Банкеръ Daily

Управление и бизнес

ИТ мечтите стават реалност

Запазва се високият интерес на международните инвеститори към фирмите от българския технологичен сектор.

Вълна от сделки на пазара на сливания и придобивания (M&A) в медийния и в IT сектора, на недвижимите имоти (молове), застраховането, лизинга, хотелския бизнес и други разнообразиха корпоративния пейзаж у нас през второто тримесечие. Всички тези покупко-продажби са станали на фона на надвисналия търговски конфликт между САЩ и Китай, както и на подновените опасения за нестабилност в еврозоната, най-вече в Италия и Испания. Брексит също хвърля своята сянка върху дейността на много фирми и част от тях търсят и откриват нови възможности, като прехвърлят част от своите операции към Източна Европа, включително и в  България. Така тези сделки или консолидират индустриите им, или им позволяват да подобрят конкурентоспособността си.

Няма проблем в това, че западни компании продават активи у нас и те се купуват от други фирми -  били те от Източна Европа, или от страни  извън Стария континент. Така се обменят идеи, технологии, експерти. Жалко е, че напускат инвеститори - без значение в коя област са работили. Но  малкият български пазар се оказва тесен за някои компании и след като са взели своето тук, логично местят  бизнеса си другаде.

Консолидационните процеси по света и у нас продължават. Но това е нормален процес. Все пак някои от фирмите у нас успяха да се адаптират и да се пренастроят към променящата се бизнес среда, други пък - не. Трета група фирми оцениха възможността да станат част от нещо по-голямо и иновативно и се възползваха от предложените им оферти за придобиване.

Според проучването  на в. "БАНКЕРЪ" е имало  голямо разнообразие от сделки по сливане и вливане на бизнеси (M&A) през второто тримесечие на тази година. Покупко-продажбите през периода между април и юни са по-малки - и като брой, и като стойност, но не липсват и стратегически международни инвеститори. Запазва се и активността на българските предприемачи, които правят покупки извън страната в търсене на международно разрастване или пък укрепват позициите си у нас. Така десетина компании в България станаха част от по-големи структури или  се разраснаха през този период - като капацитет, като обхват на пазарите, като брой служители и т.н. Процесът на глобализация на бизнеса в последните три-четири години не спира, а това поставя всяка компания пред избор - или да придобива конкуренти, или да стане вкусна хапка за някой по-голям. И става дума той да се направи в правилния момент.

Radisson стана InterContinental

София става вече притегателен център за международните хотелски вериги, а имената им са повече от показателни за случващото се тук. Със свои проекти в столицата стъпват  конкуренти  като американските Hyatt Hotels Corporation (новият "Хаят Риджънси София" вече се изгражда срещу паметника на Васил Левски, на мястото на кино "Сердика") и Marriott International (хотелът трябва да бъде завършен през 2020 г. на мястото на изгорелия софийски цирк до пл. "Македония").

Водещата световна верига луксозни хотели InterContinental Hotels & Resorts също стъпи на българския пазар. Петзвездният хотел InterContinental Sofia отвори врати в центъра на столицата на площад "Народно събрание" №4. Компанията купи и изцяло обнови  столичния хотел "Radisson", който от 2012 е  притежание на бизнесмена Спас Русев.

InterContinental Sofia е собственост на "Галакси Инвестмънт Груп" през фирмата "Интерхотел Гранд хотел София" АД и се управлява от "InterContinental Мениджмънт България" ЕООД. Така столичният хотел е част от глобалния лидер в хотелиерството InterContinental Hotels Group (IHG), който има дейност в 100 страни, където управлява  5367 хотела.

"София привлича с благоприятната среда за инвестиции, политическата стабилност, с ниските данъци и с високото ниво на образование", казва Анджело Зукала, генерален мениджър на InterContinental Sofia. Конкуренцията е доста по-слаба в сравнение с други държави от Евросъюза. България е част от ЕС и може да разчита на големи пазари като  Русия, Турция и Близкия изток, смята експертът.

Тенденциите за динамично развитие на хотелиерската индустрия у нас създават предпоставки за силна конкуренция на пазара в сегмент "Луксозни хотели", което пък може да допринесе за неговото развитие в България, а защо не и привличането и на други световни вериги.
<!--[if-->
<!--[endif]--><!--![endif]--><!--![if--><!--[if--><!--[endif]--><!--![endif]--><!--![if--> ИТ секторът продължава да поддържа имиджа си на една от най-конкурентните български индустрии.

HyperScience с инвестиция от QBE Ventures

Дружеството за рисков капитал QBE Ventures ще инвестира в българо-американската технологична компания HyperScience. Сумата обаче не се съобщава. Сделката е следствие от постигнатото споразумение между HyperScience и най-големият застраховател в Австралия - QBE Insurance Group Limited. Те  са сключили и дългогодишно търговско споразумение. Съгласно условията му продукти на HyperScience ще се ползват от групата QBE в офисите й в целия свят.

