Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАДРОВО ХОРО СЕ ВЪРТИ В ТРАНСПОРТА

Треска тресе повече от три седмици Министерството на транспорта и съобщенията. Изнервени кандидати за заместник-министри, директори на изпълнителни агенции и главни дирекции изтриха прага на третия етаж на ул. Левски N9 в столицата. Представители на политически партии, финансово-икономически групировки и дори на отделни фирми напираха да ходатайстват пред новия министър Пламен Петров за един или друг свой човек. Въпреки че министър Петров представи политическия си кабинет на вицепремиера Лидия Шулева още на 1 август, това не успокои страстите и не спря мераците на лобистите.
За заместник-министър на съобщенията, на мястото на досегашния Алеко Константинов, се очаква да бъде назначен депутатът Николай Николов, председател на Комисията по транспорт и телекомуникации на Народното събрание. Това е единствената парламентарна комисия, която все още не е провела учредителното си заседание и причината са постоянните ангажименти на Николов в министерството. Твърди се, че председателското място в нея щял да заеме депутатът от НДСВ Мирослав Севлиевски. Но слухът изглежда доста странно, тъй като той не е член на транспортната, а на енергийната комисия.
За главен секретар на ведомството като абсолютно сигурна до неотдавна се сочеше кандидатурата на д-р Ценка Василева. Преди осем години тя влезе в политическите кръгове благодарение на протекциите на бившия вицепремиер и министър на транспорта Нейчо Неев. По времето на 38-ото Народно събрание д-р Василева се прочу като автор на здравната програма на Евролевицата и дори беше споменавана като министър на здравеопазването в евентуален коалиционен кабинет между партията на Александър Томов и тогавашното синьо мнозинство на Иван Костов. Вече повече от две седмици Ценка Василева се помещава в огромния кабинет на досегашния главен секретар Гроздан Караджов. Заедно с него тя наследи и забатачения проблем с реконструкцията на правителствената зала на летище София. И както обясняват от ведомството, веднага подгонила подчинените си да пишат доклад как най-бързо и ефективно да се разреши въпросът. Само че от няколко дни се заговори, че Василева е поканена да заеме висок пост в Министерския съвет. Какъв точно, никой не уточнява, но старите транспортни служители вече съжаляват за нея, тъй като била навлязла изненадващо бързо в проблемите на министерството.
Като заместник-министър на железопътния и автомобилния транспорт доскоро се виждаше кметът на Пещера Георги Петърнейчев. От близо месец насам Петърнейчев не излиза от транспортното министерство и, както твърдят злите езици, кадрува. Той е юрист по образование, бивш автомобилен състезател. Приближени до председателя на СБА Георги Янакиев си спомниха, че първото състезателно БМВ било купено преди двайсетина години тъкмо за Петърнейчев. От началото на деветдесетте години на миналия век той притежава фирма за международни автомобилни превози. Оттогава досега е несменяем председател и на Съюза на автомобилните превозвачи в България. Както се разбра обаче в края на седмицата, Петърнейчев май щял да си остане сачо с мечтата за заместникминистерското кресло. На разговор за поста била привикана Дина Колева, съпруга на бившия изпълнителен директор на банка Славяни Петко Колев. Преди години г-жа Колева работеше в отдела за авиокарго на световноизвестната швейцарска спедиторска компания Милицер и Мюнх. По-късно напусна и премина на работа в друга спедиторска фирма. Но както подхвърлят в министерството, едва ли тази, свързана с транспорта част от биографията й, е с по-голямо значение от обстоятелството, че е близка на семейството на един от новите управляващи.
Независимо от това дали бъдещият заместник-министър на сухопътния транспорт ще се казва Георги Петърнейчев, или Дина Колева, първият проблем, с който ще се сблъска, е финансовото състояние на железницата. Вече е средата на август, а в БДЖ все още не са намерили 1 млн. лв., за да доизплатят заплатите за месец... април.
За заместник-министър на авиацията, както в. БАНКЕРЪ вече неведнъж писа, ще бъде преназначен досегашният Апик Гарабедян. Вечният Апо е на ти с всички партийни и финансово-икономически лобита и получава силна подкрепа от много страни. Което не пречи на мераклиите да хранят надежди, че ще му дръпнат килимчето. Един от тях е бившият началник на управление Защита на държавните интереси в транспорта Нойко Кутев, потомък на известния род Кутеви от с. Шипка, Казанлъшко, от който е и големият български композитор Филип Кутев.
За първи път в 120-годишната история на транспортното министерство ще има заместник-министър по водния транспорт. До февруари 1997 г. за него отговаряше заместник-министърът по авиацията. По този повод в сградата на ул. Левски N9 още се разказва като анекдот следният случай - запитан преди шест години какво общо намира между водния и въздушния транспорт, новоназначеният тогава заместник-министър и бивш космонавт Александър Александров отговорил: Има много общо - и морето, и небето са сини, и в морето, и в небето плават кораби.... След шест месеца, неуспял да открие други прилики, Александров беше уволнен.
Според информирани, за заместник-министър по водния транспорт ще бъде назначен Пейчо Манолов. Той е морски капитан, плавал дълго по фериботната линия Варна - Иличовск, известно време е бил директор на бившето Управление на морските канали и акваторията на пристанищата. В момента е капитан на кораб в параходство Български морски флот.
Пейчо Манолов обаче си има конкуренция. Това е известният адвокат Антон Антонов, собственик на адвокатска агенция Юробалканконсулт, който беше спряган и за транспортен министър. Г-н Антонов има твърде дълъг стаж като юрист в Държавната инспекция по корабоплаване и е на ти с международното морско право.
Най-облекчен като че ли ще е досегашният заместник-министър на инфраструктурата Петко Табаков. Той ще си вземе багажа и ще се оттегли, без да сдава кабинет и пост на никого. Причината е, че такъв заместник-министър вече няма да има.
За мястото на Катя Георгиева, досегашен заместник-министър, отговарящ за финансовите въпроси, се подготвя кандидат-депутатката на НДСВ в 24-и многомандатен избирателен район, наричана от колегите й Ани. Фамилията й никой не успя да си спомни, но всички изтъкваха, че е руса, напориста младолика дама с опит в счетоводството и особен чар. Вероятно става дума з апоставената под N9 в листата Антония Бонева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във