Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КИТАЙСКАТА ИКОНОМИКА. ЗЛАТНА МИНА ИЛИ МИННО ПОЛЕ?

Британската информационна агенция Би Би Си (BBC) цитира неотдавна завърналия се от Китай най-богат човек на планетата Бил Гейтс: Тази страна е направо удивителна. Онова, което видях в нея, беше капитализъм, и то капитализъм, развиващ се с непозната досега скорост. Според английските журналисти обаче удивителна е слабо казано. За периода 1997-2002 г. китайският износ е скочил с над 50%, за да достигне 325.56 млрд. щ. долара годишно. Икономическият ръст на азиатската държава е 9% на година и не е за чудене, че чуждестранните инвеститори се надпреварват да се включат в посткомунистическата златна треска. Само през март 2004 г. корейската компания Ай Ен Ай (INI) започна реализацията на проект за добив и производство на стомана в китайската индустриална зона Дейлиан на стойност 500 млн. щ. долара. По същото време французите от стъкларската фирма Сен Гобен (Saint Gobain) вложиха още 70 млн. долара в един от вече съществуващите стъкларски заводи в Китай. Немският гигант Сименс (Siemens) отвори четиридесетия си офис в страната - в провинция Нанджинг, за да продължи разработката на най-сложни софтуеърни продукти и дори предупреди, че има планове да съкрати хиляди свои служители в Европа и Америка, заменяйки ги с китайски компютърни специалисти. Финландската компания Стора Енсо (Stora Enso) пък вложи 1.6 млрд. щ. долара в развитието на хартиената индустрия в Южен Китай.По думите на президента на автомобилната компания Нисан (Nissan) Карлос Гозн, ако вашият бизнес не прави пари в Китай, той най-вероятно ще се провали навсякъде другаде по света. За японския производител азиатската държава е най-доходоносният автомобилен пазарслед щатския. Нарастващите потребителски възможности на китайската средна и висша класа привличат вниманието и на луксозните автомобилни марки. Китайските новобогаташи показват неконтролируема склонност към показност, съпоставима с тази на руските магнати, и се нареждат сред любимите клиенти на някои от най-елитните автомобилни компании. По последни данни през 2003 г. в Китай са продадени около 95 хиляди луксозни возила. Предпочитани засега остават колите на немското трио Мерцедес Бенц (Mercedes Benz), БМВ (BMW) и Ауди (Audi). Признат пазарен лидер е компанията Ауди, част от Фолксваген груп (Volkswagen Group), която за изминалата година е успяла да продаде 63 хиляди леки автомобила, основно от моделите си А4 и А6. Въпреки че те са смятани за добра средна класа в Европа, в Китай имат статута на луксозна категория. Разработването на китайския пазар не остави безучастни и истинските първенци в сектора на автомобилите от най-висок клас. Щатската компания Дженерал Мотърс (General Motors) планира да вкара в Китай прословутия Кадилак, а нейните конкуренти от Форд (Ford), притежаващи престижните британски марки Ягуар (Jaguar) и Ленд Роувър (Land Rover), както и шведската Волво (Volvo), възнамеряват да отворят свои представителства в азиатската държава. Британската икона на добрия стил Ролс-Ройс (Rolls Royce) вече има три изложбени салона в най-големите китайски градове, а съперника й Бентли (Bentley) получи 80 поръчки само по време на последното автомобилно шоу в Шанхай и съвсем не възнамерява да остане по-назад. Всъщност единственият проблем на автомобилните гиганти в момента е да внасят колите си достатъчно бързо, за да задоволят нарасналото търсене.Какво прави развитието на Китай толкова впечатляващо?Най-логичният отговор е, че страната е голяма, с население от 1.3 млрд. души, а икономиката й е с годишен оборот от 1.2 трилиона щ. долара. Средната класа там непрекъснато нараства, има бум на вътрешното потребление и забележителен по своите мащаби производствен сектор. Много чуждестранни инвеститори признават, че фабриките, които са отворили в Китай с намерението да произвеждат за износ, успяват да пласират цялата си продукция на вътрешния пазар. В Китай има ниска инфлация, висок процент на спестяванията на населението, евтина работна ръка и почти неконтролируема урбанизация. Някои от гигантските мегаполиси се намират точно в тази държава - като новосформирания конгломерат Пърл Ривър Делта (Pearl River Delta) в Югоизточен Китай, който от селски оризов район се превръща в една от най-мощните световни мегафабрики. Обратно на популярните твърдения, Китай не е само производител на стомана, евтини обувки и елементарни технологични играчки. Така наречените потни цехове с нечовешки условия за труд все още дават хляб на милиони работници, но редица китайски компании вече доказват своята конкурентоспособност и без да нарушават човешките праваСтраната заграбва все по-голям дял от високотехнологичния сектор с производството на конзоли за видео- и компютърни игри, DVD-устройства и плоски монитори. Само преди десет години тя разчиташе на евтината работна ръка, но днес за икономическите й успехи спомагат и висококвалифицирани специалисти. Нищо чудно те действително да успеят да заместят германските софтуерни инженери, както вече заплаши Сименс. Бил Гейтс споделя възхищението на немската компания от китайския работен ресурс. След посещението си в пекинската изследователска лаборатория на Майкрософт (Microsoft) - една от четирите, които компанията вече е отворила в Китай и Хонгконг, той изрази учудването си от таланта и ефективността на местните компютърни специалисти. Точно оттук обаче може да произлезе един от бъдещите проблемина най-бързоразвиващата се икономика в света. По източното крайбрежие стойността на човешкия потенциал и на движимите и недвижимите активи нараства застрашително бързо. В Шанхай на един добър инженер вече се плаща колкото на колегата му в бъдещата членка на Европейския съюз Словакия. Така че онези инвеститори, които искат да дооберат китайския икономически каймак, трябва да се насочат към вътрешността на страната. Там трудът и имуществото все още са евтини, но пък ги очакват други скрити мини. В държава, в която все още няма ефективно действащи търговски съдилища, е почти невъзможно да се постигне инвестиционен успех без подходящите приятели и в личен, и в политически план. Чуждестранните компании е необходимо да са подготвени и за други неприятни изненади. Много от техните местни конкуренти и дори собствените им китайски бизнес партньори нямат особен респект пред чуждата интелектуална собственост. Икономическите наблюдатели изказват притеснения и относно стабилността на китайската банкова система, както и дали Китай ще е способен да задържи сегашния икономически бум. Но най-голямото главоболие на чужденците днес причинява китайската валута. В продължение на над десет години юанът е стабилизиран на ниски нива спрямо щатския долар. Това осигурява конкурентоспособността на китайските стоки. Вашингтон обаче настоява Пекин да освободи юана. В крайна сметка, независимо от масираното нашествие на чуждестранна валута в очакване на бъдещата плаваща валутна политика, не се очаква китайските пари да пострадат от драматична девалвация. Според китайския календар 2004-а е Годината на маймуната. Но мнението на световните бизнес лидери е, че сега не е време за икономически маймунджилъци, а е най-подходящият момент да се инвестира в необятната азиатска страна. ДЕСЕТТЕ НАЙ-ГОЛЕМИ ИНВЕСТИТОРИ В КИТАЙ (ЗА 2002 ГОДИНА)Страна Инвестиции (в млрд. щ. долара)1. Хонгконг 3732. САЩ 763. Тайван 61.54. Вирджинските острови 49.35. Япония 496. Сингапур 40.17. Южна Корея 27.58. Великобритания 19.69. Германия 14.310. Макао 10.8

Facebook logo
Бъдете с нас и във