Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАНДИДАТИТЕ ЗА ХЕМУС ЕР ЩЕ ПРЕРАБОТВАТ ОФЕРТИТЕ СИ

С писма, изпратени в края на седмицата, Агенцията за приватизация изненада четирите фирми, кандидатстващи за раздържавяването на 51% от капитала на авиокомпания Хемус ер. С писмата се уведомяват Пирин турист ООД, Вега еърлайнс ООД, Лизингово дружество ООД и Албениън еърлайнс, че е необходимо да актуализират офертите си. Четирите фирми са единствените, които на 12 февруари подадоха документи за Хемус ер. Петият кандидат - Ибкол България, бе декласиран поради невнесен депозит за участие в тръжната процедура.
Според чиновник от АП актуализацията се наложила заради краха на авиокомпания Балкан (б.а. - последният самолет на Балкан се приземи на 14 февруари). Протакането оттогава досега се обяснява с объркването, настъпило в Главна въздухоплавателна администрация към Министерството на транспорта и съобщенията и Агенцията за приватизация след по същество отдавна предизвестената гибел на националния превозвач. И двете институции не искали случаят да се повтори.
В медийното пространство един след друг се пускаха различни варианти за продажбата на Хемус ер. Единият е това да стане на етапи - прехвърляне на 34% от капитала на компанията веднага след като избраният купувач заплати договорената цена и джиросване на останалите 17% от акциите едва след като той изпълни определени ангажименти. Друг обсъждан вариант е залагането в приватизационния договор на клауза, според която всички важни решения да се вземат с мнозинство от 2/3 на гласовете. На практика това би означавало запазване на влиянието на държавата, която след продажбата ще остане миноритарен собственик, притежаващ 49% от капитала. Чиновниците умували и за защита на държавните интереси чрез запазването на златна акция.
През последните два месеца между транспортното министерство и Агенцията за приватизация текла цяла река от кореспонденция как да се продава Хемус ер и трябва ли изобщо да се раздържавява. В крайна сметка двете ведомства стигнали до съгласие да предявят към кандидатите такива изисквания, които да гарантират интересите на държавата и да станат основа на бъдещия приватизационен договор.
Според приватизатор, чел писмото, изпратено до кандидат-купувачите, едно от изискванията било Хемус ер да продължи да оперира по международните и вътрешните линии, по които лети сега. Настоявало се също така превозвачът да запази основния си предмет на дейност и да съхрани наличния самолетен парк, като след изтичане на ресурса на всеки самолет той да бъде заменен с нов. Какво се разбира под нов - новопроизведен, новодоставен или нов тип - не е ясно. Ясно обаче е друго изискване - всяка година новият собственик да инвестира между 2 и 4 млн. щ. долара за обновяване на машините, с които лети.
В проектодоговорите, предложени на купувача, вероятно ще присъства и специална клауза за действията му при форсмажорни обстоятелства - война, пожар, земетресение и пр. Сред поставените условия било и традиционното запазване на работните места, но допълнено с изискването при разширяване на дейността пропорционално да се повишава и броят на служителите.
Очевидно Хемус ер ще бъде продаден, при това преди изборите. Хора от АП дори твърдят, че са чули да се коментира датата 8 юни като краен срок за осъществяване на сделката. Но по коя от посочените по-горе схеми ще стане тя, засега било рано да се каже.
А иначе ръководството на Хемус ер днес работи под пара в две направления. Първото е подготовка за експлоатация на четирите линии, които първоначално ще се вземат с временен статут на национален превозвач - до Москва, Тел Авив, Ларнака и Триполи, и по които Балкан не лети от 14 февруари. Второто е организирането на лятната чартърна програма, която е почти двукратно по-голяма от миналогодишната - над хиляда полета. И новите редовни линии, и чартърната програма ще се изпълняват с големите самолети Ту-154 М. Засега Хемус ер разполага с шест такива машини: две, наети в края на миналата година от руска фирма, и четири, лизинговани неотдавна от регистрираната в Кипър фирма Вилкания, която пък ги купи от Балкан за 2.275 млн. долара. В момента Вилкания хвърля луди пари за обновяването на четирите машини - твърди се, че вече са вложени над 4 млн. щ. долара. Целият ремонт се извършва в авиотехническата база на Балкан за сметка на купувача Вилкания.
Според уверенията на член на ръководството на Хемус ер, договорът за наем на четирите самолета също бил доста изгоден: наемът ще се заплаща чак след като самолетите бъдат обновени и започнат да летят.
В Хемус ер обаче смятат, че и шестте наети самолета Ту 154 М няма да са достатъчни за покриване на новите редовни линии и за цялата чартърна програма и затова вече са водени преговори с двамата синдици на Балкан за наемане на последната останала машина от същия тип.

Facebook logo
Бъдете с нас и във