Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАТЕВ ОТКРИ КАПАН В ЗАКОНА ЗА ОБЩИНСКИТЕ БЮДЖЕТИ

Заемите на местните власти се оказаха единственият спорен момент при обсъждането на промените в Закона за общинските бюджети. След два неуспешни опита Комисията по бюджет и финанси най-сетне успя да гласува на 18 септември окончателните изменения в него. Обсъждането на закона започна на 24 юли, но бе отложено, след като се установи, че не са изяснени много спорни въпроси между Министерството на финансите и Националното сдружение на общините в България. На предишното заседание на комисията на 11 септември заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев и изпълнителният директор на сдружението Гинка Чавдарова увериха, че вече е постигнат консенсус по всички текстове. Между тях наистина нямаше повече спорове, но другият заместник-министър на финансите Красимир Катев, който отговаря за държавния дълг, разкри капан, заложен в законопроекта. Става въпрос за разпоредбата на чл.40, ал.12, според която общински заем, който може да създаде задължения на държавата към външни кредитори, трябва да се одобрява от Народното събрание. Ако има ратификация на парламента и длъжникът спре да плаща, вероятността кредиторът да осъди държавата в Арбитражен или Международен съд, е около 99%, коментира Катев. А измененията в закона предвиждат общинският дълг да не се признава за държавен. Позицията на заместник финансовия министър бе подкрепена от депутатите и те единодушно решиха въпросната разпоредба да отпадне.Проблем възникна и около гаранциите, които в различни страни издава местната власт и които не са включени в общинския дълг. Според Катев това също крие опасности, защото условните задължения може да бъдат активирани по всяко време и не е нормално да не се контролират. Бойко Георгиев, директор Финанси на общините в Министерството на финансите обаче поясни, че обсъжданите текстове ще имат временно действие, защото в началото на 2004 г. ще бъде гласуван специален закон за общинското кредитиране. В него подробно ще бъдат определени процедурите, които местната власт трябва да спазва при емитиране на дълг. В републиканския бюджет за 2004 г. са предвидени 35 млн. лв. допълнително за подкрепа на местните власти, стана ясно още при обсъждането в бюджетната комисия. Те ще бъдат разпределени между общините, които не могат да реализират достатъчно приходи и да осигурят издръжката си. Предоставената сума е с 20 млн. лв. по-голяма от предвидените в тазгодишния бюджет субсидии за бедните общини, които са 15 млн. лева. Министерство на финансите и сдружението на общините са се договорили от 1 януари 2005 г. да се определи долен праг на тези (т. нар. изравнителни) субсидии. Те ще бъдат разпределяни само между крайно нуждаещите се местни власти, посочени от сдружението на общините. Законопроектът предвижда те да бъдат не по-малко от 10% от общата сума на събраните от тях приходи. Кирил Ананиев обясни, че според предварителните разчети това означава през 2005 г. да се дадат около 55 млн. лв. на закъсалите общини.

Facebook logo
Бъдете с нас и във