста холдинг пробва повторно да получи активите на корабостроителницата. Този път британците са избрали за свой партньор британската компания Арес комодитис. Тяхната оферта бе за 15 млн. щ. долара, а обещаните инвестиции са за 18.5 млн. щ. долара.Новата процедура снижи малко изискванията към кандидатите. Според представители на параходството, тежките условия, поставени към купувачите в първия конкурс, са отблъснали сериозните инвеститори. От бъдещия партньор на параходството се изискваше да реализира оборот от 120 млн. щ. долара за три години. Също така се предвиждаше 26 на сто от акциите на партньора в бъдещото смесено дружество да бъдат запорирани в Централния депозитар и ако не изпълни задълженията си, те да преминат в ръцете на Параходство БМФ. Сега няма изисквания за оборота, който кандидатите трябва да реализират при управлението на корабния завод, няма да се запорират и акциите. За сметка на това кандидатите са задължени да внесат банкова гаранция в размер на 10% от продажната цена. Изисква се участниците да имат и опит в корабостроителната и кораборемонтната дейност. След избора на купувач ще се уточняват условията за учредяване на съвместното дружество с Параходство БМФ, което ще управлява активите на фалиралата Варненска корабостроителница.

Facebook logo
Бъдете с нас и във