Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КИНОДЕЙЦИТЕ: СПРЕТЕ ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА БОЯНА ФИЛМ

Кинодейците, начело с изпълнителния директор на Бояна филм Евгени Михайлов, ще настояват сегашната процедура за приватизацията на киноцентъра да бъде прекратена. Условията, при които ще бъдат раздържавени 95% от капитала на филмовия комплекс, Агенцията за приватизация оповести на 15 юни. Тогава стана ясно, че продажбата ще се извърши чрез конкурс, в който ще могат да участват предимно филмопроизводители. Допуска се избраникът да плати 30% от капитала на българския киноцентър с компенсаторни инструменти. Очаква се документите за участие в конкурса да се подават 40-45 дни след обнародването му в Държавен вестник. Хората от киногилдията обаче се заканиха да не го позволят. Притесненията им (които те нееднократно афишираха по време на дискусията как да се раздържави българското киностудио) се отнасят най-вече до това, кой ще бъде допуснат до конкурса. И те са основателни.Според сегашните критерии за избора бъдещият собственик на Бояна филм трябва да се е занимавал с производството на филми през последните десет години и да е произвел не по-малко от 100 филма, струващи не по-малко от 500 млн. щ. долара. Пет от тези продукции трябва да са направени през последната година и техният общ бюджет да е поне 25 млн. щ. долара. Другото изискване е кандидатите да имат утвърдена позиция на международните пазари и в международното разпространение на собствени филмови продукции в САЩ, Европа и на други пазари в Северна Америка. Това, преведено на езика на цифрите, означава през последните десет години да е изтъргувал филми за 100 млн. щ. долара.Според Михайлов нито една европейска продуцентска компания не може да отговори на тези условия. Той намекна, че цялата процедура се готви за един определен купувач на киноцентъра и съзнателно се отблъскват много други инвеститори, сред които са и фирмите за филмопроизводствени услуги. Михайлов подсказва, че за подобни условия в Агенцията за приватизация са лобирали хора на чужд продуцент, който в момента работи у нас. До тази мисъл, според него, навежда и начинът, по който ще бъде проведен конкурсът. Той ще бъде двустепенен, което ще рече, че на първия етап ще се приемат документите на всички кандидати, които освен продуценти могат да бъдат и т. нар. обслужващи филмопроизводството фирми. Към тях също има редица изисквания. Те например трябва да имат поне пет години опит в областта на предоставянето на комплексни услуги за производството на филми, включително и за анимационни. Ако сред кандидатите обаче има повече от един продуцент, компаниите, предоставящи услуги, няма да могат да достигнат до втория етап. Но дори и да участват в надпреварата, шансовете им да спечелят са сведени до нула. Познавачи твърдят, че такива кандидати ще бъдат допуснати до конкурса, за да се замажат очите на хората от гилдията, които до последния момент си мислеха, че участват в изготвянето на стратегията за продажбата на филмовия център. Това измамно чувство преследваше и културното министерство, което също бе изненадано от приватизационните условия на конкурса и подкрепи изцяло критиките на кинодейците. Според професионалната общност, след като Бояна филм работи в сферата на услугите, би трябвало да бъде продадена на такава фирма. Това е все едно да забраним в приватизацията на Кремиковци да участват компании от металургията, заяви Михайлов. Изпълнителният директор на приватизиращото ведомство Атанас Бангачев пък обясни, че приоритетно се търсят продуценти, тъй като пазарният анализ, който е бил направен от АП, е установил, че Бояна филм се конкурира в рамките на региона най-вече с филмовите студия в Румъния, Чехия, Унгария, където се снима многократно по-голяма продукция. Според Бангачев пазарът трудно би поел още една компания - доставчик на услуги, и ако това стане, Бояна филм ще продуцира доста по-малко филми. От друга страна, продуцентите са тези, които осигуряват парите за дадена продукция, включително и тези за наемане на студия. Ако един филмопроизводител има собствено студио, той би намалил разходите си значително. Кинодейците обаче са на друго мнение. Според тях, ако продуцент закупи киноцентъра, той ще може да снима там само собствени филми. Останалите филмопроизводители ще предпочетат да ползват услугите на друго студио. Кинорадетелите обясниха още, че приходите от реализираните продукции ще изтичат извън страната, което пък поставя под съмнение и икономическите ползи, които могат да се извлекат от тази приватизация. Противоречия нямаше единствено по задълженията, които трябва да поеме бъдещият собственик на българското киностудио. Купувачът ще бъде задължен да запази предмета на дейност на дружеството най-малко за десет години, да участва в продуцирането на не по-малко от два български пълнометражни филма и на не по-малко от 20 минути анимация годишно. Освен това той трябва да инвестира поне 6 млн. евро за първите четири години. Новият собственик на българското студио ще поеме и ангажимента да оказва подкрепа на Българска национална филмотека, която пази българския филмов архив, както и да оказва съдействие на българските студенти от висшите училища за кино при обучението им. Той ще е задължен и да запази целостта на терена на дружеството и да не променя статута му на филмопроизводствен комплекс. Според Михайлов изискваните инвестиции са безкрайно недостатъчни. Той обясни, че само за модернизацията на лабораторията на киноцентъра са необходими 2.5 млн. евро, които трябва да бъдат вложени по възможност до края на тази година. Кинодейците са недоволни и от условието за годишен оборот от 6 млн. лв., който приватизаторите трябва да реализират от дейността на българското студио. През последните години Бояна филм прави подобен оборот. Ние искаме тя да върви напред, а не да остане на същото равнище, заявиха киноекспертите. Впрочем въпреки че разногласията не са изгладени, началото на раздържавяването на Бояна филм вече беше обявено от вицепремиера и министъра на икономиката Лидия Шулева на икономическия форум в Лондон през седмицата. Агенцията за приватизация планира да публикува и обяви за конкурса в рамките на специализираните издания - Варайъти (Variety) и Холивуд Рипортър (The Hollywood Reporter), които ще се разпространяват и на кинофестивала в Карлови вари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във