Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Ключът към успеха са иновациите

Завод за производство на мини електрически камиони ще се построи в "Тракия икономическа зона" край Пловдив.

Отделянето на средства за инвестиции означава, че фирмата, която го прави, е в добро финансово здраве и търси начини да се развива. От Българска стопанска камара алармираха, че вложенията от чужбина у нас намаляват и поради това не оказват голям ефект върху икономиката. Инвестициите са зависими от множество фактори и  експертите на БСК обръщат внимание на недостига на квалифицирани кадри, на лошата инфраструктура, на корупцията, бавните съдопроизводство и административни услуги в някои общини.

Някои икономисти обаче опонират, че инвестициите в България днес може да са по-малко, но те са по-устойчиви като стойност и всъщност имат по-голямо значение в дългосрочен план за развитието на страната, отколкото са били в  периода около 2007 година. Тогава голяма част от влизащите у нас парични потоци се насочваха в недвижими имоти и към финансово посредничество, докато през миналата година - а и от началото на 2018-а, най-много средства влизат в индустриалното производство. А това пък може да се разчете и като знак за стратегическите интереси на някои от чуждестранните инвеститори у нас, които влагат пари в разширяване на дейността си в България. Без да изпадаме в излишен възторг от числата, това показва, че все още има възможности за печалба. А по този начин се въвеждат и високотехнологични продукти, с които се разширяват пазарите, и се създават нови работни места.  Постига се и по-висок ръст на износа (и като обем, и като стойност). От началото на тази година са издадени тринадесет сертификата за клас А, един за клас Б и един за приоритетен инвестиционен проект. Общо предвидените вложения по тях възлизат на 690.316 млн. лв. и се очаква разкриване на 1316 нови работни места. Шест от проектите се осъществяват във високотехнологични производства и услуги.

Не може да не се отбележи и фактът, че инвестициите отново се насочват основно към познатите икономически центрове - София, Пловдив, Бургас... Новите дестинации все още трудно привличат интереса.

Въпреки постоянните оплаквания от условията за бизнес у нас дузина чуждестранни инвеститори все пак влагат в разширения на съществуващи заводи в България и вкарват над 200 млн. лв.  в икономиката през третото тримесечие на тази година. Добрата новина е, че освен предприятия тези компании изграждат у нас и научно-развойни центрове за нови разработки.

Нов завод за автокабели край Шумен

Подразделение на турския гигант Sarkuysan ще инвестира 17 млн. лв. в нов завод за производство на медни електрически кабели в България, основно за автомобилната промишленост, както и специални проводници, които имат широка употреба в авиационната и отбранителната индустрии. А в резултат на това "САРК България" ще открие 40 нови работни места.

Заводът, който ще бъде изграден в индустриалната зона на Шумен, ще бъде оборудван с щадящи околната среда модерни машини. Предприятието се очаква да заработи до пет години. Около половината от леките и лекотоварните автомобили в Европа използват кабели на Sarkuysan. Компанията продава и на доставчици на NASA.

Мини е-камиони в Пловдив

Китайската компания "Сентро аутомотив груп" с партньорите си от Люксембург и България ще изгради завод за производство на мини електрически камиони в "Тракия икономическа зона" край Пловдив. В строителството ще бъдат инвестирани около 10 млн. евро в следващите три години. В предприятието, което ще се управлява в партньорство от китайската "Сентро " и люксембургската "Севек имобилити", ще бъдат отворени 150 нови работни места. Бизнес планът предвижда до шест месеца първият камион да е готов и да слезе от конвейра, обяви изпълнителният директор на китайското дружество Питър Уанг след срещата си с министъра на икономиката Емил Караниколов. "Бихме искали този завод да се превърне в средищен   за Централна Европа - не само за сглобяване, но и за производство на отделните части, както и за поддръжка. Това е целта ни", допълни мениджърът.

