Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИКОНОМИКАТА В КАПАНА НА ВЕРОЯТНИТЕ КОАЛИЦИИ

СЛЕД КАТО ПАЗАРЛЪЦИТЕ ЗА СЪСТАВА НА СЛЕДВАЩОТО ПРАВИТЕЛСТВО ОТШУМЯТ, ЩЕ ЗАПОЧНЕ СТЪКМИСТИКАТА НА ПЛАТФОРМИТЕ НА УПРАВЛЯВАЩАТА КОАЛИЦИЯДокато в любовта е възможно различните да се привличат, то в икономиката противоположните идеи за управление означават тъпчене на място към неясно стопанско бъдеще. Точно това ни очаква, ако бъдещите участници в изпълнителната власт не успеят да стиковат икономическите платформи на партиите си. След като коалиционните страсти се успокоят и наддаването за министерските кресла приключи, те неизбежно ще трябва да решат далеч по-сложната задача - съставянето на единна икономическа програма. Какво обаче би се получило от смесването на разнопосочните визии на отделните политически сили в един евентуален конгломерат БСП-НДСВ-ДПС?Анализаторите са единодушни - такова управление ще доведе до повече харчове на пари от хазната за сметка на данъкоплатците. БСП например, като партия, спечелила най-много гласове на избори'2005, императивно обяви, че защитава тезата за повече държава в икономиката. Червените шамани се зарекоха, че правителството трябва да преразпределя до около 42% от брутния вътрешен продукт (БВП). Парите ще бъдат предназначени за запушване на дупките в армията, полицията, съдебната и образователната система. Както и за заплати на чиновниците, по-високи пенсии и социални помощи.Точно 7% по-малко разходи от БВП обеща да прави НДСВ в своята предизборна платформа. Според експертите на Симеон Сакскобургготски грапавините в българската икономическа действителност могат да се изгладят не чрез държавна намеса, а чрез пазарни методи и повече свобода за частния сектор.В своите програмни документи ДПС пък заложи основно на модернизация на аграрния сектор, комасация на земята и ефективно усвояване на структурните фондове на ЕС. Така, смятат хората на Доган, ще се преодолеят различията в социално-икономическото развитие на регионите в страната.Безусловно, и трите партии имат диаметрално различна визия за управлението на българската икономика, както и различни интереси по отношение на участието си в него. В този смисъл възможният им бъдещ съюз ще е по-скоро скъпоплатен компромис.Подобна коалиция и излъченият от нея кабинет ще са със скъсен хоризонт и много трудно ще взимат решения за сложни икономически реформи, коментираха експертите от анализаторското звено Индъстри уоч. Големите крачки в икономиката за пореден път ще бъдат отложени, а правителството ще се занимава с текущи дребни проблеми и отделни сделки, които носят краткосрочни ефекти и ползи за управляващите. Бъдеща слаба коалиционна власт предрече и проф. Стив Ханке от американския университет Джон Хопкинс. Ако социалистите имат по-голямо влияние, ще приложат програмата си, в която са предвидени повече харчове, и това ще насърчи корупцията. Тепърва предстои и около двегодишен период, в който международната икономическа среда няма да е толкова благоприятна, колкото е била до момента, и това ще създаде трудности пред новото правителство, както и да бъде формулирано то, прогнозира Ханке. Очаквам лихвените проценти като цяло да нараснат и съответно чуждестранните инвеститори да са много по-внимателни към поемането на рискове през следващите една-две години, отбеляза професорът, според когото сме в преходен период от много позитивна международна околна среда за държави като България към по-негативна. Но по думите на Ханке новият кабинет в София ще успее навреме да осъществи необходимия минимум реформи за приемането на страната в ЕС. Финансистът Емил Хърсев обяви за добър вариант вероятната коалиция БСП-НДСВ-ДПС. Подобна конфигурация и до момента е управлявала държавата, но с различна тежест на играчите, казва Хърсев. Така че от задаващата се червено-жълто-виолетова триада не могат да се очакват радикални промени, което по същество е добра новина за бизнеса.Макроикономическото статукво в България ще се запази, пророкуват повечето неангажирани с властта наблюдатели. И то не заради правителството, а въпреки него. Очакванията са за стабилна фискална система и монетарна политика, сигурна банкова система, балансиран бюджет с излишък, растеж на частния сектор. Проблемът е, че липсата на реформи на макроравнище ще задържи икономическия ръст в рамките на досегашните 4-6% на годишна база. В резултат българските доходи, които са едва 28% от средноевропейските, няма да дръпнат нагоре значително.Разбира се, не е изключено да се стигне до известен следизборен популизъм и раздаване на пари в началото на мандата - за заплати, пенсии и т.н. Има и прогнози да се сбъдне обещаното от БСП еднократно 20-процентно увеличение на бюджетните заплати. Както и поетият от НДСВ ангажимент за вдигане на минималната работна заплата от 120 на 150 лв. - т.