Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КИТАЙ НЕХАЕ ЗА МЕДИЙНИТЕ УХАЖОРИ

При посещението си в Бевърли Хилс през юни заместник-губернаторът на китайската провинция Хунан бил поканен на гости в дома на шефа на Вайъком (Viacom) Съмнър Редстоун. Подобно на много други американски медийни компании Вайъком вече работи активно в Китай. Нейният канал Ем Ти Ви (MTV) достига до 10 млн. домове в провинция Гуандун, а чрез държавната телевизия Си Си Ти Ви (CCTV) повече от 120 млн. домакинства имат възможност да гледат двучасови блокове от програмата на Никълодеон (Nickelodeon).По време на обяда в Бевърли Хилс китаецът обсъдил със своя домакин възможностите за създаване на копродукции между китайски фирми и компанията майка на Ем Ти Ви, Никълодеон и още няколко телевизии. Оптимизмът на западните медийни организации обаче, че ще завладеят китайския пазар, напоследък понася доста удари. В началото на август, като част от усилията за затягане на контрола върху културните продукти, китайското Министерство на културата и други четири регулаторни органа въведоха нови правила за още по-голямо ограничаване на дейността на чуждестранните филмови производители и телевизионни компании в страната. А в края на същия месец правителството отхвърли плана на гиганта Нюз корпорейшън (News Corporation) на Рупърт Мърдок да направи нов телевизионен канал съвместно с китайска фирма.На 28 август американското списание Тайм (Time) обяви на своя уебсайт, че корпорацията на Мърдок е заобиколила китайските правилници, разпространявайки сред местни кабелни оператори Нешънъл джиографик (National Geographic) и музикален канал, подобен на Ем Ти Ви, без разрешение от властите. Според списанието компанията взела пари от няколко китайски кабелни фирми чрез дружество на име Бейджин хоткий интернет (Beijing Hotkey Internet). Но дали тези обвинения имат нещо общо с провалянето на замислената от Мърдок сделка, остава неясно.По-големият въпрос пред западните медийни гиганти е колко дълго ще се задържат новите рестрикции. Песимистите сред тях се притесняват, че те може да са част от дългосрочна промяна. Оптимистите пък предполагат, че новите мерки не са нищо друго освен поредния епизодичен и вероятно краткотраен опит на Китайската комунистическа партия да запази контрола си в тази сфера.В по-дългосрочна перспектива достъпът до китайските медии ще има решаващо значение за корпорации като Вайъком, Нюз корпорейшън, Тайм Уорнър (Time Warner) и Уолт Дисни (Walt Disney). В последно време техният растеж се забавя, а цените на акциите им са подложени на постоянен натиск. Ако те съумеят да изнесат своите филми и програми или дори да копродуцират нови предавания заедно с китайски фирми, постъпленията им биха били съществени.Не мисля, че Китай ще се превърне в значим елемент от нашето развитие за три или пет години - смята високопоставен медиен служител. - Но позициите, които спечелим сега, ще са важни за бъдещето.Съмнър Редстоун продължава да чака одобрението на сделка, която ще му позволи да прави детски програми заедно с китайска продуцентска компания, и е умерен оптимист, що се отнася до напредъка на щатските фирми на китайския пазар. Местното правителство е скептично спрямо американските медии - коментира той. - Аз обаче пътувам до Китай вече осем години и не смятам, че това ще се отрази по някакъв начин на Вайъком. В Китай винаги важи правилото - две стъпки напред, една стъпка назад.Редстоун не е единственият, който посещава азиатската страна, за да затвърждава връзките си. Неотдавна там бяха и председателят на борда на директорите на Тайм Уорнър Ричърд Парсънс, както и президентът на Дисни Робърт Айгър. Рупърт Мърдок пък открай време ухажва служители на китайския кабинет и в момента дори е женен за китайката Уенди Денг, която също изигра роля в преговорите от името на корпорацията му.Някои медийни експерти изтъкват, че за китайския медиен пазар настъпва едно твърде важно събитие - Олимпиадата през 2008 година в Пекин, и по тази причина той не може да си позволи да изостава дълго. Сред ползите, които ще донесат игрите, е и солидното количество реклама и всички действащи вече кабелни мрежи ще имат възможност да спечелят доста от нея. Засега рестриктивните мерки се съсредоточават главно върху собствеността на дяловете в китайските медии и по-малко върху наличието на американски програми, въпреки че и броят на щатските филми се контролира. Това обяснява защо китайците попречиха на Мърдок да разработи телевизионен канал, от който да притежава 50 процента. В момента Нюз корпорейшън притежава развлекателен канал, излъчващ на китайски, и малък дял в публичния сателитен оператор Финикс сетълайт телевижън холдингс (Phoenix Satellite Television Holdings).В интерес на истината каквито и да било правила трудно ще забавят прилива на американско културно влияние. Анимационните герои на Дисни вече са достатъчно популярни в Китай, където над 1100 магазина бълват всякакви стоки с техните образи. Магазинът Мики Маус реализира солидни продажби, а поделението на Дисни - Ей Би Си (ABC), успя да пласира сериала Отчаяни съпруги на местни телевизионни компании. Всяка година в страната се разпространява сериозно количество американски игрални филми и апетитът на местните зрители продължава да расте. Американците пробват разнообразни стратегии, за да влязат на китайския пазар, включително като уговарят съвместни продукции, в които типично американски истории се адаптират към най-актуалните китайски теми.За компания като Вайъком Китай е особено атрактивен заради увеличаващата се средна класа и многобройното младо население. На свой ред Тайм Уорнър продължава да инвестира в киносалони. След завършването на осемте модерни зали до края на 2006 г. фирмата планира да е готова с още дванайсет. Тя притежава и малък дял в 24-часовия развлекателен канал Си И Ти Ви (CETV), който се разпространява по кабел и чрез сателит и достига до 23 млн. китайски домакинства. И все пак компанията, която има най-големи инвестиции и най-големи шансове за скорошни резултати в Китай, е Дисни. Първите дни на Ху Дзинтао като председател на Китайската комунистическа партия накараха някои анализатори да смятат, че той може да се окаже по-толерантен от предшественика си Дзян Дзъмин и че Дисни ще е сред първите извлекли изгода от това. Когато през 2003 и 2004 г. Хонгконг беше разтърсен от продемократични протести, Ху Дзинтао отговори с поредица от действия, довели до улесняването на китайците при получаването на хонгконгски визи и до премахване на изискването те да пътуват на територията на Хонгконг в контролирани групи. Благодарение на тази промяна се очаква откриването на хонгконгския Дисниленд на 12 септември да бъде посетено от тълпи китайски туристи.Съществува и друг фактор, който помага, но и вреди на западните медийни корпорации в Китай - процъфтяващият пазар на пиратска телевизионна продукция. Според медиен служител дори китайците да се опитат да задържат чуждестранните културни икони настрана, пиратството пак ще им проправи път.

Facebook logo
Бъдете с нас и във