Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОНКУРЕНТИТЕ ОБСАЖДАТ АЙ ЕН ДЖИ ДИРЕКТ

Онлайн банката Ай Ен Джи директ (ING Direct) - поделение на холандската групировка за финансови услуги Ай Ен Джи, която работи на банковия пазар в САЩ вече пет години, се държи твърде нестандартно за кредитна институция. Тя наводнява пощенските кутии с чекове от 25 щ. долара, с които хората могат да станат нейни абонати, управлява верига от специални кафенета, а любимият й цвят е оранжев. Тези хрумвания очевидно носят успех, защото от основаването си досега Ай Ен Джи директ е привлякла за свои клиенти 2.2 млн. американци и депозити за 29 млрд. щ. долара. Тук не се крие никаква мистерия - банката плаща най-високите в страната лихви по спестовните сметки - 2.6% годишно, срещу средно 0.56% за щатския паричен сектор. А голяма част от приходите й отиват за информирането на щатската общественост за тези щедри лихвени плащания. Миналата година Ай Ен Джи директ стана най-голямата ИНТЕРНЕТ-банка, изпреварвайки И*трейд бенк (E*Trade Bank), и четвъртата по големина спестовна институция в САЩ, сочат данни на проучвателната фирма от Шарлътсвил Ес Ен Ел фейненшъл (SNL Financial).Въпреки че плаща максимални лихви по привлечените средства и купища пари за маркетинг, печалбите на Ай Ен Джи директ растат. Щатското й звено (онлайн банката развива дейност и в осем други държави) обяви, че миналата година е спечелило 250 млн. щ. долара преди облагането с данъци срещу 110 млн. щ. долара през 2003 година. Високооборотният и с нисък марж бизнес зависи от пълното използване на предимствата на банковите услуги по ИНТЕРНЕТ. Ай Ен Джи директ не предлага чекови сметки, чието обслужване е прекалено скъпо, и има минимален брой офиси от тухли и хоросан - само в четирите кафенета, които популяризират дейността й в Ню Йорк, Филаделфия, Лос Анджелис и Уилмингтън, щата Делауеър. Нещо повече, централата на щатското онлайн поделение в Уилмингтън се помещава в ремонтиран склад, за разлика от бляскавата щабквартира на банката майка в Амстердам. По този повод главният изпълнителен директор на Ай Ен Джи директ в САЩ Аркади Кулмън коментира: Ние не можем да бъдем модерни и лъскави, така че бихме могли да сме ретро и нестандартни. Успехите на холандския нашественик обаче не остават незабелязани и конкурентите се активизират. Застрахователната компания Мет лайф (MetLife) също създаде своя ИНТЕРНЕТ-банка в края на 2002 г. и широко рекламира високите си лихвени проценти - в момента 2.5% по спестовните влогове. А спестовната банка от Ню Йорк - Ню Йорк емигрънт сейвингс бенк (New York Emigrant Savings Bank), откри онлайн поделение през януари и предлага 3% лихва по депозитите. Растящите краткосрочни лихвени проценти са ново препятствие пред щатските банки, макар че се очаква да привлекат повече клиенти. Проблемът е, че дългосрочните лихви не нарастват съизмеримо бързо с краткосрочните и доходите на Ай Ен Джи от кредити и други инвестиции, главно ипотечни ценни книжа, не се увеличават с достатъчна скорост и стесняват и без това малките лихвени диференциали на банката. По тази причина доста от големите финансовокредитни институции не бързат с увеличението на лихвите по депозитите, но повечето онлайн банки нямат тази възможност. Пред Ай Ен Джи директ се очертава още едно предизвикателство - тя се опитва да обогати предлаганите продукти, за да съхрани растежа си. Банката смята да разнообрази ипотечния си бизнес и през април стартира 30-минутно телевизионно представяне на кредити с променящи се съобразно инфлацията лихви. При други ИНТЕРНЕТ-банки обаче, като например английската Ег (Egg), диверсификацията бе придружена с огромни проблеми. Кулмън - спокоен и закален в битките банкер, който управлява Ай Ен Джи директ от създаването й, не се тревожи. Той отбелязва, че всички банки ще трябва да свикнат с по-ниските диференциали между краткосрочните и дългосрочните лихви. Главният изпълнителен директор на холандската групировка Майкъл Тилмън пък очаква щатските конкуренти да привлекат повече клиенти към банковите услуги онлайн, включително и към Ай Ен Джи директ. Основното му притеснение е дали банката ще съумее да съсредоточи вниманието си върху основните детайли в хода на растежа - грижа, която конкурентите с удоволствие биха поели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във