Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИТАЛИАНСКА ВРЪЗКА И БАЛКАН БЛОКИРАТ СДЕЛКАТА ЗА ХЕМУС ЕР

Може ли някой да плати в магазина парче сирене и да не си го получи? Абсурд. Във фирмения магазин на държавата, наречен Агенция за приватизация, това обаче се случва. И не само се случва, но и се толерира - ако не от правителството като цяло, то поне от някои негови високопоставени представители.След многомесечен тежък и упорит труд преди седмица кабинетът представи пред публиката Бялата книга. В нея кат бисер между мъниста блести и продажбата на 51% от капитала на втория национален авиопревозвач Хемус ер на Пирин турист ООД. Като махнем настрана дреболията, че името на дружеството е изписано непълно само като Хемус (за издателството или хотела става въпрос?!?), в чакания като манна небесна документ пише за сделката следното: Хемус ЕАД е приватизирано от Агенцията за приватизация без съгласуване с МТС (б.а. - под тази абревиатура се разбира Министерството на транспорта и съобщенията). Предстои проверка на сделката.По-паметливите все пак ще си спомнят подробности по случая, една от които е, че за приватизацията на авиокомпания Хемус ер беше съставена специална работна група и тя включваше по равно представители както на транспортното министерство, така и на Агенцията за приватизация. Всички решения относно раздържавяването са вземани от тази работна група, след което писмено са представяни на ръководството на агенцията.Не по-малко учудващо е второто изречение: Предстои проверка по сделката. Кога предстои - през 2002-а, 2003-а или 2004 година? Това съвсем не е без значение, тъй като съгласно сключения приватизационен договор двете плащания на обща стойност 11.2 млн. лв. са осъществени от купувача Пирин турист до 10 август 2001 година. В съответствие с установените срокове и Централният депозитар регистрира промяната на собствеността, като прехвърля акциите на Пирин турист. Разбира се, тук не става въпрос как е сключена самата сделка? Имало ли е нарушения, или не? Правилният купувач ли е избран, или не? Въпросът е съвсем друг - че продажбата е осъществена, плащането е извършено надлежно, но някой се назлъндисва и не дава стоката. Нещо повече - Пирин турист вече е извършил и по-голямата част от инвестициите, поети с приватизационния договор.Гордиевият приватизационен възел Хемус ер се заплита на 20 юли, когато надзорният съвет на АП отхвърли предложения му договор за продажба на 51% от акциите на авиокомпанията на избрания за ексклузивен купувач Пирин турист. Мотивите на наздорниците тогава бяха определени от кандидат-купувача като смешни. Но така или иначе, на 2 август и надзорът на АП одобри сделката.На 3 септември, в последния си работен ден, под натиска на новото време старият надзорен съвет на АП отново преразгледа и одобри правилността на взетото на 2 август решение 51% от капитала на Хемус ер да бъдат продадени на Пирин турист. В 11 часа на същия този 3 септември обаче министър Пламен Петров се среща с италианска бизнесделегация, изпратена с лични препоръки от най-високо място. Покрай другите неща италианците проявяват интерес и към юридическото състояние на Хемус ер и научават от министъра, че авиокомпанията е все още държавна. Два часа по-късно министър Петров получава в писмен вид решението на надзорния съвет на АП, с което сделката се препотвърждава.Свидетели твърдят, че Пламен Петров бил неприятно изненадан. И вероятно е имал основания да се чувства подведен от подчинените си, което явно го поставя в неблагоприятна светлина. Само че какво е виновен в случая купувачът?Независимо от всичко, на 17 септември и новият изпълнителен директор на АП Апостол Апостолов пише до Пирин турист писмо, в което изтъква, че от страна на агенцията няма никакви претенции по отношение на сделката за Хемус ер. Обнадежден от писмото на Апостолов, на 24 септември Пирин турист иска свикване на общо събрание, което да е съобразено с настъпилата промяна. Дружеството се позовава на чл. 223 от Търговския закон, според който всеки акционер, притежаващ над 10% от акциите, има право да поиска свикването на такова събрание. Според ал. 2 на чл. 223 пък, ако в срок от три месеца то не бъде проведено поради нечие бездействие, трябва да го свика компетентният съд.Случайно или не, в телевизионно предаване неотдавна министър Пламен Петров забрави името на купувача на Хемус ер. Междувременно на превозвача се отказват международни линии, като същите се предоставят на чуждестранни авиокомпании - като Еър Малта например. От своя страна синдиците на авиокомпания Балкан се опитват да наложат запор върху четирите самолета, продадени от Балкан на кипърската фирма Вилкения, които основно се използват от Хемус ер. Преди няколко дни обаче новият изпълнителен директор на летище София Пашкунов отказа базирането на единия от тези самолети на летището.На заседание на съвета на директорите на Хемус ер, проведено на 30 ноември, присъства и представителят на купувача Георги Попов. За отговор на поставените от него въпроси обаче членовете на борда го препращат към... едноличния собственик на авиокомпанията - министъра на транспорта Пламен Петров. Седмица по-късно, на 7 декември, дясната ръка на министър Петров - заместник-министърката по финансовите въпроси Златолина Мукова, пише писмо до Хемус ер, в което категорично заявява, че... министърът на транспорта и съобщенията не е едноличен собственик на Хемус ер. От месец насам се говори, че причината за забатачването на сделката за Хемус ер трябва да се търси и в решаването на казуса Балкан. Болният човек на българската авиация бере душа вече осем месеца. Днес и на министъра на транспорта, и на цялата авиационна общественост е добре известно, че единствената авиокомпания, която може да поеме правата върху международните линии и да оперира по тях, е Хемус ер. В България освен болния само тази компания членува във всички международни авиопревозвачески организации, без които не би могла да се осъществява международна полетна дейност. Какво да се прави обаче, когато има политическо решение за възстановяването на Балкан, което бе декларирано неведнъж? В подкрепа на това решение сега под дърво и камък се търси стратегически инвеститор, макар че такъв не бе намерен и при проведените през 1994 и 1998/1999 г. приватизационни процедури. (Малка подробност е, че Балкан по онова време притежаваше десетки самолети и летеше по 59 линии до четири континента.) През последните седмици министър Пламен Петров се среща два пъти с представители на Албениън еърлайнз, която беше отхвърлена като купувач на Хемус ер. При министъра са ходили и представители на друга авиокомпания, за която уж лобирал премиерът - бахрейнската Гълф еър. На хоризонта се появила и някаква компания от Китай... Е, след като Балкан не извади късмет с купувач от Близкия изток, защо пък да не намери собственик от Далечния? Но докато му търсят нов стратегически инвеститор, на 24 декември ще изтече срокът, предвиден в чл. 223, ал. 2 на Търговския закон, за свикване на общо събрание по желание на един от акционерите на Хемус ер. Предвид предстоящите празници Софийският градски съд очевидно ще вземе своето решение за свикването му в първите дни след Нова година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във