Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАМЕЛ ЛЕЪРД ЗАЛЯЗВА, НО В СОФИЯ И ВАРНА ОЩЕ ТАЯТ НАДЕЖДИ

Преговорите между параходство Български морски флот (БМФ) и английската корабостроителна компания Камел леърд, автор на оздравителния план за Варненска корабостроителница, са прекратени. Така шестмесечният срок, който на 1 декември Варненският окръжен съд даде на двете спорещи страни да се разберат, не доведе до нищо. От него са изтекли само две седмици, а както стана известно, делото отново е подновено по искане на БМФ. От параходството уточниха за БАНКЕРЪ, че то е насрочено за 19 декември.


Част от кредиторите на Варненска корабостроителница, най-големият от които е флотът, атакуваха пред съда оздравителния й план в началото на септември. Конкретно БМФ не прие да бъде компенсиран като необезпечен кредитор с едва 4.7% от инвестираните от него средства за изграждането на 19 000-тонния кораб Трапезица.


Край на преговорите сега фактически слага Камел леърд с неотстъпчивостта си да продаде Трапезица на БМФ за цена от 15.539 млн. щ. долара.


Корабът е поръчан от параходството на 19 март 1996 година. За строителството му то превежда на корабостроителницата 9.539 млн. щ. долара. Преди обявяването на завода в несъстоятелност през май 1999 г. плавателният съд е почти готов - изпълнени са около 83% от работите по него. Според ръководството на флота за довършването му са необходими още около 3.4-4 млн. щ. долара. В преговорите обаче, водени през последните дни на ноември и до 7 декември между Камел леърд и БМФ, англичаните заявяват, че ако поемат Варненска корабостроителница, са готови да довършат Трапезица само при условие, че параходството преведе по сметка на завода още 6 млн. долара. Освен това английската компания предлага на флота да си получи Трапезица след доплащане и на още два малки (9370-тонни) многоцелеви кораба, за доизграждането на всеки от които иска по 11 млн. щ. долара. Така Камел леърд заковава продажната цена за трите кораба на 28 млн. щ. долара и не мърда нито цент надолу.


Но и представителите на БМФ проявяват характер. След направено маркетингово проучване на световния корабостроителен пазар, те заявяват, че са готови да доплатят за Трапезица и да купят двата малки кораба, които не са поръчвали и които не им трябват, по световни пазарни цени, а именно - 4.5 млн. щ. долара за довършване на Трапезица и по 9.5 млн. за останалите два. По този начин общата сума за трите плавателни съда възлиза на 23.5 млн. долара.


Защо да плащаме цени, които са с 30% по-високи от международните, след като за същите 28 млн. долара можем да си купим не три, а седем кораба втора ръка, и то с много по-голям тонаж - коментира за в. БАНКЕРЪ един от шефовете на параходството.


В БМФ останали неприятно изненадани и когато на 7 декември от Камел леърд поискали да получат първата вноска за доизграждането на трите кораба, определена от тях на 8.5 млн. долара, точно пет дни след подписването на договора. Че коя банка в света ще ни отпусне толкова пари за такъв кратък срок? - негодуват представители на флота.


Докато британската компания, чиято централа е в Ливърпул, и параходство Български морски флот преговарят, в Англия се разгоря цяла публицистична епопея срещу Камел леърд.


В статия в Лойдс лист от 11 декември, озаглавена Предупреждение за рейтинга на Камел леърд, авторът Тони Грей пише, че агенцията за кредитен рейтинг Муудис инвестърс сървис е поставила на преразглеждане оценката В 2, която досега са имали привилегированите облигации на Камел и чиято обща стойност е 109 млн. щ. долара. Повод за преразглеждането на рейтинга била молбата на голямата италианска пасажерска корабна компания Коста Крочиере (собственост на американската Карневал груп, чийто годишен оборот е над 16 млрд. щ. долара) за арбитраж в Париж по неизпълнен от страна на Камел леърд договор на стойност 73 млн. щ. долара. Въпросният договор бил за преоборудване на пътническия кораб Коста Класика.


Както отбелязва Тони Грей, от Муудис заявили, че ще преценят последиците от спора. Причина за тревогата на кредитната агенция бил фактът, че в Камел леърд очаквали от договора за Коста Класика да получат около 25% от планираните приходи за 2001 година.


Всъщност кредитният рейтинг на Камел леърд е поставен под съмнение около две седмици по-рано от най-голямата агенция за кредитен рейтинг в света - Стандарт енд Пуурс. И отново във връзка със спора с Коста Крочиере. При това преоценката на рейтинга е предприета два месеца, след като Камел леърд продаде облигации на стойност 125 млн. евро, както на Лондонската фондова борса, така и директно на инвеститори в САЩ и Европа (за което в.БАНКЕРЪ писа в бр.41 от 14 октомври).


На 27 ноември в Лойдс лист Тони Грей е публикувал и друга статия под заглавие: Камел леърд събуди се! Покрай многото констатации авторът споменава следното: Камел леърд бе един от примерите за успех на морската индустрия на Великобритания през последното десетилетие, а сега компанията е застрашена от опетняване на репутацията... През септември съвместното предприятие на Камел леърд с Прогрес груп се провали, след като се разби корабът Единбърг касъл на превозвача Премиер круизис. В резултат на катастрофата се разбра, че Камел, собственик на 49% от Прогрес, е загубила 9 млн. долара... Отдавна съществуваха тревоги относно задъханото разрастване на групировката... Разрастването включваше корабостроителници в Гибралтар, Марсилия и САЩ, както и многобройни обекти във Великобритания. Освен това Камел леърд бе встъпила в преговори с корабостроителници на Бахамите и в България. Бързото разрастване на капацитета се придружаваше с желание да се поемат договорни рискове, които в ретроспекция изглеждат неразумни.


Явно такъв договорен риск е и случаят с кораба Коста Класика. Договорът включва плащане на 100% от цената чак при предаването на плавателния съд. За всеки финансист е ясно, че поетапното плащане при договор от такава величина би било по-сигурно. А такава е и световната практика. Не е ясно и каква е причината за финансовото изхвърляне на Камел леърд. В резултат на него обаче нетното задължение на компанията нараства от 46.9 млн. на 65.7 млн. щ. долара. За да финансира договора за Коста Класика, Камел леърд взема револвиращ кредит от Нат Уест банк на стойност 50 млн. паунда, чийто падеж е през октомври 2004 година. Според Тони Грей (Лойдс лист от 27 ноември), ако италианците спечелят арбитража и откажат да платят, Камел леърд ще загуби около 40 млн. паунда.


Дали пък над всичко това не бива да се позамисли министър Жотев?

Facebook logo
Бъдете с нас и във