Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАМЕЛ ЛЕЪРД СЕ ПРЕБОРИ ЗА ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Варненският окръжен съд (ВОС) най-сетне взе чаканото от три месеца решение по делото, заведено в началото на септември миналата година от част от кредиторите на Варненска корабостроителница АД срещу оздравителния й план. Съдът отхвърли на 29 декември 2000 г. жалбата на недоволните - параходство Български морски флот (БМФ), Централна кооперативна банка (ЦКБ), частната кораборемонтна фирма Делфин 1 и единадесет работници от завода. Отменено бе и откритото на 12 май 1999 производство по несъстоятелност на корабостроителницата. С това на практика съдът даде зелена светлина за прилагането на оздравителната програма. Разбира се, след като приключи и обжалването на решението на ВОС във Варненския апелативен съд.
Оздравителният план на Варненска корабостроителница бе одобрен от общото събрание на кредиторите на 30 август 2000 година. Той е разработен на базата на офертата на английската компания Камел леърд и основната му цел е да възстанови дейността на предприятието. Англичаните се ангажираха да достроят незавършените кораби, да осигурят финансиране за изграждането на нови съдове, да модернизират завода и да създадат пазар на съпътстващите производства и свързаните с корабостроенето фирми в България... Несъгласие сред някои от кредиторите и по-конкретно на Български морски флот, ЦКБ, Делфин 1 и единадесет работници, предизвика единствено предложеният начин на удовлетворяването им.
Признатите от синдика Димитър Смиленов и внесени във Варненския окръжен съд задължения на корабостроителницата са общо за 165 498 427.71 лева. В същото време, според оздравителния план, Камел леърд се задължава да изплати на кредиторите от първи до четвърти клас включително общо 28.6 млн. лева (виж таблицата).
Мнозина са на мнение, че необезпечените кредитори от 4 клас би трябвало да се радват и на тези проценти, тъй като вторият вариант е процедурата по несъстоятелност да продължи още незнайно колко, предприятието завинаги да спре и да бъде разпродадено на парче. Друг би бил въпросът, ако освен Камел леърд на хоризонта се бе появил поне още един инвеститор. Но не е. И реално погледнато, косвена полза от неработещата корабостроителница донякъде би имала само кораборемонтната фирма Делфин 1. Веднъж, ако се възползва от освободената квалифицирана работна ръка. И втори път - ако се окажат верни слуховете, че собствениците на Делфин 1 са нарочили при разпродажбата на завода да закупят част от кейовете, халетата и машините му.
Ако и Варненският апелативен съд отхвърли претенциите на недоволните от оздравителния план, Камел леърд ще ангажира поне 2500 работници за довършване на започнатите кораби. С нарастването на поръчките, които според англичаните се очаква да завалят като пролетен дъжд, броят на заетите в предприятието пропорционално ще се увеличава. Запознати с търговската политика на Камел леърд твърдят, че плановете й са корабостроителницата във Варна да се специализира в реконструирането на кораби от един тип в друг, което всъщност било и най-новият хит в световното корабостроене.
Самата компания Камел леърд е създадена още през 1824 г., когато отваря врати първото й предприятие на р. Мърси край Ливърпул, специализирано в ремонта и преустройството на плавателни съдове. Притежава седем корабостроителници в Англия, една в Гибралтар, три дока от най-голямата корабостроителница в Европа - в Марсилия, както и един от най-големите заводи на Тихоокеанското крайбрежие - в щата Орегон, САЩ. С капацитета на заводите си Камел може да изпълнява поръчки за строителство на 500 кораба годишно. През 176-годишната си история тя е построила над 5000 кораба, от които 2000 - военни. Камел леърд притежава и множество обслужващи фирми, а неотдавна закупи и компанията за чартиране на луксозни увеселителни кораби Интернешънъл шипинг партнърс в Маями, САЩ.
Представители на Българския корабен регистър смятат, че причина за финансовите проблеми на Камел леърд през последните месеци е изключително агресивната й инвестиционна политика, която на моменти надхвърля финансовите й възможности. Тя обаче щяла съвсем скоро да даде реален резултат и да изтласка Камел леърд на върха в световния морски бизнес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във