Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИСКАТ ДАНЪК ПАРКИНГ ЗА ВЕДОМСТВА И ОФИСИ

Въвеждане на целеви данък за административните и бизнес сгради, които са в центъра на града и ползват улиците за паркиране - това предложиха през седмицата от Съюза на архитектите в България. Най-големите проблеми с паркирането в централната част на София създават бизнесът и държавната администрация. Техните служители идват на работа с коли и паркират по тротоари, алеи, задръстват малките улици, а от това страдат хората, които живеят в центъра, смятат архитектите. Идеята ни изглежда доста екстравагантна, споделят те. Тя може да се реализира единствено ако се приеме специален закон за София. И пак не е ясно след колко време ще се натрупа сумата, необходима за изграждането и на един подземен гараж. Неизвестно е и кой ще строи и стопанисва този тип паркинги.Въпреки това от Съюза на архитектите вече дори определиха местата им. Едно от решенията на проблема с паркирането в София е да се построят паркинги под училищните дворове, каза архитект Михаил Петков на пресконференция в понеделник (17 януари). По думите му Съюзът имал собствен проект за такива паркинги и той бил патентован. Преди три години обявихме идеята си и кметът Стефан Софиянски я лансира - допълни той. - Общината дори започна да търси инвеститори за проектите, но ръководствата на училищата в центъра протестираха. В крайна сметка кандидати да строят не се явиха. Липсата им заместник-кметът по строителството Иван Гечев обясни с факта, че изграждането на подобни гаражи е много скъпо, а изплащането на вложените средства е твърде бавно. Построяването на подземните паркинги може да става през лятната ваканция, за да не се пречи на училищния процес, поднови идеята архитект Петков. В тях ще паркират средно по около 100-150 автомобила. Входът на гаража ще е на противоположната страна на училищния вход и ще е на поне 5-6 метра от школото. Председателят на Съюза на архитектите Иван Станишев допълни, че подземни паркинги може да се построят и под площадите пред хотелите Радисън и Рила, както и под по-широките булеварди. Съмнително е обаче, че възродената идея ще получи подкрепа на обществото. В много от нормалните държави по света улиците около учебните заведения са затворени за автомобили. Да не говорим за паркинги около, над или под тях. Другото сериозно препятствие е, че под почти всяко централно столично училище има бомбоубежище. Това би трябвало да се знае от членовете на Съюза на архитектите. Друг е въпросът, че някои от бункерите са превърнати в заведения. От Съюза на архитектите настояват още паркингите да не се дават на концесия, а общината сама да ги експлоатира и да събира приходи. Никой обаче не успя да отговори на въпроса на в. БАНКЕРЪ откъде ще се намерят няколкото десетки милиона евро за изграждане на подземните съоръжения. Според разчетите на японската фирма Падеко, разработила по поръчка на Столична община цялостен проект за паркирането в София, до голяма степен проблемът може да бъде решен с изграждането на четири-пет подземни гаража с между 500 и 800 места. Този вариант ще струва между 21 и 50 млн. евро, обясни заместник-кметът на София Велизар Стоилов. Целта ни е да привлечем сериозни инвеститори, които да построят съоръженията и да ги експлоатират в продължение на години - обясни заместникът на Софиянски. Към момента най-спряганите места за подземни паркинги са под пл. Ал. Невски, пл. Ал. Батенберг (под стария Партиен дом), пл. Народно събрание и под Паметника на Съветската армия. До месец общинският съвет трябва да реши кои от тях да бъдат избрани. Самото строителство ще отнеме около 18-20 месеца, смятат специалистите.На заседание на Столичния общински съвет преди десетина дни съветниците поръчаха на новия шеф на общинската фирма Паркинги и гаражи Ивайло Николов до 15 февруари да разработи програма за решаването на проблемите с паркирането в синята зона. Пак дотогава комисията за инвестиционна политика в транспортната инфраструктура, председателствана от Станимир Зашев от Гергьовден, трябва да е готова с нова концепция за изграждането на подземни и надземни паркинги и да предложи процедури за отдаването им на концесия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във