Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

КАБЕЛЪТ ОПЛЕТЕ ГРАДОВЕТЕ

С 5% се е увеличил за трите месеца от Нова година до март броят на градските домакинства, в които се гледа кабелна телевизия. Проучване на агенцията за пазарни изследвания Маркет Тест показва, че към края на изминалия месец приблизително 69 на сто от живеещите в градовете българи са декларирали, че имат кабел в дома си. В началото на годината те са били 64 на сто. Данните на агенцията показват още, че по същото време преди две години 56 на сто от градското население в страната е разполагало с кабелна телевизия.Маркет Тест е извършила изследването си по международната система за проучване на потребителските нагласи Таргет груп индекс. Представителността на извадката обхваща около пет милиона българи, живеещи в градовете. Цифрите показват, че около 3.5 милиона от тях са абонати на някой кабелен оператор в своето населено място.Най-гъсто кабелизираният град в страната е Бургас, където 81 на сто от жителите гледат вкъщи кабелна телевизия , втори е Русе със 79 процента. В крайморския град се наблюдава и най-големият ръст в потреблението на кабелни услуги през последните месеци - от началото на годината увеличението там е седем процента. Бумът в окабеляването на града е тръгнал преди около две години и през 2002 и 2003 година ръстът е достигнал 12 на сто годишно. Иначе към началото на 2002-ра около 60% от бургазлии са имали мрежа в дома си. Любопитно е, че според проучването София е градът с най-голям неусвоен потребителски ресурс. В момента в столицата с кабел разполагат около 60 на сто от жителите. През последните месеци обаче увеличението в търсенето на кабелни услуги е по-голямо от средното за страната - приблизително 6.5 процента. Преди две години с кабел в дома си са разполагали едва 43.8 на сто от софиянци. Сравнително бавно нараства и кабелизирането на Пловдив и Варна. През първите три месеца на годината ръстът в потреблението на кабелни услуги в двата града е 2.5 процента. Към момента около 72% от жителите на втория по големина български град са включени към мрежата. За морската столица съотношението е 65 на сто. Преди две години с услугата в Пловдив са разполагали 60, а във Варна - 57% от жителите им.Впечатлява темпът на кабелизиране на Стара Загора. Преди две години той е бил най-слабо опасан с кабелна телевизия от големите градове (след София) - 56 на сто. Днес 75 на сто от старозагорци гледат кабелна телевизия у дома си. В градовете с население под 150 хил. жители кабелизирането на домакинствата е около 70%, а увеличението през първите месеци на годината - 3.5 на сто. В предградията на столицата нарастването за периода е 6.5%, но там пък общата кабелизация е по-ниска, отколкото в останалите градски райони - по-малко от 60 на сто.Данните на Маркет Тест недвусмислено показват, че жителите в градовете на страната бавно, но сигурно свалят балконската антена и включват телевизора към кабела. Логично би следвало да се заключи, че повишаването на популярността на услугата би трябвало да доведе до повишена конкуренция, по-добро качество и по-ниски цени. Всеки сам може да прецени дали това е така. В общото съзнание обаче май трайно се е загнездило усещането, че равнището на услугата кабелна телевизия не се развива със скоростта, с която се качва потреблението й. И че единственото, което потребителят успя да си отвоюва за години плащане на абонамент, е отпадането на инсталационната такса и намаленията около новогодишните празници. В същото време не по-малко трайно стои усещането, че много от фирмите в страната се дразнят, когато някой публично каже, че този пазар се развива доста добре и че фирмите на него трябва да правят доста повече за клиентите си. През февруари миналата година повече от месец се шумя около скандала между българското представителство на най-известния европейски спортен канал Евроспорт и най-мощната асоциация на кабелни фирми в страната АБКО. Интригата се завъртя, когато дружеството ТВ плюс поиска отчисления от таксите за 250 000, а не за 200 000 абонати, като се позова на изследване на друга социологическа агенция - НЦИОМ. Според него към август 2002 г. около 52 на сто от българските домакинства са имали кабелна телевизия, като средната цена на услугата е била около 10 лв. на абонат месечно. В крайна сметка след драматични няколкоседмични преговори АБКО договори да не плаща съобразно броя на клиентите си, а да внася твърда сума. Най-шокиращото бе, че по време на спора операторите изключиха сигнала на Евроспорт, въпреки че от централата на телевизията във Франция изрично им разрешиха да я излъчват.Не по-малко куриозна ситуация се получи и в края на миналата година. Тя се завъртя отново с активното участие на АБКО, която изключи от състава си кабелния оператор Центрум груп за това, че собствениците му самостоятелно се договориха с дружеството Мюзикаутор да платят натрупани задължения и да възстановят излъчването на част от най-интересните европейски сателитни телевизии, между които испанската TVE, немските Pro 7, SAT 1, италианските държавни телевизии РАИ и др. Докато по-голямата част от останалите фирми в сдружението предпочетоха да водят съдебни дела и да лишат клиентите си от изброените и още тв канали - общо 37 на брой. Част от делата вече се решиха или ще се решат през годината.

Facebook logo
Бъдете с нас и във