Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИДВА ВРЕМЕ РАЗДЕЛНО ЗА БЪЛГАРСКИТЕ АВИОКОМПАНИИ

Най-голямата европейска авиокомпания за евтини пътувания Райънеър отчете 35% растеж на продажбите си от април до юни. Превозвачът, чиято централа се намира в Дъблин, съобщи официално, че нетната му печалба за тримесечието се е увеличила до 64.4 млн. евро, което е с 21 на сто повече в сравнение със същия период на миналата година. Същевременно продажбите са нараснали до 404.6 млн. евро.По неписано правило летният туристически сезон е най-доходоносният за транспортните фирми навсякъде по света. Изключение от него не правят и авиокомпаниите. Едва ли някой ще оспори, че има по-комфортен и бърз начин за пътуване. Но, както се казва: всяко удоволствие на този свят се заплаща, по-големите - по-скъпо. Полетите през лятото пък се оскъпяват допълнително, тъй като колкото по-ограничено е предлагането на места в самолетите, толкова по-високи могат да са цените на билетите. Това важи и за българския пазар, където се очертава доста сериозна борба за клиенти между наши и чуждестранни превозвачи. През 2004 г. - от и за България, са превозени общо 4 млн. пътници. Над 65 на сто от тях - около 2.6 милиона, са избрали за целта чартърните линии. Делът на българските превозвачи в тези полети вече е 50%, показват данните на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Пазарният дял на българските компании при редовните линии - от и към страната, пък е бил 30 на сто. В същото време оборотът само на родните авиопревозвачи в сектора е надхвърлил 200 млн. евро.В момента не мога да дам конкретни данни за тази година, тъй като обобщаваме информацията за извършените полети и превозените пътници досега. Очакванията ни са процентът на полетите по редовни линии да се увеличи, а този на чартърните излитания да остане същият, коментира пред БАНКЕРЪ главният секретар на АБА Йовко Йоцев. Основният проблем и за нашите, и за чуждестранните авиокомпании в момента са високите цени на петрола, твърдят експертите в бранша. Загубите на въздушните превозвачи от скока на нефта през 2004 г. достигнаха близо 5 млрд. долара в световен мащаб. А от началото на годината стойността на керосина се увеличи с над 30 процента. В резултат на това в началото на юли Бритиш еъруейз първа увеличи таксата си за свръхгориво от 18 на 24 евро. Седмица по-късно и Луфтханза вдигна таксата за вътрешноевропейските полети от 7 на 9 евро за полет. На натиска не издържаха и двете най-големи български авиокомпании - държавната България Ер и частната Хемус Ер, които също увеличиха таксата си за свръхгориво с по три евро. По-високата такса се отрази и на крайната цена на билетите.Обстойната проверка на в.БАНКЕРЪ обаче установи, че независимо от поскъпването вече е много трудно да се намери свободен самолетен билет за пътуване през втората половина на август. Както и други, също така любопитни подробности. Ако клиентът се интересува единствено от цената, нашите превозвачи печелят убедително състезанието с външните си конкуренти. Например двупосочен билет за една от най-търсените от българите дестинации София - Франкфурт (през Милано) с Ал Италия излиза 502 евро плюс още 113 евро за летищни такси. Директният полет на немската Луфтханза струва малко над 505 евро (429 за билет, 66.35 за такси и още 10 евро за издаване на билета). С австрийските авиолинии цената на двупосочния билет е 437 евро, с междинно кацане във Виена. Най-тънко от чуждестранните превозвачи вози унгарската Малев. Ако човек има късмет да се уреди за августовската им промоция, воаяжът София - Франкфурт - София ще му излезе 308 евро, в противен случай цената скача на 348 евро. Българските авиокомпании обаче предлагат доста по-ниски оферти. Националният превозвач България Ер например продава двупосочен билет за дестинацията срещу 220 евро плюс 67 евро летищни такси. Рекордно ниска цена от 280 лв. за отиване до Франкфурт и връщане предлага Бългериан Еър Чартър. Оттам обаче предупредиха, че обратният полет през лятото е на ваш риск, т.