Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИНТЕРЕСНИ КАНДИДАТИ СПОРЯТ ЗА ВТОРИЯ МОСТ НАД ДУНАВ

Проектирането и изграждането на втория мост над Дунав при Видин - Калафат предизвика интереса на доста сериозни строителни фирми от Европа. Пет консорциума и една самостоятелна фирма успяха да попаднат в късата листа, която одобри Европейската комисия в началото на седмицата. Сред кандидатите, според официалното съобщени на транспортното министерство в сряда (19 октомври), са корпорации със солидно строително досие зад гърба си, но без никакъв опит в България и вече добре познати в страната компании. Всички те ще се борят за спечелването на проекта, който ще струва 236 млн. евро - от тях 226 млн. евро ще отидат за градежа на моста и прилежащата му инфраструктура, а останалите са за предпроектни проучвания, проектиране и консултантска помощ. Средствата са осигурени чрез програмите ФАР и ИСПА на Европейския съюз, от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), от кредитната институция за възстановяване на Федерална република Германия (KfW), от Френската агенция за развитие (AFD) и от бюджета на България.
Първи в списъка е консорциумът между немската Билфингер Бергер (Bilfinger Berger) и белгийската Бесикс (Besix). Германците изпълняват договори за строителство в частния и обществения сектор, интересите им се простират към пазарите в Австралия, Европа и Германия. В портфолиото на групата влиза проектирането и изграждането до ключ на жилищни блокове и инфраструктурни проекти. Сред последните, осъществени от Билфингер Бергер, е проект за изграждането на шест училища във Великобритания на стойност 130 млн. евро. Компанията изгражда 26 километра от магистрала Транс Канада на принципа ВОТ (построй - експлоатирай - предай). Цената на проекта е около 100 млн. евро. Печалбата на Билфингер Бергер преди облагане с данъци за първите шест месеца на годината е 31 млн. евро, а чистата й печалба е 16 млн. евро. Ръководството й очаква нетната й печалба да скочи до 70 млн. евро към края на текущата година, тъй като са сключени контракти на обща стойност 6.9 млрд. евро.
Другият участник в консорциума - Бесикс, е най-голямата строителна група в Белгия. Основана е през 1909 г. и в момента развива дейност в Централна и Източна Европа, в Египет, Либия, Централна Африка и Близкия изток. През 2004 г. компанията е реализирала оборот от 876 млн. евро. За нея работят над 10 хил. души.
Водещ участник във втория консорциум, кандидатстващ за строежа на Дунав мост-2, е френската Божуе Траво Пюблик (Bouygues Travaux Publiques). Останалите две фирми в него са варненската Трансстрой и италианската Рицани де Екер (Rizzani de Eccher). Според информацията, поместена на сайта на Божуе Траво Пюблик, французите са специалисти в изграждането на тунелна инфраструктура и обществен транспорт. Компанията има дъщерни фирми в Швейцария, в Южна Африка и в Хонконг. През 2004 г. е сключила договори на обща стойност 749 млн. евро. Сред по-важните са изграждането на няколко големи тунела - Ферден в Швейцарските Алпи, Сомаг в Белгия, Лок Му Чау в Хонконг, Гроен Харт в Холандия и метрото в Тулуза.
Българският участник в тройната коалиция - Трансстрой - Варна, е единственият изпълнител в България на всички видове морски и речни пристанища с прилежащите им сгради, складове, кранова механизация, електрозахранване и други инженерни комуникации. Фирмата разполага със специалисти, работници и специфична техника, което й позволява да строи мостове, тунели, надлези и подлези. В чужбина тя е изградила магистрали и обходен път в Ирак, пристанищен комплекс в украинското пристанище Рени, пристанищни комплекси и транспортна инфраструктура в Нигерия.
Рицани де Екер пък е сред от най-големите италиански холдинги, занимаващи се с проектиране и строителство. Работи във Филипините, Сингапур, Русия, Украйна, Чехия, Босна, Гърция, Кипър и др. Италианците имат известна представа за бизнес климата в България. Те бяха сред кандидатите в конкурса за ремонта на националния стадион Васил Левски, който обаче беше спечелен от Главболгарстрой.
Впрочем сега Рицани де Екер отново ще се конкурира с най-голямата българска строителна фирма. Главболгарстрой също е в късата листа за дунавския мост, но в обединение с друга нашенска компания - Мостстрой, и с френската Винси (Vinci C.G.P). Мостстрой е собственост на бизнесмена Васил Божков и тя ще строи пътя до новото столично летище. Французите пък са част от Венси Груп, която чрез свои дъщерни компании участва в конкурса за концесионер за аеропортовете във Варна и Бургас и сега обжалва избора.
Четвъртият консорциум е между регистрираната в Сингапур EД Цюблин (Ed. Zublin AG), aвстрийската Алпине майредер Бау (Alpine Mayreder Bau) и френската Aйфел Конструксион Металик (Eiffel Construction Metallique). Информацията за първата фирма е доста оскъдна, но другите две са доста известни. У нас Алпине майредер Бау е сред изпълнителите на електроцентралата Цанков камък и изграждането на язовир Яденица. Австрийците бяха и сред кандидатите за модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград, но загубиха от гръцката Терна. Aйфел Конструсион Металик също едва ли се нуждае от представяне - тя е лидерът на френския пазар за метални конструкции. Тя изгражда подемен кран за реактора на новата ядрена централа Окилуото във Финландия (с височина 44.3 метра, способен да вдигне 320 тона тегло), работи по рехабилитацията на тунизийските жп линии и тя трябва да приключи през април 2006 г., както и обновяването на сградата на кметството в парижкото предградие Сент Дени.
Последният консорциум в списъка е този между немската Хоктийв констръкшън (Hochtief Construction) и испанската Образкон Хуарте Лейн (Obrascon Huarte Lain). Немците също бяха сред кандидатите за концесионери на морските ни летища заедно с Албена АД, но загубиха от датската Копенхаген Еърпортс. Испанците пък са сред най-големите строителни компании не само в страната си, но и зад граница. Те имат представителства в 16 страни на четири различни континента.
Единственият самостоятелен участник, който кандидатства за строежа на Дунав мост -2, е испанската Фоменто де конструсионес и Контратас (Fomento de Construcciones y Contratas). Компанията е създадена през далечната 1900 г. и може да се похвали с доста сериозни постижения. През миналата година румънското правителство й възложи реконструкцията на 30 км от магистралата Клуж -Ливада на обща стойност 25.3 млн. евро. През февруари тази година испанците спечелиха конкурса за поддръжка на летище Остенде - Брюж. В момента изграждат 2.8-километров участък от мадридското метро на стойност 87 млн. евро, планински тунел в Билбао, 60 км магистрала в Коста Рика. Фоменто де конструсионес и Контратас е най-големият производител на цимент в Европа, има шест фабрики в Испания и две в САЩ. Обемът на сключените й договори за 2004 г. е 6.28 млрд. евро, от които на строителството се падат 3.09 млрд. евро. Брутната печалба на испанците за същия период е 851 млн. евро.
Според условията, поставени от Европейската комисия, одобрените кандидати няма да могат да създават съюзи или да сключват договори за подизпълнение един с друг. По предварителния график контрактът с избрания изпълнител на моста трябва да бъде сключен до средата на 2006 година. Срокът за изграждане на съоръжението е 38 месеца. Прилежащата инфраструктура ще се оформя в продължение на две години и строителството ще приключи едновременно със завършването на моста през 2009 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във