Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КМЕТОВЕТЕ И КАБИНЕТЪТ БАВНО СБЛИЖАВАТ ПОЗИЦИИ

Кабинетът явно е възприел тактиката всяка седмица да съобщава по една добра новина на общините. В началото на ноември той пое ангажимент да увеличи с 30 млн. лв. субсидията, която им се превежда за капиталови разходи (до 130 млн. лева). В средата на този месец пък бе одобрено поемането на повечето им дългове, което всъщност бе договорено предварително с приемането на специална програма за намаляване на неразплатените разходи. Ако ежеседмичните жестове на правителството продължават със същото темпо и има достатъчно време до окончателното гласуване на бюджета, то общините могат да си издействат достатъчно пари. Но това едва ли ще се случи.Само 139 млн. лв. от неразплатените разходи на общините, които са 161 млн. лв. по последни данни, ще бъдат изчистени. Разликата от 22 млн. лв. е лепта за обучението по финансова дисциплина на кметовете. И депутатите (особено тези от ДПС), и Министерството на финансите заявиха, че не трябва да се раздават пари на калпак и че е крайно време да се прекрати практиката на опрощаване на дългове.Идеята на финансовата децентрализация беше не само да се даде повече свобода на кметовете, но и да им се прехвърлят повече отговорности за управлението на общинските пари, а не само ресурси. Според председателя на Националното сдружение на общините Венелин Узунов обаче, намаляването на неразплатените разходи е само едно от предварителните условия за старта на реформата. По време на форум за фискалната децентрализация, организиран от Центъра за икономическо развитие (ЦИР) на 20 ноември, Узунов изрази притеснения от проектобюджета за 2003-а, който съвсем официално предвижда държавата да си спести 130 млн. лв. за сметка на кметовете. Според него, ако заедно с бюджета не се приемат и промените в Закона за общинските бюджети и в Закона за общинската собственост, фискалната децентрализация ще се окаже полуреформа. Узунов подчерта, че идеята е била процесът на еманципиране на общините да се задълбочи с приемането през следващата година на закон за общинското кредитиране и за местните финанси.Кметовете са смутени и от нагласите на депутатите от мнозинството да коригират проекта за изменение в Закона за местните данъци и такси, така че да ограничат самостоятелността на общините. Неодобрението, което срещна идеята всяка община сама да си определя местните такси, бе обосновано с Конституцията. Но депутатите май се страхуват, че като нямат достатъчно приходи, общините ще вдигнат твърде много таксите и това ще предизвика недоволство.Тези опасения бяха споделени по време на форума, организиран от ЦИР и от съветника на финансовия министър Любомир Дацов. Според него други рискове за реформата е недостатъчният административен капацитет на общинските съвети, както и големите регионални различия. Мисля, че трябва да има по-ефективен механизъм за разпределянето на допълнителните субсидии, с които държавата покрива по-слабите възможности на бедните общини да събират данъци. Тезата за недостатъчен административен капацитет на общините (този израз всъщност е обвинение за липса на достатъчно добри професионалисти) предизвика бурното недоволство на кметовете. Те се опасяват, че след местните избори вероятно ще бъдат сменени голяма част от специалистите, които през последните години са били обучавани.Иван Колчаков, кметът на Пазарджик, според когото реформата е демотивираща и наказваща добрите, заяви, че с нея всъщност се постига тотална централизация. Той поясни, че има предвид намаляването на дела на общините в общия държавен бюджет - от 20% през 1999 г. до 11.4% според проекта за 2003 година. На съпоставима основа намалението е малко, опонира съветникът на финансовия министър Любомир Дацов. Той обаче призна, че дупката в общинските бюджети (заедно с парите, които налива правителството) е 1% от БВП - т.е. повече от дефицита на държавата (0.7%), който правителството предвижда за догодина.Големи общински неравенстваСредно за страната на един жител се падат 238.5 лв. общински приходи. Но разликата между общината с най-много приходи на 1 жител и най-бедното кметство е 6.9 пъти.Приходите от споделени данъци (данъка върху доходите, който се дели между държавата и общините) варират от 8 до 923 лв. на жител.Приходите от общи субсидии се колебаят от 0 до 240 лв. на жител (средно 53 лева).Приходите от целеви субсидии за капиталови разходи са от 0 до 260 лв. на жител (средно 9 лева).Не е по-малка разликата и при собствените приходи (основно местни данъци и такси - от 7 до 443 лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във