Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАБИНЕТЪТ ОБЕЩАЛ МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ ОЩЕ ПРЕЗ 2001 ГОДИНА

ДО ДВЕ ГОДИНИ ЗА ПЪТЯ СОФИЯ - БУРГАС ЩЕ СЕ ПЛАЩА ДОПЪЛНИТЕЛНОСмесеното българо-португалско дружество Магистрала Тракия АД ще стопанисва аутобана от София до Бургас през следващите 35 години, реши Министерският съвет в четвъртък (16 декември). Правителството даде на фирмата и друг доста апетитен обект - отсечката от столицата до ГКПП Калотина на магистралата София-Ниш. Магистрала Тракия АД спечели концесионните права, без да се явява на конкурс, каквито са изискванията на Закона за концесиите. Една от приетите тази година поправки в него обаче дава право на кабинета да отдаде магистралата без наддаване, ако избраната фирма има държавно участие. Акционери в Магистрала Тракия са Автомагистрали ЕАД с дял от 25%, Техноекспортстрой ЕАД с цял от 24% (и двете са 100% собственост на Министерството на регионалното развитие и благоустройството) и португалските Ем Ес Еф - Мониц Да Майа, Сера и Фортунато (MSF-Moniz Da Maia, SerraFortunato-Empreiteiros) - 21%, Лена инженеринг и строителство (Lena Engenharia E Contrucoes) - 15%, и Сомаг строителство и услуги (Somague Concessoers E Servicos) - 15 на сто. Трите португалски фирми притежават общо 51% от капитала на дружеството. То е регистрирано от Софийския градски съд на 30 юли тази година с капитал 1.21 млн. лева. Малко след правителственото решение представители на акционерите дадоха пресконференция. На нея стана ясно, че всъщност португалските фирми работят по този проект още от 2001 г. (когато бе избрано правителството на НДСВ). Акционерите в смесеното дружество са похарчили около 10 млн. евро - за проучвания и изготвяне на проекта за магистралата, съобщи председателят на борда на директорите Фернандо Ферейра, който е представител на Ем Ес Еф. Още оттогава португалците работят упорито с двете български предприятия, уточни Ферейра. Дали е избран най-добрият концесионер? Това ще стане ясно, когато министър Церовски изпълни обещанието си и даде всички подробности около концесионния договор, който ще бъде подписан най-късно до месец след публикуване на правителственото решение в Държавен вестник. Засега се знае само, че за движение по аутобана ще се плаща най-рано след две години - така уверяват служители на Министерския съвет. Таксата за преминаване ще бъде между 2.5 и 2.8 евроцента на километър без ДДС, което значи около пет стотинки за изминат километър, уточни министърът на регионалното развитие. Дължината на Тракия е 369 километра, а на София-Калотина - 56 километра. Според Валентин Церовски това е най-ниската ТОЛ-такса в цялата еврозона. Тя се определя от държавата. Концесионерът ще трябва да построи, експлоатира и поддържа със собствени средства участъците Калотина - София, Софийски околовръстен път - Северна дъга, участъка между Стара и Нова Загора, Нова Загора - Ямбол, Ямбол - Карнобат, или общо 261 километра. За тях новият стопанин ще трябва да инвестира около 715 млн. евро. Общата дължина на цялото концесионно трасе от Калотина до Бургас е 443 километра (без околовръстния път). В момента от автомагистрала Тракия са изградени 182 километра, докато аутобанът от София до Ниш, който е част от европейския транспортен коридор №10, дори не е започван. Изграждането на магистралите ще стане на три етапа. До края на 2005 г. ще бъде ремонтиран и разширен участъкът Северен околовръстен път (предвиждат се четири платна в двете посоки). Трасето от София до Бургас (магистрала Тракия) трябва да се доизгради до края на 2007-а, а две години по-късно ще трябва да бъде готов и аутобанът София-Ниш. Валентин Церовски уточни, че все още продължават преговорите за магистрала Хемус. Тънките моменти в тях били държавните гаранции за трафика. За този проект обаче е избран друг стопанин - Магистрала Хемус АД. Тук мажоритарният пакет от 51% държи италианската компания Салини, а останалите 49% са разпределени между държавните фирми Автомагистрали и Техноекспортстрой. Регионалният министър не се ангажира да определи кога правителството ще реши съдбата на магистралата София - Варна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във