Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЖИВОТОЗАСТРАХОВАНЕТО...ТАНЦУВА САМО ТОВА ЛЯТО

ЖИВОТОЗАСТРАХОВАТЕЛНИТЕ КОМПАНИИ СИ ПРИПОМНИХА СЛАДКИТЕ ДНИ НА 1995-А Истински бум в дейността си отбелязаха животозастрахователните дружества през първите девет месеца на тази година. Общият премиен приход на 12-те лицензирани компании достигна към 30 септември 46.246 млн. лв., което е с около 45% повече от резултата за същия период на миналата година. За сравнение - през цялата 2000 г. брутните застрахователни премии са възлизали на 44.25 млн. лева. Това означава, че застрахователните компании са успели да съберат за първите девет месеца на тази година повече приходи, отколкото през цялата минала година.Ако тази тенденция се запази до края на годината, премийният приход на животозастрахователните дружества към 31 декември ще надхвърли сумата от 60 млн. лева. Това ще бъде ръст в дейността от около 25% - един добър резултат на фона на последните 3-4 постни години. Въпреки това впечатляващите резултати за деветмесечието са твърде далече от златната за животозастрахователите 1995 г., когато премийният приход на дружествата надхвърли 90 млн. щ. долара. Законодателят дал, законодателят взелСъживяването на българското животозастраховане през тази година се дължи най-вече на данъчните преференции за ползващите услугите на животозастрахователните компании, които бяха гласувани от народните избраници в края на 2000 година. Но в момента в парламента се гласуват новите данъчни закони, които евентуално ще премахнат тази възможност и това очевидно ще повлияе върху икономиката на този сектор. В резултат на това може да се окаже, че през 2001 г. животозастрахователите са достигнали своя зенит и нататък ги очаква постно бъдеще. И ако големите компании могат да чакат по-добри времена, малките със сигурност ще зарежат бизнеса. И през 2001 г. ДЗИ отново е безспорният лидер на този пазар. За разлика отпреди 2-3 години, когато държавният застраховател държеше между 65 и 75% от животозастрахователния бизнес, сега институтът отново е начело, но с доста по-скромен пазарен дял от 38.78 процента. По-ниските му резултати се дължат на пазарната инвазия на по-малките компании, които отхапаха от процентите на големите в бранша и постоянно се стремят да скъсят дистанцията с тях. Което не значи, че ДЗИ е спрял да се развива, даже напротив. В сравнение с деветмесечието на 2000 г. за същия период на тази година държавният застраховател отбелязва ръст в събраните премии от около 26 процента. В номинално изражение увеличените премийни приходи изглеждат така - от началото на тази година до 30 септември премийният приход възлиза на 17.935 млн. лв. (срещу 14.222 млн. лв. за същия период на 2000 г.). Според изпълнителния директор на държавния животозастраховател Вера Джамбазка, компанията ще съумее да задържи възходящата тенденция в развитието си и в края на годината ще отчете премиен приход от поне 25 млн. лева. За сравнение - през цялата минала година приходът на ДЗИ е бил 20.7 млн. лв., което е 46.83 на сто от целия пазар на такива услуги. Освен по-големите премийни приходи ДЗИ отчита и много прилична печалба - около 954 000 лева. Радващото е и че клиентите все повече избират класическите животозастрахователни продукти със спестовен елемент, а не се ограничават само с рисковите застраховки, заяви пред в.БАНКЕРЪ Вера Джамбазка. Различните разновидности на застраховките Живот са над 80% от сключените в ДЗИ. Например от спестовното животозастраховане в компанията са влезли 2.528 млн. лева. Според мениджърите на държавния застраховател, е жалко, че все още не се използва пълният потенциал на такива продукти като здравните застраховки и застраховките Живот, свързани с инвестиционен фонд. Всъщност последният е все още твърде екзотичен за нашите условия и се предлага само от ДЗИ. От един-два месеца опити за пробив в тази пазарна ниша правят и колегите им от Орел живот. Именно Орел живот е и компанията, която твърдо е окупирала второто място в класацията по премиен приход сред животозастрахователите. За първите девет месеца дружеството е събрало премиен приход в размер на 14.263 млн. лв., или само със 100 000 по-малко, отколкото през цялата 2000 г. (когато е бил 14.370 млн. лева). И тази компания, подобно на ДЗИ, отчита свиване на пазарното си присъствие от 32.53% за 2000 г. на 30.84% за деветмесечието на 2001 година. Но до края на годината дружеството със сигурност ще запази, а нищо чудно и да увеличи пазарния си дял, според изпълнителния директор на Орел живот Надежда Вънтова. Тя смята, че компанията ще приключи годината с около 19-20 млн. лв. премиен приход.