Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Изборът на коценсионер на "Летище София" е въпрос на време

До 12 юли ще приключи оценката на офертите на кандидатите за концесията на "Летище София", съобщи транспортният министър Росен Желязков. На следващ етап Желязков ще направи "оценка за законосъобразност", а след това експертната комисия ще обяви решението си за бъдещия концесионер.

Министърът поясни, че не вижда каква е ролята на ДАНС в процедурата, въпреки че аеропортът е обект, свързан с  националната сигурност. Той разясни, че държавата  предлага не само летището на концесия, а неговото управление. След включването на частен оператор, столичната аерогара ще си  остане част от националната сигурност на страната. По думите му държавата ни гарантира своя суверенитет чрез контрола върху граничната полиция и митниците.

"Там е държавата, а не в кафенетата, в магазините, в ритейла и наземното обслужване. По закон произнасянето на решението за концесията принадлежи на комисията. При обжалване се стига до Комисията за защита на конкуренцията и евентуално до Върховния административен съд", поясни  още Росен Желязков. 

От думите на транспортния министър стана ясно, че изборът на концесионер е въпрос на време. 

Както "Банкеръ" вече писа, пет международни консорциума подадоха оферти в рамките на процедурата. Отсега са ясни и част от финансовите параметри на направените предложения. Например френският оператор Aeroport de Paris, който си партнира с турската фирма TAV, предлага концесионно плащане на година в размер на 32.82 млн. евро и 908 млн. евро инвестиции.

Съвместната оферта на оператора в Копенхаген и швейцарката компания Sauerwein & Schaefer Bau предвижда 26.5 млн. евро годишно за държавния бюджет.

Летище "Мюнхен" и фонда Meridiam са готови на концесионно плащане на година в размер на 24.542 млн. евро и 608 млн. евро инвестиции. Германският кандидат Fraport дава 21 млн. евро годишно за концесията и е склонен да инвестира 616 млн. евро.

Британците от Manchester Airport Group предлагат концесионно плащане от 19.948 млн. евро и над 1 млрд. евро инвестиции.

Всеки един от претендентите е готов да поеме изграждането на трети пътнически терминал. Това е задължително условие, което бе предварително заложено от правителството.

При оценяването най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55 процента. Оценката на техническото предложение е с относителна тежест 45 процента. То съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и на капиталовите разходи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във