Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ИДВА НОВО РАЗДАВАНЕ НА КАРТИТЕ В ХАЗАРТА

Макар и зимни, първите месеци на 2005-а ще се окажат доста горещи за компаниите от хазартния бизнес в България. Тогава им предстои процедура по прелицензиране. Причината за новото раздаване на картите в бранша е проста - през декември изтича петгодишният срок на разрешенията за извършване на хазартна дейност. Те бяха издадени в началото на 2000 г., след като парламентът бе гласувал действащия и в момента Закон за хазарта. Сега обаче рутинната на пръв поглед операция може да се окаже удобен повод за пресяването на част от играчите на пазара. Което естествено ще доведе и до неговото преструктуриране. За подобен развой на събитията предупреждават мениджърите на няколко дружества. Според тях неясните разпоредби на закона развързват ръцете на Държавната комисия по хазарта да отстрани неудобните дори и при най-малкото нарушение на правилата, регистрирано през последните пет години. Такава възможност е предвидена в обнародвания през 2001-а текст на чл.35 от нормативния документ. Същият този текст е оставен непокътнат и в проекта за изменение на закона, който чака да бъде разгледан на второ четене в парламента. И най-вероятно още дълго ще чака. Официалната версия за забавянето, лансирана от НДСВ, е голямата натовареност на депутатите покрай приемането на данъчните закони и бюджета. Но истинската причина излезе наяве още това лято при обсъждането на проекта в бюджетната комисия. Тогава дилемата да се разрешат или не залаганията в ИНТЕРНЕТ раздели НДСВ на два лагера, които взаимно си отправяха упреци в лобизъм и услужливост съответно към Еврофутбол АД и големия му конкурент - дъщерната компания на Петрол - Транслото АД. Ръководството на Еврофутбол открито се противопоставя на онлайн-залаганията. Транслото пък вече има дори технологична готовност да организира такава лотария в повече от 500 обекта на своя мажоритарен собственик Петрол. Забавянето на промените в закона на практика елиминира и възможността чуждестранни компании, регистрирани в ЕС, да се намесят в конкуренцията у нас. България обаче е поела ангажимент пред Еврокомисията да либерализира за фирмите на общността режима за организиране на хазартни игри.От много по-детайлна регламентация се нуждаят и проверките, които държавните органи извършват за евентуално пране на пари от хазартна дейност, коментират юристи. Агенцията за финансово разузнаване проверява произхода на средствата, но тя няма как да установи чисти ли са те, ако парите примерно са били депозирани в банка в офшорна зона и впоследствие са послужили като обезпечение за получването на кредит. В сферата на сивата икономика засега остават и плащанията между казината и т. нар. джанкити. Последните са нещо като агенти, организиращи посещения в българските казина за туристи от страни, където хазартът е забранен. Обикновено казината поемат разходите за транспорт и пребиваване в България на подобни клиенти. Срещу това обаче ги задължават да престоят определено време в игралната зала или да заложат определена сума на рулетката и автоматите. Нерядко туристите дори получават пари в кеш, под формата на кредит от казиното. Плащанията в тези случаи стават на ръка, от което очевидният губещ е българската хазна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във