Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЮНАЙТИД ЕЪРЛАЙНС ОСТАНА БЕЗ ПРАВИТЕЛСТВЕН ЗАЕМ

Закъсалата щатска авиокомпания Юнайтид еърлайнс (United Airlines) понесе в средата на юни поредния удар в дългата си и нерадостна борба за оцеляване в условията на банкрут. Американският Съвет за стабилизиране на въздушния транспорт (Air Transportation Stabilization Board), създаден след 11 септември 2001 г., за да администрира 10 млрд. щ. долара федерални помощи за местната авиоиндустрия, отхвърли молбата на чикагската фирма за получаване на заем в размер на 1.6 млрд. долара. Мотивите на тричленния борд, включващ представители на Министерството на финансите, на Федералния резерв и на Министерството на транспорта, бяха обезкуражително кратки - за момента Юнайтид еърлайнс може да оцелее самостоятелно и без правителствена помощ. Това е вторият поред отказ за федерално финансиране, който авиопревозвачът получава за последните 18 месеца. През декември 2002 г. бе отхвърлена първата молба на Юнайтид за заем от 1.8 млрд. долара, което принуди компанията да кандидатства за защита от кредиторите си по чл.11 от щатския Закон за банкрутите. Все пак сега й бе даден трети и (по мнението на наблюдатели на сектора) последен шанс за получаване на правителствена помощ. Много вероятно е обаче тази благосклонност да предизвика неблагопориятни реакции сред конкурентите на втората по големина авиофирма в Щатите. Повечето американски авиокомпании също понасят удари след фаталния за индустрията 11 септември, но прекратяват опитите си за правителствен заем още след първия категоричен отказ. През март 2004-а дори се очакваше задкулисните борби между основните играчи в авиобизнеса да предизвикат публични протести на нискобюджетните превозвачи срещу кандидатурата на Юнайтид за правителствено финансиране.Независимо от всичко плановете на чикагската авиокомпания за скорошно излизане от кризата продължават да са тясно свързани със съществуващата надежда за федерална помощ. Правителствените пари са крайно необходими за нейното преструктуриране. Затова фирмата не се поколеба да включи в играта и свои политически съюзници, които да лобират в нейна полза пред принципно непревземаемия съвет по заемите. Проблемът е, че още след създаването си през 2001 г. съветът се обгражда със стена от загадъчност. Неговите решения се вземат винаги при затворени врати, като освен това кандидатстващите за помощи никога не се срещат лично с членовете на борда, а само с техни представители от обслужващия персонал. Необходимо условие е всеки кандидат да докаже по какъв начин е бил засегнат икономически от атаките на 11 септември и че е способна да изплати федералния кредит. Първоначално крайният срок за подаване на молби бе закован на 28 юни 2002 г., но съветът и до ден днешен продължава да преразглежда стари кандидатури с поправени показатели като в случая с Юнайтид еърлайнс, загубила два самолета при терористичните атаки във Вашингтон и Ню Йорк. Всъщност чикагската компания последна подаде молбата си за финансиране и в случай че бъде одобрена на трето четене, ще получи най-голямата помощ, отпускана досега от заделените правителствени 10 млрд. долара. Повечето от основните й конкуренти, сред които са Америкън еърлайнс (American Airlines), Делта (Delta), Континентъл (Continental), Нортуест еърлайнс (Northwest Airlines) и Саутуест еърлайнс(Southwest Airlines), се отказаха от кандидатстване за федерална помощ. Изключение направи Ю Ес еъруейз (US Airways), която през 2002 г. влезе в процедура на банкрут и получи 900 млн. долара от правителствения фонд за стабилизиране на авиоиндустрията.Въпреки задействаните политически връзки и все още неугасналата надежда за федерално финансиране обаче Юнайтид еърлайнс се нуждае от поне още 1.6 млрд. долара, за да завърши преструктурирането си. Като част от усилията си за оцеляване Ю Ай Ел корпорейшън (UAL Corporation) - компанията майка на Юнайтид, обяви, че е склонна даже да даде дял от закъсалия превозвач на бъдещ стратегически партньор - стъпка, която през последните три години упорито бе избягване. В случай на окончателно отхвърляне на молбата за правителствен заем основната тежест на последствията отново ще понесат действащите (62 500 души) и пенсионираните (27 000) служители на превозвача. Техните заплати и пенсии вече бяха съкратени общо с 2.5 млрд. щ. долара годишно като част от програмата за намаляване на разходите. В началото на юни тази година ръководството на Юнайтид постигна споразумение с профсъюзите и за орязване на здравните осигуровки на пенсионираните си служители с 300 млн. щ. долара годишно. Но дори и с тези съкращения разходите на авиокомпанията остават по-високи от тези на лидера в щатския авиосектор Америкън еърлайнс.Юнайтид продължава да се бори за конкурентоспособност и на професионалната сцена със създаването на евтин превозвач с прякор Тед и с новата си рекламна кампания, чието лице е холивудският актьор Робърт Редфорт. Чикаго трибюн (Chicago Tribune) обаче не се поколеба да предупреди своята местна авиокомпания, че е време да се подготви за битка на живот и смърт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във