Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОЛКО СЕ ПЕЧЕЛИ ОТ ДОМАШНИТЕ ЛЮБИМЦИ?

По данни на американската Асоциация на производителите на стоки за домашни любимци, 39% от щатските домакинства имат кучета, а 34% - котки. Като се прибавят златните рибки, птиците, хамстерите и други отглеждани в домашни условия екзотични животинки, за тях в САЩ през 2001 г. са похарчени близо 28.5 млрд. щ. долара - с 24% повече, отколкото през 1998 г., и с 68% над сумите, получени за тази цел през 1994 година. Лидерското място на пазара за храни за домашни любимци в световен мащаб си поделят швейцарският гигант Нестле (Nestle) и щатската компания Марс (Mars). Нестле дължи успеха си на факта, че миналата година погълна щатската фирма Ралстън Пюрина (Ralston Purina). Основаната през 1894 г. Пюрина бе най-големият в света производител на кучешки и котешки храни. През финансовата 2000 г. оперативните й приходи достигнаха 2.8 млрд. щ. долара. Американците харчат по 1.5 млрд. щ. долара годишно само за продукти, свързани със здравето на техните домашни любимци - от ваксини и антибиотици до противопаразитни нашийници и квалифицирани зъболекарски услуги. Една от многото компании, които се грижат за доброто здраве на животинките, са базираните в Уестбрук, щат Мейн, лаборатории Идекс (Idexx Laboratories). Около 78% от постъпленията на групировката за 2001 г. са от реализирани ветеринарни продукти и услуги. Идекс предлага диагностични тестове за различни болести по животните, произвежда лекарства за домашни любимци и предлага софтуер и поддържаща техника за над 9 хиляди ветеринарни клиники. Компанията има 879 млн. щ. долара пазарна капитализация и през следващите три до пет години очаква да постигне 25% ръст на приходите.Най-големият търговец на дребно на стоки за домашни любимци в САЩ е базираната във Феникс, щат Аризона, ПЕТМАРТ (PETMART). Групировката има 560 универсални магазина за задоволяване на техните нужди в САЩ и Канада и предлага продуктите си също чрез пет каталога и ИНТЕРНЕТ-страница за електронна търговия. Компанията, чиято пазарна капитализация е 1.262 млрд. щ. долара, очаква 20% ръст на приходите през следващите три до пет години. Основният местен конкурент на ПЕТМАРТ - Петко Енимъл Съплайс (Petco Animal Supplies), бе приватизиран през октомври 2000 г., но на 21 февруари тази година направи първоначална публична оферта за продажба на 14.5 млн. свои акции, оценени на 19 щ. долара парчето. Оперативните приходи на фирмата за 2001 г. достигнаха 1.2 млрд. щ. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във