е. ако има свободни места. Хемус Ер пък предлага отиване и връщане до Кьолн срещу 265 евро. Същата цена има и двупосочната оферта на чартърната Виаджо Ер. Като експерт мога да ви кажа, че тези цени са завишени, тъй като реалната цена на билет при пътуване с дължина около 2000 км излиза около 60-70 евро. Но в крайна сметка пътуването струва толкова, за колкото авиокомпанията успее да ви продаде билет, коментира за БАНКЕРЪ председателят на Българския авиационен форум и ексзаместник-министър на транспорта Милчо Миланов.Друг е въпросът дали (и докога) ще издържат тези цени при очертаващия се натиск от страна на т.нар. нискобюджетни (low cost) авиокомпании. Те летят на по-ниски цени, използват по-малки и икономични самолети, кацат на второстепенни и дори стопански летища, за да пестят от такси, продават местата си само чрез ИНТЕРНЕТ, без да плащат наеми за бюра, заплати на агенти и дори за отпечатването на билети. Освен това те не предлагат пълно обслужване на пътниците си, имат по-малки пенсионни и осигурителни задължения към минималния си брой служители, които не са обединени в профсъюзни организации. Но най-съществената разлика е, че ако чартърните компании правят разчетите си при 50% натоварване, то нискобюджетните летят само ако напълнят самолета. В противен случай просто връщат парите на клиентите си, докато редовните линии при такива обстоятелства са длъжни да плащат на хората солидни обезщетения и да ги настанят в хотел, докато полетът бъде осъществен. Всичко това им позволява да поддържат дъмпингови цени - около 100 евро за полет от Кьолн до Добрич например. Затова и навлизането им на българския пазар все повече смущава шефовете на българските авиокомпании. Унгарската Уиз Еър вече стъпи на българския пазар с мащабна рекламна кампания, като продаде 10 хил. билета на символични цени от 1 евро (без включени летищни такси). Очаква се редовните полети до Будапеща, Франкфурт, Лондон, Малмьо и Париж да започнат от 18 септември. Наред с това от софийския офис на компанията през тази седмица се похвалиха, че ще вземат на лизинг самолет Еърбъс А 320. Машината е със 180 места и ще бъде доставена през април 2006 година. БАНКЕРЪ обаче се поинтересува дали наистина цените на Уиз Еър ще са чак толкова ниски, след като премине първоначалният период на зарибяване. Оказа се, че двупосочен билет по цитираната по-горе дестинация София - Франкфурт ще струва общо 152 евро с всички летищни такси. Еднопосочен билет с Уиз Еър от София до Лондон с прекачване в Будапеща пък ще струва близо 105 евро с включени летищни такси (но без висенето по летищата). Пътуването до унгарската столица е 4.99 евро плюс данъци и такси от 28.99 евро. След престой от пет часа в Будапеща тръгва самолетът за Лондон, като билетът струва 50.33 евро, а с таксите набъбвадо 75.93 евро. Доколко евтиният превозвач ще се наложи на нашия пазар и какъв дял ще отхапе от него ще стане ясно в края на годината. Но по-паметливи песимисти припомнят случая с low cost компанията Бекс Ер, която бе закрита със скандал през есента на миналата година, след като успя да продаде в България около 900 самолетни билета. Впоследствие нискобюджетната авиокомпания направи още един неуспешен опит да пробие на българския пазар, но под името Имеджин Ер. Проблемът при нискобюджетните компании у нас е, че няма кой да контролира имат ли необходимите финансови гаранции да изпълняват дейността на авиопревозвач. Безспорно те имат своето място на българския пазар, но в две направления. За дестинациите, по които пътуват много български пасажери - Германия, Англия, Испания, както и с цел туризъм, смята Милчо Миланов. Казусът Уиз Еър се очертава като първото сериозно изпитание за българските авиопревозвачи преди окончателното отваряне на пазара. С приемането ни в Евросъюза автоматично ще отпадне търговският принцип за реципрочност на полетите, гарантиран чрез двустранните спогодби. И ще започне още по-масово навлизане на чуждестранни авиокомпании. Дотогава българските превозвачи трябва да се научат как да оцеляват в конкурентна среда почти без помощта на държавата. Прогнозите на все повече експерти са, че това може да стане само чрез създаването на две по-големи наши авиокомпании - една, която да поеме редовните линии, например България Ер, и друга - нискобюджетна компания, отговаряща за чартърните полети.

Facebook logo
Бъдете с нас и във