Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КИЕВ ПОДКРЕПИ ПЕТРОЛНИТЕ АМБИЦИИ НА МОСКВА

Последният проблем при претоварения и без това трафик през черноморските проливи създаде украинското правителство, отстъпвайки тръбата Броди-Одеса на руски петролни компании. Нефтопроводът, построен още през 2002 г., е с капацитет 14 млн. т годишно. Първоначалните планове бяха по него да се пренася каспийски петрол до рафинерии в Централна Европа. За две години обаче Киев не успя да осигури необходимите количества и в началото на лятото подписа тригодишни договори с руски фирми по трасето да тече руски нефт до Одеса (т.е. тръбопроводът да работи в реверсивен режим). Руско-британската компания ТНК-ВР планира да доставя до пристанище Южни под Одеса 1.3 - 1.4 млн. т нефт годишно, други 7.6 - 7.7 млн. т ще транспортират Юкос, Лукойл, Сибнефт и Славнефт. Общо контрактите са за 9 млн. т през всяка от следващите три години. Преди десетина дни бе съобщено, че украинската държавна компания Укртранснефт вече е получила кредит в размер на 108 млн. щ. долара. Очаква се руският нефт да тръгне към Черно море през последното тримесечие на годината. Тогава и пристанището Южни ще е готово да приеме 25 танкера с товароподемност 80 хиляди т, които да натоварят първите 2 т нефт. Реверсът на тръбата Броди - Одеса предизвика остри възражения от страна на Полша, САЩ и Европейската комисия. В края на юли Анкара пък се обърна с официална молба към Украйна да се откаже от намеренията си, тъй като новите количества петрол в Черно море ще увеличат натоварването на трафика през Босфора. Киев не реагира, а международната рейтингова агенция Фич (Fitch Ratings) излезе с прогнозата, че реверсът на нефтопровода Одеса - Броди може да стане постоянен. Случилото се бе коментирано на Запад като политическа победа на Москва. В момента, когато Русия изпитва остър дефицит от нефтотранспортни мощности, за нея е изгодно да използва украинското трасе. Руски специалисти обаче определят тази победа като доста съмнителна: Маршрутът Броди - Одеса е най-дългият и най-неудобният за руския петрол от всички възможни през Украйна. Още повече че нефтът трябва да се промъкне и през Босфора, за да стигне до Западна Европа. Ето защо веднага след като руските петролни компании намерят друга възможност за излаз на външни пазари, те ще се откажат от тръбата до Одеса, подчертават анализаторите в руската столица.В близко бъдеще ще станат факт поне две такива възможности. Първата е постигнатото увеличаване на мощността на Балтийския тръбопроводен консорциум до 50 млн. т срещу досегашните 42 млн. тона. Плановете за 2005 г. са по този маршрут да стигат до Балтийско море 62 млн. т нефт годишно.Вторият вариант е свързването на системите Дружба - Адрия. Трасето ще бъде пуснато още до края на 2004-а и макар пропускателните му възможности да са доста скромни - максимум 15 млн. т годишно, от тях само 5 млн. т ще стигат до хърватското средиземноморско пристанище Омишвали. Но ако се увеличи капацитетът на южната част от нефтосистемата Дружба , транспортираното до хърватския порт гориво ще може да се удвои. Това безспорно ще предизвика интереса на руските петролни компании, насочен сега към тръбата до Одеса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във