Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИМПЕРИЯТА ВИВЕНДИ СЕ РАЗПРОДАВА

Крайният срок за подаване на оферти за филмовото и музикалното подразделения на френския медиен гигант Вивенди Юнивърсъл (Vivendi Universal) изтече в понеделник (23 юни). Сега цялата развлекателна индустрия в света е затаила дъх в очакване на решението на борда на директорите на френско-американския концерн, който до началото на юли трябва да обяви кои са предпочетените участници в един от най-мащабните търгове в бранша. Очаква се цената само на обявеното за продан холивудско студио Юнивърсъл да достигне 10 млрд. щ. долара.Разпродаването на активите на френската империя е част от спасителния план на главния изпълнителен директор на Вивенди Жан-Рене Форту, който през юли 2002 г. наследи обременената с чудовищни дългове компания от легендарния си предшественик Жан-Мари Месие. Загубите на медийния гигант за 2002 г. достигнаха 23.3 млрд. евро. До 2004 г. обаче Форту възнамерява да продаде активи на стойност около 18.5 млрд. щ. долара. След края на операцията под шапката на Вивенди ще останат само първоначалният й основен бизнес с водни съоръжения и телекомуникационното подразделение Сежетел (Cegetel). В края на юни Вивенди неофициално (засега) разкри имената на петте потенциални кандидат-купувачи на базираната в Париж музикална компания Вивенди мюзик груп (Vivendi Music Group) и на щатския развлекателен конгломерат Вивенди юнивърсъл ентъртейнмънт (Vivendi Universal Entertainment) - в състава му влизат холивудските студия Юнивърсъл, кабелните телевизионни мрежи Ю Ес Ей (USA) и Сай фай (Sci-Fi), както и няколко атракционни парка. Победителят в този търг мигновено ще бъде изстрелян в А групата на световната медийна индустрия. Основният претендент за това имущество е нефтеният милиардер Марвин Дейвис (който в миналото притежаваше филмовите студия Туенти сенчъри фокс. С него ще се конкурира бившият собственик на Юнивърсъл Едгар Бронфман, който през 2000 г. продаде своя музикално-филмов бизнес на жадния за поглъщания Жан-мари Месие срещу 30 млрд. щ. долара и 7.5-процентен дял във Вивенди. За отбелязване е, че потъналата в дългове медийна компания днес се продава на около една трета от предишната й цена. Преди три години Месие плати 10 млрд. щ. долара само за кабеларките Ю Ес Ей и Сай фай. Третият кандидат-купувач за Вивенди мюзик и Вивенди Юнивърсъл е Либърти мидиъ (Liberty Media) на Джон Мълоун. Кредитни анализатори коментират, че са приятно изненадани от появата на цели три оферти за музикалното подразделение на Вивенди, като се има предвид общата стагнация в музикалната индустрия и драстичния спад в продажбите на нейните продукти заради масовото разпространение на пиратски копия. Останалите две имена, спрягани като потенциални кандидат-купувачи на част от активите на френската медийна империя, са филмовият гигант Метро голдуин майер (Metro-Goldwyn-Mayer) и телевизионното подразделение на Дженеръл илектрик (General Electric) Ен Би СИ (NBC). Според авторитетната информационна агенция Блумбърг (Bloomberg) обаче, те не се интересуват от музикалните активи на компанията и ще наддават само за Вивенди Юнивърсъл ентъртейнмънт. Специалистите в бранша останаха изненадани, че от надпреварата отпадна щатската медийна група Вайъком (Viacom), която пропусна крайния срок - 23 юни, и не подаде оферта. Вайъком, която е сред най-големите в света медийни групировки, включва мощните телевизионни канали Си Би Ес (CBS) и Ем Ти Ви (MTV) и филмовите студия Парамаунт (Paramount). Тя бе обсъждана като един от най-вероятните купувачи на развлекателното подразделение на Вивенди. Оттеглянето на американците се обяснява с факта, че френската компания майка не е склонна да разпродава на части Вивенди Юнивърсъл ентъртейнмънт, а е известно, че Вайъком се интересува само от придобиването на кабелните мрежи Ю Ес Ей и Сай Фай. През първото тримесечие на 2003 г. именно телевизионното и телекомуникационното подразделения на Вивенди се представиха повече от добре, като изтикаха приходите на групировката далеч над прогнозираните от експертите стойности. Платеният френски телевизионен канал Канал плюс (Canal Plus) отново излезе на печалба - той обяви приходи от 158 млн. евро (в сравнение с загубите от 68 млн. евро за същия период на 2002 година). Телекомуникационната компания Сежетел също отбеляза ръст от 30 процента в приходите си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във