Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОЙ ЩЕ ЯХНЕ ЛЕТИЩАТА ВЪВ ВАРНА И БУРГАС?

Завидно старание полагал транспортният министър Пламен Петров да даде на концесия летищата във Варна и Бургас преди началото на активния летен сезон, съобщиха за в. БАНКЕРЪ депутати от парламентарната Комисия по транспорт и телекомуникации. Американските консултанти от Баренц груп вече работели за скоростната реализация на идеята. Затова навярно са потърсили помощ от наши специалисти, които познават спецификата на родните летища. Те обаче щели да си партнират с Баренц груп като частни лица срещу договорено възнаграждение. Изборът на помощниците е минал през цедката на Министерството на транспорта и съобщенията и лично на неговия шеф.Преди около месец министър Петров информира, че ще търси форма да вкара частния капитал в българските летища, които в момента изпълнявали само ролята на вход и изход от страната. Удивителен, според Пламен Петров, бил фактът, че нито едно българско летище не разполага с хотел. Необходимо е да се стимулира появата на индустриални зони на територията на летищата, заяви неотдавна транспортният шеф. Така, според него, ще се увеличат шансовете да се привлече транзитен трафик.Според анекс 14 на Международната организация за гражданска авиация ИКАО, таксите кацане и пътник освен за летателното поле и годност могат да се прилагат още и за ползването на инфраструктурата, която е пряко свързана с обслужването на полетите, дейностите по охраната на летищата, аварийно-спасителните работи и противопожарната защита. Няма обаче закон, който регламентира как да се изразходват средствата от търговското обслужване на полетите. Всяко от летищата ни, които са търговски дружества, определя само тарифите за тези услуги. Сумите остават в касите на аеропортовете. Цените, на които летище София обслужва самолетите, например са два пъти по-високи от тези на лондонското Гетуик. Министърът на транспорта се кълнеше, че ще направи първата крачка към летищтните концесии само след благословията на всички парламентарни групи или поне - на мнозинството. Совалките му сред депутатите обаче дават друг резултат. Категорично против отдаването на концесия на летищата във Варна и Бургас са се обявили народните избраници от ОДС и от ДПС. Мотивът им е, че това са измежду малкото държавни дружества, които работят на печалба и могат сами да финансират дейността си. Летище София е определено като надежден кредитополучател от проучване на Европейската инвестиционна банка още през 1996 година. Такава е оценката и за летищата във Варна и Бургас. За останалите летища (Русе, Горна Оряховица и Пловдив) е напълно възможно да се разработи схема за концесиониране, което пък ще стимулира развитието им, твърдят експерти от транспортното ведомство. В парламентарната група на БСП все още нямат становище по проблема. Червените депутати обаче са успели да влязат в конфликт с министър Пламен Петров за своя представител в списъка на помощниците на Баренц Груп. Левицата е предложила Светослав Станулов, директор на Института по въздушен транспорт и председател на Асоциацията на българските авиокомпании. Но транспортният министър категорично е отхвърлил кандидатурата му. Повечето от депутатите от Комисията по транспорт и телекомуникации смятат, че Пламен Петров се опитва набързо да концесионира крайморските летища. Без обещаните политически консултации, съгласувания и одобрения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във