Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОНЦЕСИЯТА НА ВАРНЕНСКОТО ЛЕТИЩЕ - ПОДАРЪК ИЛИ ИНВЕСТИЦИЯ

Екипът на транспортното министерство се опитва напоследък да ускори сделката за концесионирането на варненското и бургаското летище. Година след като министър Пламен Петров предложи идеята летищата в София, Варна и Бургас да бъдат отдавани на концесия, този замисъл придоби доста ясни очертания. Двата морски аеропорта ще бъдат отдадени в комплект за срок от 35 години, като тази операция трябва да донесе още през първите години инвестиции в размер на 120 млн. евро. Очаква се скоро да бъдат приети и промените в Закона за гражданското въздухоплаване, които ще позволят да започне и самата концесионна процедура.Първоначалните намерения бяха всичко да приключи още през януари. Досега са се явили и 25 кандидати, които според транспортния министър са първокласни и не са само от Европа, но и от Северна Америка. Имената им не се разгласяват, но за никого не е тайна, че сред тях е английската Уигинс груп, която обяви желанието си да поеме летище Варна. Британците възнамеряват да инвестират около 90 млн. евро в ремонт на пистата и в изграждането на нов терминал. Преди повече от година международен консорциум от шест компании също заяви интерес към варненския аеропорт. Сред участниците в него бяха Креди Суис Фърст Бостън, Монтгомъри Асет интернешенъл, летището в Копенхаген и белгийската БИАК. Междувременно вече приключи и анализът на консултантската фирма Баренц, която близо година и половина проучва двете летища. Според консултанта, за изграждането на терминали, паркинги и складове за гориво са необходими най-малко 100 млн. щ. долара. И те няма да бъдат усвоени за една година. Дали обаче само и единствено нуждата на правителството от свежи пари е в основата на този процес? Защото варненското летище винаги е било на печалба. През изминалата 2002 г. тя надхвърли 2.3 млн. лв., а обслужените пътници са около 1 млн. души от над 50 страни. Каквато и да е причината концесии все още няма, а началото на летния туристически сезон започва след две седмици, когато пристигат първите туристи в Албена и Златни пясъци. Неизвестностите стават още повече, след като за 1 май вече са предвидени над 20 полета. В края на февруари варненският областен управител Яни Янев предложи да се разгледа и вариант за разделно концесиониране на летищата в двата морски града. Аргументите му бяха националната сигурност и интересите на региона. Според Янев са необходими повече гаранции в случай на икономически затруднения в дейността на концесионера. Злите езици в морската столица започнаха да шушукат, че концесионният процес отдавна е предрешен и победителят вече е известен. Дори някои варненски депутати открито започнаха да говорят за това. Изглежда, че се чака само сигналът за вдигане на завесата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във