С тази инвестиция HyperScience засилва позициите си в България, като основното й звено за разработки е базирано в София. Българската фирма ще разработи за QBE платформа, с която застрахователната компания не само ще оптимизира своя бизнес, но и ще й даде по-добро решение за събиране, обработка и въвеждане на данни.

HyperScience подпомага дейността на компании от застраховането, финансовите услуги, държавната администрация и здравеопазването да намалят ръчното въвеждане на данни чрез продукти за автоматизация с изкуствен интелект. Инвестицията от QBE Ventures ще позволи и разширяване на екипа от специалисти в сферата на машинното самообучение и изкуствения интелект. Мениджърите на HyperScience планира разрастване на екипа от инженери в София, които да отговарят за разработката и поддръжката на продукти за настоящи и потенциални клиенти.

Questers е собственост на The Panoply

В края на юни дойде новината, че една от големите технологични компании у нас - британско-българската "Куестърс" (Questers), е станала собственост на технологичната консултантска фирма "Пáнопли" (The Panoply). След придобиването  мениджърите й остават в компанията майка, като ще подпомагат очакваното публично предлагане на акции на групата "Пáнопли" на лондонската борса по-късно тази година.

Софийското дружество е част от британската Questers Global Group. Тя разработва платформа, чрез която извършва услуги на технологични компании с интерес към Източна Европа. Клиентите на "Куестърс България" са средни и големи ИТ компании, предимно от Англия, които търсят начин да влязат в сектора у нас. "Куестърс" им съдейства да развиват стратегически технологични екипи и дейност в България. "Questers България" влезе у нас през 2007 г. и за тези години екипът й нарасна до близо 1000 софтуерни инженери в региона. Привлечени са и се разработват проекти за десетки компании от цял свят за развиването на стратегическите им планове.

"Куестърс" има развойни центрове в София и други локации в региона на Източна Европа и си партнира стратегически със световни компании като Ocado Technology, Funding Circle, Accenture Strategy, Deutsche Borse и други за увеличаване на софтуерния им капацитет.

През миналата година "Куестърс България" получи сертификати за инвестиция клас А за разширяване на дейността у нас. Проектът предвижда в следващите три години да се разкрият 90 работни места - за програмисти, продуктови мениджъри и лидери на екипи.

GTC купи "Мол София"

Поредна смяна в собствеността на столичния  "Мол София" (Mall of Sofia) се случи през април. Обектът беше купен от полската група за недвижими имоти GTC (Globe Trade Center). Цената е малко над 90 млн. евро, като 30 млн. са собствени средства, а останалите пари са от заем от "Банка ДСК". Продавач е фондът Europa Capital, който е част от Rockefeller Group. "Придобиването на "Мол София" беше отлична възможност за купуване на стабилна сграда в сърцето на София, която освен това генерира парични потоци", коментира Томас Курзман, главен изпълнителен директор на GTC. Молът предлага под наем търговски и офис площи.

GТС Grоuр има дейност в шecт cтpaни в Цeнтpaлнa и Изтoчнa Eвpoпa. B Бългapия ĸoмпaниятa имa няĸoлĸo пpoeĸтa. Cpeд тяx ca Маll Gаllеrіа в Cтapa Зaгopa и Маll Gаllеrіа в Бypгac, ĸoитo пpeз мaй 2017 г. бяxa пpoдaдeни зa 62 млн. eвpo. Дpyжecтвoтo oбмиcляшe cтpoeжa и нa мoл във Bapнa, нo пo-ĸъcнo ce oтĸaзa.

"БГ радио" отново е българско

Ирландската Communicorp Group продаде медийната си група, в която са  радиостанциите "БГ радио", "Нова", Energy, "Радио 1", "Радио 1 Рок", "Вероника" и радио и телевизия City. Купувачи са българските й мениджъри срещу сумата от 5.4 млн. евро чрез нова компания - "Фреш медиа България" АД.

Communicorp стъпи на българския пазар през 2004 г., като закупи радио бизнеса на Metromedia International Inc. (MII) в България срещу 14.25 млн. долара. А после след поредица придобивания ирландската медийна група си извоюваха лидерска позиция на пазара, която тя поддържа и до днес. Радиостанциите, които вече са в групата на "Фреш медиа България", са водещи и като дял от аудиторията, и като дял от рекламния пазар у нас.

След тази сделка в радиобизнеса в България остана  само един международен инвеститор - собственикът на bTV - американската Central European Media Enterprises (СМЕ). Тяхната bTV Radio включва пет станции - N-JOY, Z-Rock, Jazz FM, bTV Radio и Classic FM, но слуховете са, че и и той търси купувач за българския си бизнес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във