Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОКА-КОЛА И ПЕПСИ ПРИТИСКАТ ДАНОН НА АМЕРИКАНСКИЯ ПАЗАР

Данон Уотър (Dannon Water) и Евиан (Evian) са изгубили съответно 10% и 8% от обемите, които са пласирали в Съединените щати през 2001-ва, за сметка на новите марки, пуснати на пазара от гигантите в производството на газирани напитки.Според данните, публикувани в американското издание Бевъридж Дайджест (Beverage Digest), Пепсико (Pepsico) и Кока-кола (Coca-cola) станаха през миналата година лидери на пазара на бутилирана вода в САЩ. Титанична битка, в която първата жертва е френската група Данон (Dаnone). Нестле (Nestle) все още се задържа на завоюваните позиции.Шефовете на Пепсико и Кока-кола разбраха, че не биха могли да искат от американците да изпиват по над стотина литра годишно от техните известни подсладени безалкохолни напитки. Двете марки започнаха да търсят други артикули, благодарение на които да продължат да се разрастват. И изпълниха задачата си. На американския пазар на бутилирана вода, който е в зенита си, постиженията на двете компании са красноречиви - продадени са 6 млрд. литра, което е 30% нарастване през 2001-ва в сравнение с 2000-а. С марката си Акуафина (Aquafina) Пепси увеличи обемите на продажбите си с 56 на сто през миналата година. Кока-кола пък предложи водата си Дасани (Dasani) и започва да наваксва изоставането си, като увеличи продажбите си със 125 на сто. Пепси запази водещата си позиция, която постигна през 1999-а. Кока-кола пък завоюва двойно повече територия в магазините на дребно. Благодарение на тези успехи марките на френската група останаха да дишат праха на американските си конкуренти. Изворната вода на Данон Уотър загуби 10% от пласираните обеми през 2001-ва, а марката Евиан - 8 на сто. Така петлите изведнъж се оказаха в незавидна позиция отвъд океана. Дълго време американците бяха свикнали да употребяват предимно преработена вода на бонбони в работата си и дори вкъщи. С Евиан Данон за първи път намери правилното маркетингово решение за американския пазар на водата през 80-те години на ХХ век, като пусна в продажба бутилки, които удобно могат да се носят в офиса, на разходка и да се сервират на масата. След това обаче Пепсико, последвана от Кока, се впуснаха към тази пазарна ниша. Двата гиганта освен това имат едно важно предимство: разполагат с мощни дистрибуторски мрежи за другите си марки (Кока, Фанта, Пепси, Спрайт...), които им позволяват незабавен достъп до пазара. Данон пък няма нито една собствена мрежа и по ирония на съдбата дори се обърна към Кока с молба да доставя до клиентите водата Евиан. Тези разочароващи подробности не убегнаха на борсовите посредници, които веднага, след като бе публикуван годишният оборот на групата, вдигнаха врява.Няма стратегически проблем с Евиан, настояваха експерти от групата и все пак признаха, че Данон Уотър изпитва остра конкуренция от бутилираната вода на Кока и Пепси. Не е изключено Данон Уотър, която използва водата на единадесет източници в САЩ и четири в Канада, през следващите години да се откаже от дистрибуция на Стария континент, за да се съсредоточи приоритетно върху някои американски райони, коментират запознати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във