Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КОГАТО ДОБРАТА ВОЛЯ ПРЕРАСТВА В ИЗГОДЕН БИЗНЕС

Щатската компания за биотехнологии Амген дари 2.5 млн. щ. долара, за да облекчи страданията на жертвите от урагана Катрина, като наблегна на пациентите на хемодиализа и раковоболните. А служителите на пицария Папа Джон прекараха втората седмица на септември в Билокси, щата Мисисипи, където раздадоха хиляди парчета пица. Обикновените работници в много фирми от САЩ също събират помощи, които понякога надхвърлят директните корпоративни дарения. На фона на тази активност всички суми в брой под 1 млн. щ. долара, които дават най-големите групировки, вече се смятат за мизерни. Щедрият обем на даренията след нанесения от Катрина погром е направо впечатляващ. През първите две седмици след потопа Джорджия пасифик изпрати 65 камиона стоки за потребление - тоалетна хартия, салфетки, книжни чинии, прибори за хранене - за да облекчи организаторите на спасителните акции. Това е три пъти повече от помощите, които компанията изпрати по време на миналогодишния сезон на ураганите. В допълнение към кешовото си дарение от 17 млн. щ. долара Уол-Март изпрати над 100 камиона стоки - пелени, четки за зъби, дори легла - за крайбрежието на Мексиканския залив. Ако този темп на предоставяне на корпоративните помощи се запази, сумите, отпуснати от бизнеса, може да надхвърлят даренията след други катастрофи, като например терористичните атаки срещу САЩ на 11 септември 2001 г. или азиатските цунами от края на миналата година. Какъвто и де е обемът им обаче, едно заключение се налага категорично - качеството на помощите се променя в сравнение с миналите бедствия, защото фирмите обвързват връчването на подаръците със създаването и на публичен имидж. Лидер в това отношение е Уол-Март. Първоначално тя отпусна пари в брой и стоки за 3 млн. щ. долара (което широката общественост окачестви като мизерна помощ), търговският гигант бръкна по-дълбоко в касите си и предостави допълнително 18 свободни сгради за използване от различни благотворителни агенции. Задействаха се и бизнесмените от Силиконовата долина, очевидно съобразявайки, че живеят в сеизмична зона и също могат да изпаднат в бедствено положение. Базираният в Санта Клара, щата Калифорния, Интел, чието дарение от 1 млн. долара бе допълнено от над 2 млн. долара, събрани от служителите и от фондацията на компанията, продължава да плаща на 200 свои работници, които помагат като доброволци във или около засегнатите райони. Някои компании прилагат уроците, научени по време на благотворителните акции от бедствията отпреди две години. Пример в това отношение е Дженеръл илектрик. След цунами в Азия в края на миналата година компанията събра екип от 50 инженери проектанти, специалисти по портативни системи за пречистване на вода, в областта на енергетиката, здравеопазването и медицинското оборудване. След Катрина тази идея беше вкарана отново в действие и подобен екип замина за Нови Орлеан. И когато един от инженерите съобщил, че помпената станция, която захранва с нефт 40% от рафинериите, няма мощност, Дженеръл илектрик изпратил на помощ свой генератор, който бездействал в Пенсакола, щата Флорида. Освен това корпорацията толкова бързо изградила временни жилища за помощните си екипи, че Службата по водоснабдяване и канализация на Нови Орлеан помолила корпоративното ръководство да помогне за подслоняване и на нейните служители. Транспортни компании като Юнайтид парсъл сървис и Йелоу роудуей са определили специалисти по логистика да работят като свръзки между Федералната агенция за управление на бедствията и губернаторите на Луизиана и Мисисипи, за да помагат при насочването на хора и доставки. Фармацевтичният гигант Пфайзър не само праща постоянен поток от лекарства към засегнатите райони, но сътрудничи също с търговците на дребно, правителствените агенции и болниците за създаването на системи за складиране и разпределение на медикаментите към евакуираните. Компанията е поканила учени изследователи, чиито лаборатории са разрушени, да провеждат експериментите си в лабораториите на Пфайзер. Жестът на банка Емигрънт сейвингс пък направо противоречи на финансовата логика. Главният й изпълнителен директор Хауърд Милстейн разпореди по хиляда щатски долара да бъдат депозирани в сметките на клиентите, които живеят в най-тежко засегнатите от урагана Катрина райони. Първоначално той смятал, че те са неколкостотин души, но впоследствие се оказало, че са близо хиляда. Въпреки това Милстейн изпълнил решението си, като общото дарение от един милион долара направо пресушило печалбата на банката. Благодарността на клиентите на Емигрънт (да не говорим за рекламата) ще компенсира многократно разхода. Специалистите по благотворителни акции се притесняват колко още ще продължи щедростта на компаниите, защото единици са тези, които приемат дългосрочна стратегия. Сред тях е Леви Строс енд къмпани, която освен преведените в брой 350 хил. щ. долара и дарените дрехи за 1.5 млн. долара е заделила 150 хил. долара за бъдеща употреба в засегнатите райони. Подобна политика приложи компанията и в районите, засегнати от цунами в края на миналата година. Неотдавна тя изпрати заделените пари като дарение на организации, които се занимават с въпросите на жените. Каква ще е стратегията на другите едри корпорации относно фундаменталните реконструкции на инфраструктурата и други важни отрасли обаче засега не може да се прогнозира.

Facebook logo
Бъдете с нас и във