Банкеръ Daily

Втори опит

Концесията на "Летище София" отсега затъна в политиката

S 250 d115e747 fafe 43c9 a7dc 383f68d717a0

Съдбата на "Летище София" и вторият опит на кабинета да даде аеропорта на концесия нажежиха политическите страсти и изостриха допълнително споровете. Един срещу друг на фронта отново застанаха ГЕРБ и БСП. Опозицията се противопостави на идеите на правителството, изтъквайки, че "най-печелившото българско дружество се отдава на концесия по тъмен и непрозрачен начин". Наред с това депутатите от левицата заподозряха, че летището, което е обект от националната сигурност, ще бъде дадено на конкретна чуждестранна фирма. Според управляващите пък нередности в процедурата няма и тя е съобразена изцяло с европейските практики и новия Закон за концесиите.

В продължение на седмица двете страни водиха война за документацията, на базата на която правителството е одобрило концесията. Първоначално социалистите поискаха от транспортния министър Ивайло Московски цялата информация, както и предконцесионните анализи, изготвени от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, за които бяха платени 2 млн. лева. Московски се съгласи, но впоследствие от БСП изказаха недоволство. 

"Получихме отговор от министъра на транспорта, който в две страници обяснява, че документацията по концесията може да бъде видяна в края на тази седмица или в началото на другата на сайта на Европейската комисия, където процедурата ще бъде обявена", обясни депутатът от левицата Георги Свиленски. Той се възмути и че "червената" парламентарна група не е получила доклада на Световната банка и ЕБВР. "Това показа в действителност как работи кабинетът. Питаме кой управлява България - правителството, Министерството на транспорта или Световната банка и ЕБВР? Как може доклади, които трябва да бъдат публични, да са тайна. Сега това всичко е скрито", изтъкна Свиленски.

Извън дежурното джавкане между двете най-големи партии у нас  внимание заслужава и позицията на "Обединени патриоти". От една страна, председателят на парламентарната им група и лидер на "Атака" Волен Сидеров през годините категорично се противопоставяше на концесията като икономическа практика. Но от друга, НФСБ на Валери Симеонов и ВМРО на Красимир Каракачанов, подкрепиха предишното правителство на Бойко Борисов в начинанието.

Преди месец от "Обединени патриоти" обясниха за "БАНКЕРЪ", че все още не са разисквали новата концесия на столичния аеропорт в рамките на парламентарната група. Бе пояснено обаче, че предния път правителството е било подкрепено с условието летището да не се дава на фирми от Турция, които имали за цел да минимизират функциите му. Сега депутатът Искрен Веселинов отново каза, че темата още не е обсъждана в групата и че колегите му нямат общо политическо становище.

Интересна ще е позицията и на президента Румен Радев, след като именно служебното правителство, назначено от него, спря първата концесия. 

Както винаги, и при тази тема политическите приказки доминираха над икономическите аргументи, които би следвало  да се дискутират на първо място. Особено след като в началото на годината сръбските властите дадоха на концесия летището "Никола Тесла" в Белград - пряк конкурент на софийското. Сърбите сключиха договор с френския оператор Vinci Airports, който си партнира с над 200 авиокомпании и управлява 35 летища в света. Наред с това компанията ще брои 501 млн. евро и е поела ангажимент да инвестира още 732 млн. евро. Нетният ефект за сръбската държава ще е около 1.5 млрд. евро. 

За сравнение, при предишната процедура за концесията на "Летище София" нашите управници бяха поискали 550 млн. лв. първоначална концесионна такса. Почти два пъти по-малко от съседите. Нещо повече, през 2016 г. Московски оповести, че се очаква нетният ефект за държавата от целия концесионен пакет да е около 1.2 млрд. лева. Пак над два пъти по-малко от сърбите.

Иначе операционните данни на двата аеропорта са доста сходни. През същата 2016-а броят на обслужените пътници на белградското летище е бил 4 924 992, докато на софийското - 4 980 387. Аналогични са нещата и при кацанията и излитанията, както и при обслужените леки и тежки товари.

От последното изказване на транспортния министър, отразено в стенограмата от правителственото заседание на 28 юни, не става ясно дали посочените параметри са променени. Той е уточнил единствено  че възнагражденията, които ще се дължат за всяка една година от срока на концесията, ще са не по-малко от 15 млн. лв. без ДДС, или 10% от общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и с дължимия ДДС. Тоест  ще се избира по-голямата сума от двете. Концесионерът ще има също така задължението да реализира инвестиции в размер, не по-малък от 600 млн. евро за срока на концесията и до десетата година да изгради нов пътнически терминал на летището.

Московски е обяснил и какви ще са изискванията към кандидатите в процедурата. При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55 процента. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45 процента. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи. Необходимо е още претендентите да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. превозени пътници годишно, да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 млн. евро и да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро. 

С приходите от концесията пък сякаш отново ще се помага на затъналия в дългове Холдинг "БДЖ". Или поне това се разбира от изказването на премиера Бойко Борисов на 28 юни пред неговите министри. "Обяснете го добре, че искаме и новите влакове да купим, защото вече изнемогват железниците. Така че мисле

те и по тази тема", нарежда министър-председателят. 

 

КАРЕ

Британци ще наддават за аеропорта?

По неофициална информация най-големият летищен оператор във Великобритания "Манчестър Еърпорт Груп" е един от вероятните участници в концесионната процедура за столичното летище. Компанията отдавна проучва възможностите да стъпи на българския пазар. Твърди се, че британският гигант има много сериозен интерес да кандидатства за летището, тъй като според анализите му регионът има огромен потенциал.

"Манчестър Еърпорт Груп" бе спряган за един от претендентите и при предишната процедура. Именно по настояване на британците правителството удължи срока за подаването на оферти, преди в крайна сметка търгът да бъде прекратен.

Групата оперира летището в Манчестър, Лондон Станстед и Йист Мидландс. Тя има над 40 000 служители и обслужва почти 60 млн. пътници на година.

 

Атанаси Петров

Facebook logo
Бъдете с нас и във