Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАБИНЕТЪТ ТЪРСИ ПЪТИЩА, ЗА ДА ГИ ОБЛОЖИ С ТАКСИ

Магистралните такси са едни от трайните блянове на последните български правителства. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта от година правят опити да въведат под някаква форма налог за ползването на магистралите у нас. За пример винаги се сочат развитите страни, в които всеки си плаща за всичко и не се оплаква. Но се оказва, че българският шофьор всъщност плаща три пъти. Все за едно и също - поддръжката на пътната инфраструктура. Първо, чрез таксите, с които се облагат течните горива. Според Закона за пътищата, те трябва да се ползват именно за тази цел. А че по-голямата част от тях се връщат обратно в републиканския бюджет и потъват неизвестно къде, е друг проблем и за него данъкоплатецът не носи вина. Чрез пътния данък той отделно плаща за поддръжката и на четвъртокласната пътна мрежа, която е общинска. Най-накрая внася в държавния бюджет имуществен данък за това, че притежава моторно превозно средство. Въведе ли се обмисляната винетна система за ползване на магистралите, средният български гражданин действително ще почувства историческата истина за феодализма. (Винетна система означава поставянето на стикер, който удостоверява плащането на данъка.) Европейските изисквания са много ясни: единни стандарти за всички държави на континента. Там хората плащат два данъка - имуществен и пътен. Същото се иска и от България - като страна кандидат-член за Европейския съюз. Брюксел изобщо не се интересува как ще се разпределят средствата вътре в страната. Това обаче се оказа основна пречка за намеренията на българските правителства. Дължината на изградените магистрали е малка - общо около 350 километра. Идеята някой от съществуващите пътни данъци да бъде заменен от такса за тяхното ползване изправи нащрек Министерството на финансите - от гледна точка на бюджета приходите ще бъдат по-малки. Затова министерството предложи смесена система. Според европейските стандарти, на този етап само 40% от магистралните ни отсечки могат да поемат 11.5 т осово натоварване. Останалата настилка е пригодена за натоварване до 10 т на ос и не отговаря на изискванията. Има европейска директива и конвенция за международните пътни артерии, в които подробно е изброено за кои пътища се плаща такса. Освен задължителните технически параметри за пътната настилка изрично се изисква в близост до платените магистрални отсечки да имат дублиращ път. Така гражданите могат да избират дали да шофират по магистрата, или да предпочетат алтернативния път. Той, според европейските стандарти, трябва да е ремонтиран и достатъчно добър, но просто не е толкова пряк. В страните от Стария континент тази роля се изпълнява от първокласните пътища. Информацията, че у нас обмислят въвеждането на такси и за тях, съобщи заместник-министърът на транспортното министерство Златолина Мукова. Причината за подобна мярка, която тя изтъкна, беше именно незавършеният магистрален пръстен в страната и нуждата от средства за доизграждането му. Но ако се обложат само функциониращите магистрални отсечки, реалните приходи ще са недостатъчни. Идеята на транспортното ведомство бе подкрепена и от заместник-министъра на регионалното развитие Иван Саев. Освен това е намерено гъвкаво решение - ролята на техен дублиращ път ще изпълнява всяко шосе, което се намира в близост до платената отсечка. Доколко това е възможно и най-вече - рентабилно, е трудно да се каже. В регионалното министерство ще правят анализ, който да даде възможно най-ясната картина за състоянието на републиканската пътна инфраструктура. Очаква се той да е готов в края на март 2003 година. Едва тогава ще се реши по какъв механизъм ще се таксуват пътищата. Приложението му пък се предвижда за началото на 2004 година. Ако в крайна сметка се реши и първокласните пътища да са платени, правителството ще трябва да бръкне допълнително в бюджета за привеждането им в съответните норми. Европейските изисквания са да има отбивки и паркинги през определено разстояние. Проблемите на правителството обаче не свършват дотук. Освен да завършат стопроцентово рехабилитацията на функциониращите магистрали до края на 2003 г. министрите трябва да променят и куп нормативни документи. Таксуването на пътищата може да се въведе само ако се коригират Законът за местните данъци и такси (до 31 декември 2002 г.), Законът за пътищата (до 30 юни 2003 г.), Тарифа 14 за таксите, събирани в МРРБ (до 30 юни 2003 г.), Инструкция 2 за прилагане на глава 1 от Тарифа 14 (до 30 юни 2003 г.) и не на последно място - Наредба N45 на министъра на вътрешните работи за регистрация и отчет на моторните превозни средства (до 30 юни 2003 г.). Ако кабинетът успее да се справи с нелеката задача да изпълни всички изисквания. На този етап обаче, както сподели преди около седмица изпълнителният директор на агенция Пътища Павел Диковски, бюджетът стига само да кърпят дупките на пътя и да косят банкетите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във