Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАМПАНИЯТА ЗА ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ ЗАПОЧВА СЪС СКАНДАЛ

Ако парламентът не приеме до месец новия Кодекс за застраховането, остава в сила старото законодателство, според което Комисията за финансов надзор (КФН) ще трябва да определи отново минималната рискова премия за застраховка Гражданска отговорност, под която цените не могат да падат. И така ще отсвири още на старта идеята кампанията по задължителните автомобилни застраховки да се проведе по нов начин. Поскъпването на премиите е свързано с преизчислените коефициенти на лимитите на отговорност, залегнали в Наредба 18 на КФН за задължителното застраховане. През следващата 2006 г. те ще се увеличат двойно - за имуществени вреди ще са 200 хил. лв. и за неимуществени - ако последицата е телесно увреждане или смърт на едно лице - лимитът на отговорност ще стане 700 хил. лв., а когато са пострадали две или повече лица - 1 млн. лева. Или общо лимитът на отговорност на застрахователя за едно събитие по Гражданска отговорност ще е 1.2 млн. лева. По сега действащата методика това означава, че за масовите коли с обем на двигателя под 1800 куб. см. задължителната застраховка ще струва 172.60 лв., а за автомобилите с по-висока кубатура - 502.20 лева. През септември 2005 г. Министерският съвет внесе в парламента проект за кодекс, в който са заложени европейските принципи за формиране на цената на застраховка Гражданска отговорност на моторни превозни средства (МПС). Приемането му е едно от задължителните условия, които страната трябва да изпълни във връзка с членството си в Европейския съюз. По този повод, застрахователното дружество Алианц България обяви на 11 октомври 2005 г. национална кампания за отмяна на фиксираната цена по застраховка Гражданска отговорност. Застрахователите от Алианц настояват да се въведе индивидуална оценка на риска, при което част от водачите ще плащат значително по-малко за Гражданска отговорност. Според изпълнителния директор на ЗПАД Алианц България Теменуга Ненова характеристиките на автомобила са само един от критериите за оценка на застрахователния риск. Но тъй като той не се движи сам, а го управлява водач, неговата подготовка и самодисциплина са от решаващо значение, за да се случи или да се избегне пътнотранспортно произшествие (ПТП). Защо питат застрахователите, шофьор, който не е направил произшествие и проявява разум, трябва да плаща същата висока премия, като този, който има куп нарушения и се държи агресивно на пътя? Еднакъв ли е рискът от поведението на двамата? В Алианц България са изчислили колко ще е премията при индивидуална оценка на риска за водач от Ямбол например, който кара семеен автомобил Опел Корса 1.4 от 15 години и няма нарушения или ПТП, защото шофира спокойно. Актюерските сметки показват, че разумната и справедлива цена (премия) по застрахователната полица Гражданска отговорност, която той би трябвало да плати, е около 90 лева. Друг шофьор от Троян например, който е на 70 години и има шофьорска книжка от 35 години, кара Мерцедес на 12 години и го ползва за служебни и семейни цели, и също няма нарушения и ПТП, при индивидуална оценка на риска премията за него би трябвало да бъде около 100 лева. Ако обаче се запази фиксираната цена и през 2006 г., то той ще трябва да плати за 2006 г. около 240 лв. за едногодишната застрахователна полица. На конференцията по автомобилно застраховане, организирана от германската застрахователна и презастрахователна компания Мюних Ре и Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) през миналата седмица в столицата, немските експерти споделиха, че тарифите за задължителната автомобилна застраховка при тях са формирани по 23 критерия, част от които са: брой на причинените нарушения и ПТП, години и мощност на колата; скоростна кутия; стажът зад волана; възраст и пол на шофьора; местоживеенето му; колко често се шофира; пушач или непушач е водачът; какъв цвят е колата, колко души я карат; за какво се използва най-много; кой е нейният собственик и т.н. По система бонус малус за индивидуален застрахователен риск в Германия работят с над 5 хил. комбинации, като разликата в сумите на минималната и максималната премия е повече от 20 пъти.Най-рисковата група шофьори у нас, според изпълнителния директор на Алианц България Теменуга Ненова, са на възраст под 23 години, както и тези с шофьорски стаж до шест месеца . В компанията са изчислили по осем индивидуални показателя общо 1008 различни тарифи на застраховката Гражданска отговорност. В условията на либерални пазарни отношения, обясняват още от Алианц, не е задължително на двойното покритие на застраховката да отговаря двойно по-висока премия. Причина за високата цена са малкият брой застраховани водачи в България и долният праг на задължителните премии. Около 60% от шофьорите всъщност плащат сметката и на останалите, които нямат застраховка. Въпросът за реалната и справедлива цена има социално значение и е от широк обществен интерес, твърдят от дружеството. Ако тя бъде либерализирана, печеливши ще са преди всичко потребителите. До момента кампанията подкрепят Съюзът на застрахованите в България, Институтът за пазарна икономика и Федерацията на потребителите.Доста от останалите застрахователни компании обаче не приемат предложението на Алианц. На заседание в Асоциацията на българските застрахователи, свикано на 11 октомври 2005 г., те изготвиха и депозираха в КФН писмено становище, с което настояват за запазване на минималните рискови лимити. Според Йордан Кифов от Бул инс, който е член на управителните съвети на АБЗ и на Гаранционен фонд, ако сега се либерализира този пазар, ще се създаде хаос, който в крайна сметка ще доведе до фалити на застрахователни компании. Повечето застрахователи смятат, че индивидуалните оценки на риска могат да бъдат въведени от 1 януари 2007 година. Отлагането само с 12 месеца, според Кифов, ще даде възможност на компаниите да се подготвят и приспособят към новите условия. Индивидуалният подход при всички случаи ще стане задължителен за автомобилното застраховане, връщане назад няма - убеден е той, но това трябва да стане плавно. Ако се пристъпи към новото ценообразуване без нужната подготовка, на пазара неминуемо ще се появят нелоялни играчи, които ще привлекат огромен брой клиенти с ниски премии, след това ще фалират, а парите на застрахованите ще връщат останалите застрахователни компании, като ги вземат от премиите на застрахованите водачи. Когато страната влезе в ЕС през 2007 г., правилата на играта ще са ясни и подобни произволни действия ще бъдат строго наказвани, смята Йордан Кифов. Той напомня, че според европейските директиви до 2012 г. лимитите на отговорност на застрахователите по Гражданска отговорност трябва да достигнат 5 млн. евро за едно събитие. Отнемането на лиценза на Юпитер например е ясен сигнал какво би могло да се случи, ако още сега отпаднат минималните лимити по рисковите премии, предупреждава той. Под въпрос ще бъде поставена и финансовата стабилност на Гаранционния фонд, коментира Кифов, тъй като средствата му сега са разчетени въз основа на фиксираните цени на премиите. Валери Алексиев, прокурист в ДЗИ Общо застраховане, също е на мнение, че минималната задължителна премия трябва да остане валидна до 2007 година. Според него кампанията на Алианц България по-скоро може да породи фалити на някои по-малки застрахователни компании. А на пазара, смята той, трябва да има място както за големи, така и за малки дружества, които разчитат предимно на премийните приходи от Гражданска отговорност. Йордан Генчев, изпълнителен директор в Застрахователно и презастрахователно дружество Витоша, казва, че Полша вече се е възползвала от отлагателното си право и е запазила минималните застрахователни премии до 2011 г. и не е ясно защо в България бързаме да ги отменим още през 2006 година. Застрахователите от Алианц България обаче контрират, че клиентите не трябва да бъдат наказвани заради занижени резерви и неплатежоспособност на застрахователи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във