е. с 25 на сто, срещу което се противопостави Международният валутен фонд.В областта на данъчната политика сериозни драми ще има по отношение на корпоративното облагане, са убедени някои финансисти. Предизборно социалистите обявиха, че ще запазят ставката на данък печалба на сегашното й равнище от 15 процента. Но ще въведат нулева ставка при реинвестиране на печалбата. Хората от екипа на Милен Велчев обаче заявиха, че планират да сведат корпоративния налог до рекордно ниското за Европа равнище от 12.5 процента. Според тях нулева ставка като изключение при реинвестирането на печалбата ще предизвика много данъчни измами, а освен това тя е свързана с редица сложни промени в нормативната уредба. Доста сходни са вижданията на БСП и НДСВ за данък добавена стойност (ДДС), който съставлява 47-50% от всички приходи в бюджета, заедно с митата и акцизите (13 процента). Месец преди вота в редиците и на червените, и на жълтите се появиха сериозни колебания за бъдещото намаляване на ставката по този данък Румен Овчаров е на мнение, че резките движения в данъчната област са опасни, а падането на ДДС на 18 от сегашните 20% може да се случи само ако приходите в хазната позволяват това да се направи. Разчетите показват, че заради въпросните 2% по-нисък ДДС бюджетът ще е на минус с около 400 млн. лева. От друга страна, царските ковчежници обявиха, че намален данък добавена стойност ще облагодетелства богатите, тъй като по своята философия той е потребителски. Затова било по-добре ставката да се запази, като се премине към по-сериозно намаление на данъка върху доходите на физическите лица и на корпоративния данък. А и така ще се спази ангажиментът на НДСВ да се върви към плоско облагане и намаляване на осигурителната тежест.Доста демоде звучат и предизборните обещания на БСП да въведе минимални ДДС-ставки (говореше се дори за нулева ставка) за хляба, млякото, част от лекарствата, централното отопление и научната литература. Икономическите консултанти на социалистите обясняваха, че ДДС може да бъде намален плавно до 2009 г., както и да се въведе т.нар. структуриран данък добавена стойност. Предлагаше се и съкращаване на срока за възстановяването му до 30 дни. Разбира се, все с уговорката, че падането на данъка-убиец ще зависи от постъпленията в бюджета и че това ще стане само ако не срещне силен натиск за разширяване на кръга на облагодетелстваните стоки. Трудно е да си представим каква точно би била симбиозата от партийни претенции в тройната коалицияБСП-НДСВ-ДПС. Алхимиците от червения фронт обявиха за реално разкриването на не по-малко от 240 хил. нови работни места, което да свали безработицата под 10 на сто. Планираше се повишаване на средствата за образование с тенденция до 2009 г. делът им да достигне 5.8 на сто от БВП, а за здравеопазване да нараснат до 6 на сто от БВП. БСП се ангажира още държавата да поеме част от жилищните кредити за млади семейства, ако до пет години от сключването на брака имат две деца. Същевременно НДСВ щедро предвиди средната работна заплата в България до края на следващия мандат да достигне 500 лева. Царската партия планира безработицата да падне под 10 на сто, като новите работни места при нея бъдат 250 хил., ръстът на БВП - 8 на сто, а инвестициите до 2009 г. - 6.3 млрд. евро. Другият ангажимент на НДСВ в тази област е намаляване на осигурителните вноски за пенсионно осигуряване с 3 до 5 пункта. Освен това до 10% от осигурителните вноски да се прехвърлят в частните пенсионни дружества по личните сметки на хората. Така планираният в програмата на НДСВ размер на пенсиите е те да достигнат 75% от работната заплата. Парите за старини ще скочат още със създаването на специален Сребърен фонд, който да се пълни с приходи от приватизационни сделки, от лицензионни такси и от излишъка от бюджета, както и от фискалния резерв. Колизия между БСП и НДСВ ще има и по отношение на пенсионната реформа, твърдят експерти. Социалистите се обявиха против старта на Националната агенция по приходите като институция, която да събира данъчните, здравните и осигурителните вноски. Освен това повечето им специалисти в тази област застъпват различни тези, които водят до отпадане на точковата система при пенсиониране, въвеждане на гъвкава система и др., които по същество ще позволят ранното пенсиониране. Докато НДСВ очевидно дава превес на развитието на частната пенсионна система, каквато между другото е и философията на реформата, осъществявана у нас.Каквито и да са различията между лявото, либералното и етническото начало в евентуалната следизборна коалиция, със сигурност новоизлъченото правителство ще обяви себе си за стабилно и донякъде принесено в жертва на европейската ориентация на България. Друг е въпросът доколко подобна конфигурация се вписва в доверието, предоставено от вота на избирателите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във