Разчитаме на доброто образование на работниците и това бе една от основните причини компанията да реши да направи инвестицията си в България, отбеляза председателят на борда на люксембургската компания Жилбер Жост. Според него и цената за сглобяването и пласирането на пазара на самите електромобили също е доста привлекателна за инвеститорите. Още преди започването на проекта предприемачите са направили свое проучване сред някои български спедиторски фирми, които са проявили интерес към закупуването на такива возила. По думите на Жилбер Жост самото превозно средство не е важно - важна е технологията, която се крие зад него - приложенията, мобилната комуникация, цялостната поддръжка на камиона. В Европа всъщност компанията не продава  камиони, а решения, логистична концепция.

Развоен център на odelo Farba в София

Турската компания odelo Farba Lighting Group, която е част от холдинга Bayraktarlar, ще инвестира 37 млн. евро във високотехнологичен завод за автомобилни светлини край Пловдив, където ще се произвеждат задни фарове за германски автомобили. Строителството се планира да приключи в края на 2020-а. Компанията разполага със значително по-голям парцел, който ще й позволи да развие проекта допълнително, ако остане доволна от резултатите, които ще постигне с  първия завод, коментираха мениджърите й. Плановете им включват удвояване на производството чрез  изграждането на второ предприятие за фарове със същата площ, както и строителство на завод за електроника и парк за поддоставчици.

Българското й дружество - "одело Фарба лайтинг груп", купи 92 дка парцел в индустриална зона "Куклен" (част от "Тракия икономическа зона"), където ще бъде изградено предприятието. Отделно от това "одело Фарба лайтинг груп" започва  да изгражда  научно-развоен център в София, където ще работят 40 инженери. Той ще е клон на развойния център на odelo Farba в Щутгарт. А това ще позволи разработването на технологии с висока добавена стойност, основана на  електроника и софтуер  за фирмените изделия.

Инвестиции и ръст на швейцарската LEM

През септември "ЛЕМ България" отпразнува петата си годишнина у нас, което съвпадна с мащабна реконструкция с цел разширяване на производствените зони и складовото пространство и изграждане на нова лаборатория за тестване на продуктите и разширени офисни площи за нови работни места. През 2013 г. швейцарската LEM Group - световен пазарен лидер в производството на преобразователи за електричество и напрежение, откри нова производствена база в София. Първоначално бяха инвестирани 3.2 млн. лв. и наети 40 работници и служители. Пет години по-късно "ЛЕМ България" има над 300 служители, обслужва международни клиенти като Fanuc, ABB, Siemens, Schneider, General Electric и много други  и продължава да оправдава направените инвестиции и да стимулира нови такива със своя растеж и резултати.

Приходите от продажбите за 2017 г. надхвърлят 50 млн. и "ЛЕМ Груп" си поставя за цел да удвои това число. Производствената база в София е втора по големина в групата, но "ЛЕМ България" се разраства и като център за споделени услуги на LEM Group в отделите "Човешки ресурси", "Финанси" и "Информационни технологии".

АВВ ще изгради пети завод

Международната група АВВ, която работи в България от 22 години, ще изгради пети завод в страната. Той ще се намира в Петрич, където компанията вече има една фабрика. Инвестицията само в сградата ще е в размер на 7 млн. лв., допълнително ще се инвестира в ново оборудване, с което ще се произвеждат продукти ниско напрежение. Строителството започна в началото на септември и ще заработи на пълен капацитет в края на 2019 г. или в началото на 2020-а.

В момента в "АББ България" работят над 2700 души. Централният офис на фирмата е в София, където има и развоен център за стъпални регулатори за трансформатори.

Отделно от производствените инвестиции  у нас се развиват и немалко проекти в областта на информационните технологии. Секторът остава сред най-бързо развиващите се в последните години, като освен българските фирми тук навлизат и международни компании, привлечени от добрия бизнес климат и техническите умения на специалистите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във