Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОЙ ЩЕ ПЛАЩА ЗА ТИХАТА ВОЙНА ПО ПЪТИЩАТА

Според директивите на ЕС Гражданска отговорност ще струва минимум 250 евроВсяка следваща проверка потвърждава, че сериозен процент от шофьорите у нас все още карат без застраховка Гражданска отговорност. Последните резултати от националната кампанията Скорост и безопасност на Пътна полиция КАТ показват, че от 31 222 автомобила, проверени между 19 до 25 януари тази година, 649 не са разполагали със задължителната полица. Санкцията за подобно нарушение е глоба от 200 до 500 лева. Предишната проверка в първите дни на годината установи почти същото съотношение на нередовните, като броят на нарушителите бе най-голям в София (107) и Плевен (99), а най-малък - в Кърджали (само двама). С проблема за пренебрегването на задължителните застраховки са се сблъсквали в различно време и други европейски държави. И са създадени съответни практики. Във Великобритания при плащане на пътния данък е задължително да се покаже полицата за Гражданска отговорност. В Германия на регистрационния номер на автомобила има дата за валидност и тя се определя от срока на сключената застраховка. Незастрахованите водачи в тази страна са едва 1.01 процента. В Унгария държавата следи изпълнението на закона посредством свръхмодерна информационна система, която е струвала 6 млн. евро. Там броят на незастрахованите водачи е 2%, толкова са и в Македония.През изминалата година у нас около 40% от собствениците на МПС не бяха купили полици за Гражданска отговорност, независимо че застраховката е задължителна и че през последното десетилетие средният брой на загиналите в пътнотранспортни произшествия е 1200 души годишно. Премийните приходи за трите тримесечия на 2003 г. показват, че този вид застраховка представлява около 23% от всички предлагани продукти в общото застраховане. С най-голям обем приходи за първото деветмесечие на 2003 г. е ЗПАД БулстрадАД (40 968 248 лв.), следвано от ЗПД Витоша (9 970 660 лв.), ЗПАД Алианц България( 9 821 235 лв.) и ДЗИ - Общо застраховане (7 616 126 лв.).По показателя Изплатени обезщетения относителният дял на тази застраховка в общия пакет от предлагани продукти е 29.31 процента. Подреждането на компаниите тук е по-различно. Първенството отново държи ЗПАД Булстрад (23 149 383 лв.). На второ място е ДЗИ- Общо застраховане (4 206 739 лв.) и на трето - ЗПАД Алианц България (3 875 714 лв.).Пазарните дялове в Гражданска отговорност на МПС за последната напълно отчетена година (2002 г.) се разпределят между 18 дружества, които я продават. Водещи отново са ЗПАД Булстрад (43.70%), ДЗИ - Общо застраховане (12.84%) и ЗПАД Алианц България (8.91%). Цените на полицата за 2004-а варират между 49 и 116 лв. в зависимост от обема на двигателя на автомобила. Среднопретегленото повишение на минималните цени на застраховката е с около 30 процента.Застрахователите от ЗПАД Булстрад, ЗПАД Алианц България, ЗПД Витоша, МЗК Европа, ЗД Бул Инс и ЗД Армеец твърдят, че от началото на кампанията досега обемът на премийните приходи в дружествата е нараснал в сравнение със същия период на 2002-2003 година. Това обаче се дължи на по-високите стойности на застраховката, а не на по-големия брой купени полици, коментира пред БАНКЕРЪ Николай Сотиров, председател на Комисията по автомобилно застраховане в Асоциацията на българските застрахователи и изпълнителен директор на ЗАД Армеец. Окончателните резултати ще бъдат ясни в края на март, но тенденцията от изминалите години се запазва - собствениците на автомобили у нас не се застраховат. И не е ясно кой ще плаща за тихата война по пътищата.Междувременно управление Застрахователен надзор към Комисията за финансов надзор прави друга проверка - дали не са допуснати нарушения по време на кампанията за продажба на застраховката. Тя започна от 12 януари. Поводът бяха многобройните бонуси и отстъпки, които застрахователите и техните посредници предлагаха в добавка към полиците. Резултатите ще бъдат огласени към средата на февруари.До 2005 г. България трябва да приложи в националното право директивите на Европейския съюз. Що се отнася до застраховката Гражданска отговорност, директивата определя минимални лимити за страните-членки на ЕС в диапазона от 350 хил. до 600 хил. евро за имуществени и неимуществени вреди, а минималната премия е 250 евро. При това положение застрахователните експерти смятат, че за следващата година тарифата на застраховката трябва да се определя от редица критерии, които са унифицирани в по-голямата част от напредналите държави. Те съдържат: възраст на водача, пол, предназначение на МПС, опит на водача, от колко години притежава шофьорска книжка, в какъв регион управлява автомобила, какъв е годишният му пробег, какъв е двигателят - дизелов или бензинов, каква е скоростната му кутия и т.н. Ще се въведе и т. нар. система бонус-малос, която определя реално застрахователната премия на всеки отделен водач съобразно неговото поведение на пътя. Във връзка с присъединяването към ЕС застрахователите обсъждат още полицата да е валидна за различни периоди от време - за 15 дни, за 1 месец, за 3 месеца, за 6 месеца, за 1 година, а също така договорите да се сключват от дата до дата, за да се избегне кампанийността.

Facebook logo
Бъдете с нас и във