Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Инвеститорите предпочитат индустриални имоти

Автоиндустрията иска още индустриални зони.

Интересът на инвеститорите  - и български, и чуждестранни -  към покупка или наемане на индустриални имоти у нас остава зареден с енергия. Допълнително го подхранва  навлизането на нови компании и особено   пpoизвoдитeлите  на компоненти oт aвтoмoбилния ceĸтop и бизнесмените от леката промишленост. Всички те подсилват динамиката на пaзapa нa индycтpиaлни плoщи през последното тримесечие - това  показва докладът на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. България продължава  да привлича нови  производители  на автомобилни части за почти всички световни компании, и то в условията на силна конкуренция със съседните държави. За момента  страната ни запазва позициите си най-вече  благодарение на по-ниските оперативни разходи и наличните все още свободни ресурси на пазара на труда в определени региони, най-вече в северната част на страната.

Въпреки неподвластните на регламентите на европейското законодателство насърчителни мерки за привличане на инвеститори в Сърбия и Македония, както и значително по-мащабния и институционално развит пазар в Румъния, нашата страна успява да бъде конкурентоспособна за компаниите в сектора на леките производства, отбелязва Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални имоти и развитие на парцели" в Cushman & Wakefield Forton. Ключови предимства за нас засега са добрите възможности за оптимизиране на оперативните разходи, добрият им баланс с производителността на труда, развитата инфраструктура и не на последно място сравнително значимите свободни ресурси на пазара на труда в градовете с население около 100 хил. души, основно в Северна България. Такива са Варна, Велико Търново, Добрич, Плевен, Русе, Шумен...

Показателно за съществуващия потенциал е навлизането на немските компании за автокомпоненти Voss Automotive в село Баховица (Ловешка област) и Leoni в Плевен, както и на турския производител на кабели Sarkusuysan и белгийската Kreon, които избраха пък Шумен. Те са сред примерите за нови производствени бази в региона през последните месеци.

Междувременно продължават инвестициите и в развити индустриални райони. Компанията за микроелектроника Melexis обяви плановете си да удвои производствените площи в София. Още едно разширение прави и Witte Automotive в Русе, където се планира и нов завод за автомобилни тапицерии.

Това са добри новини, след като през последните години инвестициите бяха концентрирани в централните и южните части на страната. В резултат тези райони вече са наситени с производства и фокусът на инвеститори и предприемачи вече се измества на север от Стара планина.

Запитванията на предприемачите са насочени  към  придобиване на логистични и производствени сгради, изградени по съвременни стандарти и отдадени под наем с дългосрочни договори. Търсенето е свързано с устойчивото развитие на този сегмент от пазара на имоти и с потенциала му за ръст в близките години. Липсата на готов инвестиционен продукт - подходящ имот за дадена дейност с необходимата инфраструктура, понякога е пречка за сключване на подобни сделки и за привличане на нови компании, посочват анализаторите.

Нарастващият инвеститорски интерес към индустриалните имоти е логичен и заради  стабилните наеми. В същото време пълната заетост на този тип площи в София и в Пловдив пък открива възможности и за други български градове да изгреят на този пазар, като създадат условия за реализация   на проекти - в областта на производството, на търговия и логистиката.

Съществуващата пазарна ситуация у нас е ясен сигнал, че моментът е подходящ за развитие на индустриални паркове и в някои по-малки населени места, както и на самостоятелни проекти, което предпочитат някои инвеститори. В Бургас започна изграждането на Научно-изследователски и производствен комплекс за ремонт и рециклиране на части и компоненти за самолетни двигатели. Инвестицията, която фирмата "Сигматек" ЕООД ще направи в Бургас, е на стойност 30 млн. щ. долара и съчетава научна и производствена част. Тя ще бъде изградена в Индустриалния и логистичен парк край морския град.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->Според анализаторите у нас има потенциал не само за навлизане на външни инвеститори, но и за разрастване на българския бизнес. "Палфингер България" разширява производството на хидроцилиндри в Тенево с инвестиция за 27 млн лева. С парите ще се изградят две нови халета и ще се купи допълнително оборудване. Така компанията ще увеличи производствения капацитет от 75 хил. на 270 хил. цилиндъра годишно.

По план проектът трябва да приключи до края на 2020-а. Производителят на радиатори "Корадо-България" ще инвестира 8.5 млн. лв. в преместването на част от дейността и създаването на нов бояджийски цех в новозакупената земя от 30 дка в близост до завода в град Стражица. Очаква се проектът да приключи до година и половина. Ще бъде реконструирана съществуваща складова и производствена база.

Но  успехът на всеки нов проект зависи от два фактора - добрата инфраструктура и наличието на работна ръка в района. Това означава не само сигурен достъп до международни и вътрешни транспортни коридори, но и възможност за ефективно използване на имота без излишно застрояване, както и обезпеченост с ток, вода и газ на сградите и парцелите в проекта. Работната ръка вече е критичен и определящ фактор за много индустрии и за избора на локация, но и една от причините много инвеститори вече да гледат към Северна България.

Регионът разполага с четири основни  пристанища на река Дунав - Видин, Лом, Свищов и Русе, която е важен международен воден път и свързва десет страни. Той е определен от Европейския съюз за трансевропейски транспортен коридор № 7. Реката пък дава възможности за икономически, търговски и туристически проекти. В момента има два парка с излаз на Дунав, които са дъщерни дружества на Националната компания "Индустриални зони", и те са в Русе и във Видин. Перспективата е да се изгради още един и в Свищов. Една от възможностите за бъдещата индустриална зона е развитието на екологично чисти производства на базата на рециклирани продукти. През януари следващата година Министерството на икономиката чрез Националната компания "Индустриални зони" ще влезе в капитала на новоучреденото търговско дружество чрез парична вноска. Парите ще бъдат разходвани само и единствено за реализиране на инфраструктура, така че за инвеститорите този терен на бившите казарми да се превърне в модерна индустриална зона за инвестиции.

В сегмента на складовите проекти вече не може да се говори за недостиг на модерни площи, тъй като през 2018-а  бяха въведени в експлоатация или започнати значителни обеми логистични сгради. Също така поради факта, че няколко значими ползватели на този вид площи си изградиха собствени бази и освобождават заеманите сгради, на пазара излизат и допълнителни свободни квадратури. В резултат от тази активност делът на свободните площи (vacancy rate) е около 2.5 на сто. Ако се вземат предвид и планираните за завършване проекти, през следващите месеци делът им ще надхвърли 5 процента.

Промяната ще стабилизира наемите на складови площи на 4-4.20 евро за квадратен метър, което е положителна тенденция и запазва конкурентоспособността на България.

С  новозавършени 23 900 кв. м през третото тримесечие пазарът на индустриални имоти е доминиран от активи за собствено ползване и строителство по поръчка (built-to-suit). Сред значимите завършени проекти през последните месеци са новата производствена и логистична база на Talar Foods в "Индустриален Парк София Изток", както и собствената складова база на 3PL оператора Cargo Partner в района на НПЗ Искър. Първата фаза от новия дистрибуционен център на международната верига за търговия с мебели и стоки за дома JYSK в Божурище вече е готова, а през май следващата година базата трябва да заработи на 100 процента. В нея ще бъдат отворени 300 работни места. Дистрибуционният център ще трябва да обслужва пазарите в България и Румъния, както и Западните Балкани.

Facebook logo
Бъдете с нас и във