Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАМЕЛ ЛЕЪРД И БМФ РЕДЯТ СЪДБАТА НА ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

На конфиденциални разговори, водени през последните дни между представители на английската компания Камел леърд и параходство Български морски флот (БМФ), се решава съдбата на Варненска корабостроителница. Преговарящите са постигнали съгласие по всички точки, с изключение на най-важната. Разликата от 4.5 млн. щ. долара в предлаганите от двете страни решения на конфликта засега попарва надеждите на 3600-те работници и служители на завода да се върнат отново на работа и да получат по някой и друг лев за Коледа.

След месец и половина мъдруване, на 1 декември, Варненският окръжен съд взе решение да отложи за неопределено време делото, водено от част от кредиторите на Варненска корабостроителница, сред които и БМФ, срещу оздравителния й план, разработен от английската компания Камел леърд и одобрен на 30 август тази година. Една от причините параходството да се обърне към Темида бе, че като най-голям, но необезпечен кредитор то трябваше да бъде компенсирано с едва 4.7% от инвестираните от него 9.539 млн. щ. долара за строителството на 19 000-тонния кораб Трапезица.


В решението на съда на пръв поглед няма нищо особено - делото вече бе отлагано два пъти и насрочвано за нова дата. Сега обаче мотивът за отлагането е по-интересен: магистратите предоставят шестмесечен срок на двете спорещи страни - ищците, водени от БМФ, и ответника - корабостроителницата, да преговарят и стигнат до взаимноприемливо решение. Подобно развитие на случая бе подсказвано отдавна както от ръководствата на министерствата на транспорта и икономиката, така и от областния управител и кмета на Варна. В триъгълните отношения флот - съд - корабостроителница се включиха и депутати, местни фирми и обществени организации..., та дори и един британски лорд.


Всъщност преговорите между консултантите наКамел леърд - ПрайсУотърхаусКупърс и Лега консулт, и БМФ са започнали седмица преди да се произнесе съдът. Според присъствал на тях чиновник чрез взаимни отстъпки било постигнато съгласие злополучният кораб Трапезица да стане пълна собственост на БМФ (в момента той е на завода и флота), да се направи нов договор за довършването му, като се признаят направените досега разходи, а останалото параходството да доплати. Уточнено било и че до шест месеца след подписването на договора Трапезица ще е завършен окончателно, изпитан и предаден за експлоатация. С което на практика Камел леърд признал изцяло претенциите на БМФ.


За компенсация обаче англичаните поискали в сделката с параходството да се включат още два от недостроените 9370-тонни кораби, предназначени за превоз на насипни товари, като се договори обща цена и за трите съда.


Както твърдят информирани, флотът приел тази схема, но възникнали разногласия по договарянето на цената. Първоначално англичаните поискали БМФ да плати за трите кораба 30 млн. щ. долара, докато от параходството държали на 23 млн. долара. След дълги препирни представителите на Камел леърд уж отстъпили и се съгласили на цена 24 млн. долара.


На 1 декември минало делото във Варненския окръжен съд, а на 7 декември за довършване на преговорите и доуточняване на детайлите от Ливърпул пристигнал самият изпълнителен директор на Камел леърд Юръп Том Пери. Нещата обаче ударили на камък. Англичаните изведнъж вдигнали исканата цена за трите кораба на 28 млн. долара (по 11 млн. за двата малки и 6 млн. за довършването на Трапезица). При това поискали първоначалните вноски пет дни след подписването на договора. От БМФ пък контрирали, че технологично ще им трябва поне месец, за да вземат разрешения за теглене на кредити - от АП (тъй като са в процедура за приватизация), от принципала си - транспортното министерство, и от финансовото ведомство. Месец ще е необходим и за да се ипотекират корабите пред банките, които ще отпуснат кредитите. Накрая от БМФ също поискали банкови гаранции от корабостроителницата срещу средствата, които ще вложат. На всичко отгоре се твърди, че министър Антони Славински разпоредил на представителите на параходството да не отстъпват нито цент над цена от 23.5 млн. долара.


Във Варна все пак преобладава мнението, че рано или късно двете страни ще се споразумеят. Причината за тази убеденост е, че от компромиса ще спечелят и флотът, който ще си върне ако не всички, то по-голямата част от 9.5-те млн. долара, вложени досега за строителството на Трапезица; и Камел леърд, която ще пусне предприятието в експлоатация. Естествено ще спечелят нещо и варненци, прехранващи се около завода, а и Варненската община.

Facebook logo
Бъдете с нас и във