Видимо се придвижи напред през последните три месецаВитоша животКъм 30 юни тази година дружеството имаше премиен приход от 2.172 млн. лв., което се равняваше на 8.39% от пазара и му отреждаше 4-о място по приходи от застраховки сред компаниите от бранша. В края на септември премийният приход на Витоша живот е 4.5 млн. лв., или 9.73% от пазара - резултат, който нареди компанията на трето място сред животозастрахователите. Прирастът на дружеството за последните три месеца е впечатляващ - 110 процента. За сравнение - през цялата 2000 г. компанията имаше 2.107 млн. лв. приход, а пазарният й дял бе 4.76 процента.Доброто представяне на компанията, според нейния изпълнителен директор Георги Георгиев, се дължи на увеличените продажби на два продукта - пенсионни и здравни застраховки. Алианц България живот слезена четвърто място. През 1998 г. българо-немският животозастраховател бе втори, през 1999 г., 2000 г. и през първото полугодие на 2001 г. бе трети, но в края на септември компанията се смъкна на четвърта позиция. Приходите на дружеството за деветте месеца на тази година възлизат на 3.648 млн. лв., а пазарният му дял се равнява на 7.89 процента. По-ниските финансови показатели на Алианц България в никакъв случай не се дължат на по-лоша работа на компанията. Измести я със суперагресивното си, в добрия смисъл на думата, пазарно поведение на Витоша живот. Спрямо собствените си резултати Алианц България не намалява размера на премийните приходи. За сравнение - през 2000 г. приходите от застрахователни премии са били 2.906 млн. лева.За първото деветмесечие на 2001 г. пазарният дял на четирите водещи животозастрахователни компании възлиза на 87.24%което означава, че останалите осем дружества държат скромните 12.76% от пазара. Почти всички застрахователни компании от този сектор отбелязват ръст в дейността си, изразен със съответното увеличение на пазарното си присъствие. Сред тъй наречените малки компании най-сериозно се изявяват появилите се преди една-две години чуждестранни животозастрахователи - Ей Ай Джи Лайф и Граве. Премийните им приходи са съответно 1.235 млн. и 668 хил. лв., а пазарните им дялове са 2.67 и 1.44 процента. За сравнение - през 2000 г. компаниите са имали приходи в размер на 513 000 и 23 000 лв., а пазарните им дялове са били съответно 1.15 и 0.52 процента. Притеснително е обаче твърде скромното представяне на четирите взаимозастрахователни кооперациикоито за първите шест месеца на тази година имат приходи от около 1 млн. лв. и пазарен дял малко повече от 2 процента. От тях на кооперация Добруджа М се падат 1.37%, с което тя отсрамва донякъде другите три животозастрахователи и оправдава правото на съществуване на взаимозастрахователните кооперации в бранша. Явно не всички кооперации успяха да се аклиматизират в тежките пазарни условия и да се противопоставят на конкуренцията на животозастрахователните дружества. Според запознати две от четири лицензирани взаимозастрахователни кооперации - Тангра и БВЗК, ще се простят с лиценза си. Причината за тази наказателна мярка е влошеното им финансово състояние, научи в.БАНКЕРЪ. В най-скоро време в Националния съвет по застраховане ще бъде разгледано и предложението на Агенцията за надзор върху застраховането и хазарта за отнемане на лицензите на въпросните кооперации. Ако това стане факт, в края на годината на пазара ще останат 10 от сега действащите 12 животозастрахователни компании. Това ще са и първите случаи за отнемане на лицензи на застрахователи в най-новата история на този бизнес у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във