Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАМЕЛ ЛЕЪРД ОТПЛУВА ОТ ВАРНА

Събитията около фалиралата Варненска корабостроителница добиха неочаквано нов драматичен характер в началото на тази седмица. Стана ясно, че синдиците на друга фалирала компания - английската Камел леърд холдингс, която според оздравителния план на завода бе одобрена за купувач на активите му, са отказали ангажиментите си. Аргументите им са повече от основателни. Те са назначени, за да събират, доколкото е възможно, вземанията на холдинга и с тях да погасяват задълженията му, а не да осъществяват нови инвестиции. Желанието на синдиците било да прехвърлят на друг правомощията по плана, който още не е влязъл в сила. А кандидати за това определено няма да липсват. Преди седмица шведската фирма Фисон инвест, която проявява интерес към завода, поднови медийната си активност с цел да стигне най-сетне до доковете на корабостроителницата.
Това обаче съвсем няма да е лесно. Ако скандинавците бъдат вписани под някаква форма в оздравителния план, това ще означава неговата подмяна. Но подобен акт може да бъде атакуван успешно от всеки един от недоволните кредитори, предрече пред репортер на в. БАНКЕРЪ синдикът на корабостроителницата Димитър Смиленов. Според него няма юридическа възможност изпълнител на приетата от кредиторите оздравителна програма да се смени с друг. В случай че сегашният план отпадне, Търговският закон е категоричен, че трябва да се обяви несъстоятелност и да се пристъпи към разпродажба на активите на варненския завод на парче. А това ще доведе до физическото му ликвидиране, от което полза няма да има никой, освен конкурентите на завода.
Може би затова и новината на седмицата е, че представителите на Фисон инвест в България са се срещали в морската ни столица с двама депутати от Национално движение Симеон Втори. Става дума за небезизвестния варненски адвокат Борислав Ралчев и за Стефан Минков. На разговорите са били разисквани евентуални промени в някои закони, поясни за в. БАНКЕРЪ юристът на шведите Менко Менков. Става дума за нови текстове в Търговския закон, в частта му за несъстоятелността, които да регламентират какво да се прави, ако избраният купувач на дадено предприятие междувременно фалира. Вероятно в парламента ще се дискутира дали при това положение не е по-приемливо да се свика ново общо събрание на кредиторите, което да одобри нов оздравителен план. В противен случай проблемът с корабостроителницата може да стане неразрешим и виновна за евентуалното й физическо ликвидиране ще бъде само държавата. А без промени в нормативната уредба на несъстоятелността този сценарий е почти неизбежен. Защото е очевидно, че при сегашното си състояние Камел леърд не е най-добрият избор за Варненска корабостроителница.
Фисон инвест се надява след отмяната на оздравителния план да се пристъпи към изготвянето на нов - нещо, което е в разрез със сегашните текстове на закона. По думите на Менков шведите не искат да бъдат ангажирани с предписанията на синдика на Варненска корабостроителница Димитър Смиленов и на Камел леърд. Шведите предлагат да изплатят на кредиторите 56 млн. лв. и да инвестират във варненските докове 30-50 млн. щ. долара през следващите пет години. За сравнение, англичаните се бяха ангажирали да разпределят сред кредиторите 28.6 млн. лв. и да вложат близо 5 млн. щ. долара.
Съществената разлика между двете кандидатки обаче е, че Камел леърд има значителен опит в корабостроенето, докато Фисон инвест са новаци в тази област.
Ако приемем, че британците отпадат от състезанието за варненските докове, като най-сериозен кандидат се очертават именно шведите. Но ако се обяви, че този оздравителен план няма да се прилага, напълно вероятно е и други компании да покажат интерес към дружеството. Засега голямата интрига е дали наистина депутатите от мнозинството ще се ангажират с промени на Търговския закон едва ли не от първия ден на мандата си, или пък ще предпочетат други проблеми?
Оздравителният план на Варненска корабостроителница бе одобрен от общото събрание на кредиторите на завода на 30 август 2000 година. Някои от тях, между които и Български морски флот, обаче атакуваха документа в съда - първо пред Варненския окръжен, а впоследствие и пред местния апелативен съд. Двете инстанции отхвърлиха тези атаки. Все пак БМФ и още десетина от кредиторите заведоха дело във Върховния касационен съд. То е насрочено за септември тази година. Както се развиват събитията, до разглеждане на казуса от най-висшата съдебна инстанция може изобщо да не се стигне. Но досегашната злощастна съдба на варненския завод ни е научила да очакваме какво ли не.

Facebook logo
Бъдете с нас и във