Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИМА ЛИ ВСЕ ПАК КАБИНЕТЪТ ЗДРАВНА ПОЛИТИКА?

Скандалът с лекарствата можеше да се определи и като капката, която преля чашата, ако в чашата имаше нещо. Десет дни от началото на годината стигнаха, за да се убеди и неверният Тома, че здравна политика на сегашното правителство е тотално изостанала от новото време. Десетте дни хаос на лекарствения пазар извадиха наяве и друг факт - че здравният министър Божидар Финков няма реалната подкрепа на кабинета, с каквато се ползваше неговият предшественик Илко Семерджиев. Не е тайна, че точно тя (или по-скоро подкрепата на Иван Костов) позволи на Семерджиев почти силово да наложи здравната реформа и да се пребори с опонентите си. Новата власт даде заявка, че ще продължи реформата, като я усъвършенства. Но ако това трябва да става при демонстрираната конфронтация и направо съпротива на останалата част от висшето държавно управление, какво може да направи Финков? В няколко решаващи момента за здравната политика през последните месеци на миналата година той предпочете да остане потърпевш от противоречията и в името на единството на правителството и НДСВ да си затвори устата. Или му я затварят?Кризата с лекарствата със сигурност може да влезе в наръчници за бъдещи управленци като показен урок за последствията от прибързани и недообмислени ходове, продиктувани и от лобистки интереси. Сега остава само да гадаем през колко още етапа ще мине забърканата фармацевтична каша и ще се сети ли някой да плати сметката?Малко след новогодишните празници, на 4 януари, специална комисия към здравното министерство предложи на Министерството на финансите текстове, които да влязат в подготвяния правилник за приложение на Закона за ДДС и да решат възникналия проблем. Според комисията, заварените лекарства трябваше да се продават по новите цени - с ДДС, но в правилника да се предвиди възможност за ползване на данъчен кредит от производители и търговци. В понеделник (7 януари) четиричасова кръгла маса, с участието на вицепремиера Николай Василев, здравния министър Финков, заместник финансовия министър Атанас Кацарчев и представители на браншовите фармацевтични организации, завърши с противоположно решение - наличните лекарства към 31 декември да се продават по старите цени. Така в опита си набързо да изчистят ситуацията участниците във форума затънаха в законово нарушение. Споразумението им противоречеше на променения и влязъл в сила от 1 януари Закон за ДДС, който изисква лекарствата да се облагат с въпросния данък. Странното е, че при толкова много юристи в новото време нямаше кой да обясни, че едно споразумение от кръгла маса, пък била тя и с участието на вицепремиер, не отменя обнародвани закони и постановления. В сряда (9 януари) ДДС-консултациите продължиха, за да се стигне до нова промяна. От срещата на производители и търговци на лекарства във финансовото министерство се разбра, че диференциране на цените на медикаментите няма да има и те всички ще се продават с начислен ДДС. Което върна нещата на позицията от 4 януари. Постоянната смяна на решенията окончателно ошашави търговците на лекарства. Как ще се оправят сега тези, които стриктно са изпълнявали указанията отгоре? Ще простят ли данъчните на аптекарите, регистрирани по ДДС, но, съгласно споразумението, продавали лекарствата отпреди Нова година без начислен данък? Или може би за всеки ден от този период данъчните проверки ще се правят по отделен режим?Също на 9 януари Николай Василев, Милен Велчев и Божидар Финков бяха на тайна среща при шефа на парламентарната група на НДСВ Пламен Панайотов. Така кръгът съвсем се затвори. Проблемът с ДДС върху лекарствата се върна в парламента - там, където бе и през ноември. В четвъртък (10 януари) правителството спешно се намеси и промени постановлението за пределните цени на медикаментите. Според него пък започва бърза пререгистрация на лекарствата - до седем работни дни е необходимо те да се появят с нови цени.От своя страна, според споразумението от 7 януари, производителите и вносителите трябваше да представят до 11 януари информация какви са разходите им за предлаганите от тях лекарства, въпреки твърденията им, че за толкова кратко време това е невъзможно да се направи. В резултат знае ли някой какво прави? Какъв беше смисълът през ноември 2001 г. шефът на парламентарната здравна комисия доц. Атанас Щерев да организира две лекарствени дискусии с широко представителство, след като никой не ги чу? Или може би не ги разбра? Защо, след като мнозина поискаха гратисен период за облагането с ДДС, мнението им не бе взето предвид? Сякаш за да не изостане от серията абсурди, в какафонията влетя и социалният министър Лидия Шулева. Навръх скандала с лекарствата гръмна втори - кой ще плаща тест-лентичките и глюкомерите за диабетиците? Оказа се, че пари за тях вече не са предвидени в бюджета на фонда за рехабилитация и социална интеграция на инвалидите, който досега ги е плащал, но не са предвидени и в бюджета на здравното министерство и здравната каса.Вицепремиерката си изми ръцете с твърдението, че именно двете здравни институции трябвало да намерят решение на въпроса, който бил обсъждан още от лятото. Само че защо тогава тя е пропуснала този нерешен проблем при приемането на бюджета за 2002 г. и не се е поинтересувала къде отиват прословутите помощни средства за диабетиците? Не си ли говори г-жа Шулева с министър Финков и не знае ли, че здравната каса може да плаща само за записаното в Националния рамков договор? С други думи, няма как да й се прехвърлят ангажименти на държавата. Освен това парите за лекарства в нея за 2002-ра не само че са по-малко, отколкото през миналата година, не само че от тази сума ще е необходимо да се покрие поскъпването на медикаментите заради ДДС, ами и още 11 млн. лева трябва да отидат за тест-лентичките и глюкомерите. Какво при това положение ще остане за лекарства?Колкото до шефа на здравната каса доц. Никола Василев, за всеобща изненада той призна пред камерите на Канал 1, че е научил за създалата се ситуация от постановлението в Държавен вестник. Дали пък и те с министър Финков не си говорят?Целият хаос с въвеждането на ДДС за лекарствата показва, че на практика липсва ясна здравна политика. Няма как иначе да се обяснят фрапантните разминавания в позициите на здравното министерство, депутатите лекари и икономическия екип на правителството. За по-малко от половин година парламентът записа три големи конфликта на здравна тема. Първият възникна още при приемането на държавния бюджет за 2002 г., когато независимо от настояванията на министър Финков здравеопазването не получи исканото финансиране. Вторият стана заради облагането на лекарствата с новия данък, когато със становището си против въвеждането на ДДС д-р Антония Първанова успя дори да предизвика прекъсване на заседанието в пленарната зала. (След кратка почивка за изясняване на ситуацията здравите сили в НДСВ победиха.) Третият вътрешен конфликт в управляващото политическо мнозинство се развихри около новия закон за приватизацията и въпроса как да се продават поликлиниките и болниците - по общия или по специален ред. Проблемите идват от това, че моделът на здравната система е сбъркан, продължават да твърдят депутати от НДСВ. Поне засега обаче нито те, нито министерството на Финков показват, че знаят какво и как точно да променят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във