Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАРТОНЪТ OT БРЮКСЕЛ СЕ ОКАЗА НЕ ТОЛКОВА... ЖЪЛТ

Противно на нормалната логика година след като България приключи преговорите с Еврокомисията (бел.а. - 15 юни 2004-а), вместо да се приближава, бленуваното членство в ЕС изглежда все по-далечно. Напоследък почти не остана държава членка на Евросъюза, в която представител на властта или на опозицията да не е изразил мнение, че процесът на преместване на границите на ЕС на Изток трябва да бъде замразен, а уж сигурното приемане на България и Румъния през 2007-а да бъде отложено поне с година. На техния фон изявлението от вторник (14 юни) на иначе недолюбвания у нас бивш комисар по разширяването на ЕС, а сега - по въпросите на индустрията Гюнтер Ферхойген, че България е необходима на общността, внесе известно успокоение. Вероятно на Ферхойген, който сега не отговаря пряко за нашата кандидатура, му е доста по-лесно да се вживее в ролята на лобист. За съжаление нетолкова ентусиазиранпо отношение на работите в България е неговият наследник на поста -финландецът Оли Рен. Той почти попари надеждите ни в началото на юни, когато без много да се церемони заяви в прав текст, че отправя последно предупреждение към София. Причината е изоставането ни от графика, договорен в пет от преговорните раздели. За по-голяма яснота на посланието си Оли Рен дори използва спортна терминология, сравнявайки писмото, което впоследствие подчинените му изпратиха до нашето правителството, с жълт картон. Анализът на документа, който бе публикуван в началото на седмицата на ИНТЕРНЕТ-страницата на Външно министерство, обаче показва, че цветът на официалното предупреждение не е чак толкова... жълт. На практика потресното писмо не съдържа нищо по-различно от констатациите в редовния доклад за напредъка на страната ни, публикуван миналия ноември. Истината е, че ако администрацията ни се мобилизира, местата, където ни стяга еврочепикът, могат да бъдат сведени до минимум.Едва ли някой е изненадан, че сред проблемните темифигурират така и незапочналата през мандата на НДСВ реформа на досъдебната фаза по наказателни дела, както и бавното изпълнение на ангажиментите по раздела Земеделие. Не би следвало да се възприема особено драматично и недоволството на Еврокомисията от направеното по главата Околна среда. На практика това е един от най-обемистите раздели и законодателството на ЕС по него включва над 200 нормативни акта. Слабостите при свободното предоставяне на услуги по глава Дружествено право пък се дължат изцяло на българската администрация.За подготовката и качеството на одобрения от Министерския съвет в края на май проект за изцяло нов Наказателнопроцесуален кодекс се изписа и изговори толкова много, че сигурно и децата вече имат своя позиция за или против закриването на следствиетоПокрай цялата тази дандания политиците ни сякаш така и не искат да разберат, че търпението на комисарите в Брюксел е изчерпано и ако до края на октомври новият НПК не бъде обнародван в Държавен вестник, следва автоматично задействане на отлагателната клауза. Парламентарното мнозинство, което ще бъде излъчено от изборите на 25 юни, може би трябва да се вслуша в президента Георги Първанов и главния ни преговарящ Меглена Кунева, които призовават Народното събрание да работи без прекъсване през лятото. Още повече че през юли у нас предстои да пристигне екип от експерти на Генерална дирекция Правосъдие и вътрешен ред за поредната (четвърта) партньорска проверка по реформата в съдебната система.Доста усилия в горещите месеци ще трябва да положат и служителите на Министерството на земеделието и горите. Те ще трябва да наваксат отдавна пропуснатите сроковеза подготовката на бъдещата Разплащателна агенция, както и за въвеждането на интегрираната система за администриране и контрол (позволяваща да се следи дали площите се обработват). По време на заседанието на Комитета по асоцииране България-Европейски съюз в сряда (15 юни) в Брюксел министър Кунева представи на партньорите ни от ЕС подробен план, изготвен от експерти на аграрното ведомство. Според него забавянето ще бъде наваксано до август. Няма шанс обаче да се раздвижи проектът за учредяване на Национална компания Земя. Средствата за нея неизвестно защо не бяха планирани от Министерството на финансите при подготовката на бюджета за 2005 година.От вниманието на Еврокомисията не са убегнали и проблемите на българската страна с управлението и транспортирането на отпадъцитеВсъщност, за да се стигне до подобен извод, е достатъчно да се припомни драмата със затварянето на софийското сметище в Суходол.Страната ни най-вероятно ще има главоболия и заради точещото се вече втора година приемане на нов Застрахователен кодекс, който да въведе у нас европейските норми в бранша. Проектът за него бе одобрен от правителството още през януари, но документът така и не бе гласуван на второ четене в пленарната зала на Народното събрание. Да не говорим, че дълго време нямаше заместник-председател на Комисията за финансов надзор, който да отговаря за застраховането. Макар че в предупредителното писмо на комисарите застрахователните услуги са маркирани с едно изречение, според запознати с преговорния процес проблемите тук са доста сериозни. Според същите източници загрижеността на Брюксел е свързана най-вече с неефективното прилагане на нормативната база в автомобилното застрахованеособено по отношение на задължителната Гражданска отговорност. Тепърва предстои да се уеднаквят стандартите с установените в страните членки на ЕС за минималните размери на покритието, за еднократните премии, за гаранционния фонд, при назначаването на представители за ликвидация на щети, настъпили при автомобилно произшествие, и т.н. Както в. БАНКЕРЪ вече писа, трън в очите на партньорите ни от ЕС продължават да са и някои разпоредби от действащия у нас Закон за чужденците. Непонятни от гледна точка на единния вътрешен пазар изглеждат изискванията като това граждани на други държави да получават разрешение за постоянно пребиваване у нас, ако са разкрили пред това минимум 10 нови работни места за българи или са вложили 500 хил. щ. долара в икономиката ни. Малко известна подробност е, че почти от година в деловодството на Народното събрание отлежава проект (съдържащ само един член) за изменение на споменатите разпоредби. И въпреки че разглеждането му едва ли би отнело повече от няколко минути, той не намери място в дневния ред. Повече от абсурден изглежда и казусът с намирането на подходяща сграда за създадената през 2002 г. Комисия за защита на личните данни и укрепването на административния капацитет на това ведомство. Подобни препоръки бяха отправяни не веднъж и два пъти, но проблемът (макар и дребен) си остава нерешен.Една от преговорните глави, която е малко позната у нас, но съдържа твърде тежки за изпълнение ангажименти, е Дружествено право. В нейния обсег влизат проблеми като ограничаване на производството на пиратски компактдисковеи компютърен софтуер, модернизацията на така наречения фирмен регистър към 28-те окръжни съдилища и т.н. По много от тях повече се говори, отколкото да се извършват реални действия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във