Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОЛАТА НА НАРОДА СЕ ПРЕПЪНА ПО ПЪТЯ КЪМ ВЪРХА

Фолксваген груп (VW Group), най-големият производител на автомобили в Европа, има сериозни поводи за тревога. На годишната официална вечеря на лидерите от автомобилната индустрия, която се проведе в Лондон тези дни, председателят на борда на директорите на компанията Бернд Пишетсридер сподели, че потребителите търсят и купуват все по-евтини коли. Действително по последни данни през последните четири години европейците отделят все по-малко пари за покупка на лични автомобили, за разлика от края на 90-те години на миналия век. На срещата на Обществото на производителите и разпространителите на моторни превозни средства шефът на Фолксваген не пропусна да се оплаче и от тежката евробюрокрация, с която индустрията трябва да се пребори, за да пусне нови коли на пазара. Пишетсридер изказа откровени критики по адрес на европейското законодателство, засягащо емисиите от вредни газове, което той определи като твърде амбициозно. ЕС настоява за разпространението на по-екологичните дизелови двигатели, които отделят по-малко вредни частици и азотни газове. Автомобилните производители подкрепят тази политика на евроуправниците, но настояват, че завишените екологични изисквания допълнително ще оскъпят дизеловите автомобили. Една кола, произведена по новите изисквания, ще поскъпне с около 600 евро, обясни Пишетсридер, който е и президент на Асоциацията на европейските автомобилни производители (European Automobile Manufacturers Association). Според него ЕС трябва да избере дали да бъде строг регулатор в автомобилната индустрия, или да се превърне в конкурентоспособна глобална сила. Според наблюдатели е повече от несправедливо да се приписват всички беди на европейската автомобилна индустрия на шепа брюкселски бюрократи, особено пък ако критиките идват от страна на изпаднал в затруднения гигант като Фолксваген груп. Групировката, която държи под шапката си компаниите Ауди (Audi), Фолксваген (Volkswagen), Сеат (Seat) и Шкода (Skoda), както и луксозните марки Бентли (Bentley), Бугати (Bugatti) и Ламборгини (Lamborghini), регистрира сериозен спад в печалбите си от пролетта на 2002 г., когато Бернд Пишетсридер застава на върха. През 2003 г. автомобилният гигант отбелязва четирийсет и осем процентен спад в оперативните си печалби, които достигат 2.5 млрд. евро. През първата половина на 2004 г. групировката регистрира с 20% по-ниски спрямо очакваните печалби. Специализираните издания коментират, че много от проблемите на Фолксваген произтичат от погрешната политика на предшественика на Пишетсридер - Фердинанд Пих. Сегашният шеф на компанията все още няма пълна свобода на действие, тъй като Пих запази позицията си на председател на надзорния съвет на Фолксваген. Откритите критики по адрес на Пих все още са опасни, както откри от личен опит президентът на щатското подразделение на Ауди Аксел Мийз. Той бе уволнен в края на ноември. Той си позволи да изрази неодобрението си от детето-гордост на Пих, модела Фолксваген Файтон (Volkswagen Phaeton). Колата се състезава в сектора на луксозните автомобили с Ауди А8. На големите разходи за производството на Файтон и на слабите продажби на автомобила се отдават част от финансовите затруднения на немската автомобилна групировка. Все пак Бернд Пишетсридер започва да се разграничава от политиката на своя предшественик и налага поредица от мерки, ограничаващи разходите на компанията. В началото на ноември немските служители на Фолксваген груп (които печелят 20% повече от всички останали служители в автомобилната индустрия по света) се съгласиха за 28 месеца да им замразят заплатите в замяна на еднократно изплащане на компенсации от 1000 евро и осигуряване на работното място поне до 2011 година. Но основната задача на Пишетсридер в близко бъдеще е да сложи ред сред моделите автомобили, като произвежда Фолксваген, за да възстанови позициите на групировката от фиаското с Файтон и от разочароващите продажби на новия модел Фолксваген Голф.

Facebook logo
Бъдете с нас и във